اصول کلیدی کار آفرینی(entrepreneurship)

اصول کلیدی کار آفرینی(entrepreneurship)
در این پست می‌خوانید:

 کارآفرینی

کارآفرینان در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند، اما دو ویژگی مشترک آنها را به هم پیوند می‌دهد: باور به اینکه می‌توانند نیاز برآورده نشده‌ای را در بازار برآورده کنند و تمایل به ریسک کردن. با این حال، کارآفرینان بیشتر از صاحبان مشاغل کوچک خلاق و ریسک پذیر هستند. آنها همچنین ایجاد کننده شغل، ثروت آفرین و موتورهای رشد و توسعه اقتصادی هستند.
آزمایش کارآفرینی خطرات زیادی را در بر دارد. بسیاری از کارآفرینان پس انداز شخصی خود را در استارت آپ خود به اشتراک می گذارند. افراد خوش شانس، کسب و کار خود را با سرمایه اولیه از سرمایه گذاران خطرپذیر یا خرید از سرمایه گذاران تامین می کنند. آنها چگونه زمان مناسب برای راه اندازی کسب و کار رویایی خود را می دانند؟
برای برتری به عنوان یک کارآفرین، ابتدا باید اصول اساسی کارآفرینی را درک کنید. همه ما برجسته ترین داستان های موفقیت کارآفرینی را می شناسیم: جف بزوس، بیل گیتس، اپرا وینفری و دیگران که به عنوان الگو در دنیای استارت آپ پذیرفته شده اند. آنها چه می دانستند که دیگران نمی دانستند؟ این مقاله به بررسی این سوال می پردازد.

 

اصول کارآفرینی

همانطور که به ماجراجویی کارآفرینی خود