بازاریابی کسب و کار و بازاریابی توجه

بازاریابی کسب و کار و بازاریابی توجه
در این پست می‌خوانید:

شش دیدگاه کلیدی بازاریابی کسب و کار

دلیل اصلی موفقیت یا شکست یک فعالیت تجاری با توجه به موفقیت یا شکست فعالیت های بازاریابی آن رقم می خورد. تحقیقات نشان داده 48 درصد ناکامیهای تجاری را باید در کم کاری و یا فقدان اثربخشی در حوزه بازاریابی و فروش جستجو نمود. در اقتصاد رقابتی پویای ما بازاریابی یکی از وظایف هسته ای هر موسسه موفق به شمار می آید. بدون توجه به اینکه تجارت شما در چه زمینه ای است، کار شما(( تجارت بازاریابی)) است. بازاریابی راهبردی هنر و علم پی بردن به خواسته های واقعی مشتریان و بازار امروز و آینده است.

دیده گاه کلیدی در زمینه بازاریابی

1. همیشه حق با مشتری است:

مشتریان به دلایل خودشان خرید می کنند، خودخواه و متوقع هستند اما همیشه حق با آنهاست، اگر احساس کنند که جای دیگری فروشنده بهتری است به سراغ او می روند.

2. هدف از تجارت:

خیلی ها فکرد می کنند که هدف تجارت کسب سود است ولی به گفته پیتر دراکر هدف ار تجارت” خلق مشتری و حفظ آن است”

3. کیفیت، یک راهکار بازاریابی:

سودمند ترین راهکار بازاریابی تهیه کالا و خدمات خود در کیفیتی عالیست.90درصد موفقیت تجاری شما با کیفیت کالایس رابطه دارد که تولید می کنید.کیفیت یعنی آنچه را می گوید کالایتان دارد، داشته باشد و این کیفیت همچنان ادامه دار باشد.تنها محصول شما نیستکه مطرح است. بلکه رفتار شما با مشتریان از اولین تماس تا زمان خرید و بعد از آن باید مورد توجه قرار بگیرد.

4. قیمت گذاری درست:

موضوع مهم دیگر در بازار یابی تغییر دادن قیمت گذاری است.باید کاری کنید کالاها و خدمات شما در محدوده قیمتهای مناسب مشتریان شما قرار بگیرد.هرچه سهم شما در بازار بیشتر باشد . هرچه هزینه های تولید شما کمتر باشد، قیمت کمتری می توانید برای کالای خود بگذارید.

5. واقعیت مشتری:

وقتی بتوانید روی فایده کلیدی محصول تون تاکید کنید و به مشتری بگویید که با خرید کالا یا خدمت شما چه سود . فایده ای عاید او می شود و همزان با آن ترس او را بر طرف کنید.

6. تحویل دادن ارزش واقعی:

شرکت آی بی ام مثالی عالی در این مورد است. این شرکت در شرایط اوج خود 80 درصد بازار کامپیوتر در همه دنیا را به خود اختصاص داده بود که دلایل بسیار روشنی داشت. آ بی ام متوجه شده بود که برای خریدار مهم این است که شرکت تولید کننده تضمین کند که اگر اشکالی در کامپیوتر ها بروز کند، آن را در اسرع وقت تعمیر و اشکال بوجود آنده را برطرف می سازد. آی بی ام نه تنها تولیداتی مطرح در سطح جهان تولید کردبود بلکه در زمینه خدمات و سرویس در صورت خراب شدن کامپیوتر، به هر دلیلی، تحولی در بازار ایجاد نمود. این((ارزش واقعی)) بود.

 

بازاریابی توجه چیست و آیا باید از آن استفاده کرد؟

به عنوان بازاریاب، وظیفه ما این است که افراد را به سمت برند خود جذب کنیم. برای جلب توجه مخاطبانمان باید پیام هایی تقریباً مغناطیسی ارائه کنیم.

 

بازاریابی توجه

بازاریابی توجه

 

بازاریابی توجه به این مفهوم است که بازاریابی تماماً در مورد جلب توجه مخاطبان است. این معمولاً از طریق ابزارهای غیر تهاجمی مانند رسانه های اجتماعی انجام می شود. با بازاریابی توجه، بر چگونگی جلب توجه محدود یک نفر تمرکز خواهید کرد.
اصطلاح بازاریابی توجه توسط استیو جلی (Steve Jelley) ابداع شد و توسط ست گودین (Seth Godin) رایج شد، به عنوان راهی برای توصیف یک مدل کسب و کار که بر جلب توجه کاربران از طریق محتوای غیرتهاجمی تمرکز می کند.  با بازاریابی توجه، هنگامی که توجه مخاطبان خود را به خود جلب کردید، سپس می توانید با آنها تعامل داشته باشید و آنها را متقاعد کنید که محصول یا خدمات شما را در زمانی که فرصت پیش آمد خریداری کنند.

قبل از معرفی این مفهوم، در ابتدای راه اندازی رسانه های اجتماعی، چشم انداز بازاریابی بسیار متفاوت به نظر می رسید. برندها معمولاً با استفاده از تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها یا کانال های رادیویی، خود را در مقیاس وسیع به بازار عرضه می کردند. این بدان معناست که آنها قادر به هدف قرار دادن افراد نبودند، اما در عوض باید بر جذابیت برای مخاطبان گسترده‌تر تمرکز می‌کردند.
با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، برندها اکنون می‌توانند بفهمند که چه چیزی برای مشتریان مورد علاقه است و سپس به صورت جداگانه برای آنها بازاریابی کنند. در نهایت، مهم است که از بازاریابی توجه استفاده کنید زیرا می خواهید دارایی های بازاریابی شما مشتریان را جذب کند و آنها را جذب کند.

 

دامنه توجه بازاریابی

 

اکنون که به این فکر می کنید که به جای قطع توجه مخاطبان کاری کنید که مشتریان را بیشتر به خود جلب کنید، بیایید روی برخی تدارکات تمرکز کنیم. برای شروع، آنقدر که فکر می کنید وقت ندارید.
سال ها پیش، مایکروسافت گزارش داد که فاصله توجه افراد به طور متوسط 8 ثانیه است. یک مطالعه جدیدتر نشان می دهد که دامنه توجه جمعی ما در حال کاهش است. اساساً، شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توجه مخاطبان خود را قبل از ادامه پیمایش یا کلیک روی چیز دیگری جلب کنید. بنابراین، چگونه باید توجه مخاطبان خود را جلب کنید؟ بیایید چند ایده را در زیر مرور کنیم.

ایده هایی برای بازاریابی توجه

1. خاص پلتفرم باشید.

یک راه عالی برای جلب توجه مخاطب این است که محتوای شما به صورت بومی در فید مخاطبان شما نمایش داده شود (اگر در مورد رسانه های اجتماعی صحبت می کنیم.)
به عنوان مثال، اگر ویدیوی شما همانطور که در YouTube توصیه شده نشان داده شود و آنها روی ویدیو کلیک کنند و به وضوح با عنوان شما و آنچه آنها انتظار داشتند همگام باشد، احتمالاً می توانید آنها را تماشا کنید. اما، اگر آنها کلیک کنند و محتوا به جای ویدیو مونتاژ عکس باشد (تفاوت زیادی با آنچه که ممکن است انتظار داشته باشند)، ممکن است آنها را از دست بدهید.
در همین راستا، وقتی برندها محتوایی را از اینستاگرام در توییتر بازنشر می‌کنند، به‌جای گذاشتن یک پست جداگانه در توییتر، افراد کمتر روی پیوند کلیک می‌کنند تا اینکه پست را مستقیماً در توییتر ببینند.
نکته مهمی که در اینجا باید به خاطر داشته باشید این است که برخی از کاربران روی موبایل و برخی روی دسکتاپ هستند. به این فکر کنید که چگونه می توانید وب سایت یا محتوای خود را به طور خاص برای آن پلتفرم ها طراحی کنید، بنابراین تعامل برای مصرف کننده با محتوای شما آسان تر است.

2. پیام های فوق العاده واضح بنویسید.

وقتی مردم بلافاصله در مورد ارزش پیشنهادی شما بگویند، توجه آنها را برای مدت طولانی تری حفظ می کنید. ممکن است ساده به نظر برسد، اما دارایی های بازاریابی خود را بررسی کنید و از خود بپرسید: “آیا پیشنهاد ارزش من برای مخاطبانم واضح است؟ آیا آنها می توانند در عرض چند ثانیه ارزشی را که ما می توانیم ارائه کنیم را بگویند؟”
اگر چنین است، توجه افراد را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند، زیرا اگر ارزش چیزی را که شما ارائه می‌دهید به وضوح ببینند، می‌خواهند برند شما را بیشتر بررسی کنند. پیام شما باید واضح، مختصر و به طور خاص برای مخاطبان هدف شما نوشته شود.

3. از رسانه های یکپارچه استفاده کنید.

رسانه های یکپارچه، یا رویکرد چند کاناله و چند رسانه ای برای بازاریابی، به جلب توجه مخاطبان شما کمک می کند.
این بدان معناست که شما از چندین شکل رسانه از جمله ویدئو، تصاویر، پادکست، گیف، میم و غیره استفاده می‌کنید. انواع مختلف رسانه‌ها در پلتفرم‌های مختلف به شما کمک می‌کنند بفهمید مخاطبان شما چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند. استراتژی کلی بازاریابی شما باید شامل رسانه های تعاملی نیز باشد. در واقع، 81 درصد از بازاریابان می گویند که محتوای تعاملی برای جلب توجه مصرف کنندگان موثرتر از محتوای ثابت است. در نهایت، مهم است که با محتوای رسانه ای خود بازی کنید هم نوع دارایی هایی که ایجاد می کنید و هم کانال هایی که برای توزیع آن استفاده می کنید.

4. داستان بگویید.

مردم داستان را دوست دارند. آنها عاشق تماشای تلویزیون، خواندن کتاب یا گوش دادن به پادکست هستند. اگر بتوانید با یک داستان خوب مخاطبان خود را جذب کنید، بازاریابی برای آنها آسان تر خواهد بود. برای انجام این کار، می توانید ویدیوها، وبلاگ ها یا تبلیغات شبکه های خود را با یک قلاب داستان سرایی شروع کنید. هنگامی که توجه مخاطبان خود را به خود جلب کردید، می توانید به تعامل و خوشحالی آنها ادامه دهید.

5. بازاریابی احساسی را در نظر بگیرید.

آیا تا به حال در مورد بازاریابی احساسی چیزی شنیده اید؟
این مفهومی است که دارایی های بازاریابی شما باید در درجه اول از احساسات برای جلب توجه مخاطبان استفاده کند. با استفاده از یک احساس منحصر به فرد، مخاطب شما به طور طبیعی به محتوای شما پاسخ خواهد داد و آیا هدف این نیست که مخاطبان خود را به نحوی پاسخ دهند؟

6. بازاریابی مشترک را فراموش نکنید.

بازاریابی مشترک زمانی است که از مشارکت و همکاری برند برای رشد مخاطبان خود استفاده می کنید. این فرآیند کار با یک برند دیگر و به اشتراک گذاشتن تخصص و ارزش با مخاطبان یکدیگر است. در همین راستا، می توانید با اینفلوئنسرها نیز کار کنید. 51 درصد از بازاریابان معتقدند که با اینفلوئنسر مارکتینگ می توانند مشتریان بهتری به دست آورند. با استفاده از اینفلوئنسرها یا کار با برندهای دیگر، می توانید از مخاطبان آنها که معمولاً بزرگ و درگیر هستند برای بازاریابی محصول یا خدمات خود و جلب توجه مخاطبان خود استفاده کنید.

۷- وب سایت خوبی داشته باشید.

یکی از بزرگترین دارایی های بازاریابی شما وب سایت شماست. باید جذاب باشد، رابط کاربری عالی داشته باشد و با در نظر گرفتن تجربه کاربری ساخته شود .اگر صفحه اصلی شما در وب سایت شما می تواند در عرض چند ثانیه توجه مخاطبان را به خود جلب کند، پس این کار را به درستی انجام داده اید. بازاریابی توجه فقط ایجاد محتوای ویروسی مانند نام ممکن نیست. این در مورد ایجاد محتوایی است که توجه مخاطبان شما را جلب کرده و در دراز مدت آن را حفظ کند.

درپایان

بازاریابی از هر ورزشی هیجان انگیز تر است. بازار یابی قلب تپنده همه تجارتهای موفق است. راهکار تجارت در راهکار بازاریابی خلاصه می شود. سعی کنید فعالیتهای خود را بروز کنید. این برای آینده تجارت شما ضرورت دارد. خوشبختانه بازاریابی مانند همه مهارتهای دیگر آموختنی است. وظیفه شما این است که پیوسته بر رقبای خود پیشی بگیریدو بکوشید رهبری بازار را بدست بگیرید. برای موفقیت شما حد و مرزی وجود ندارد. حدو حدود را خودتان برای خودتان در نظر می گیرید.

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید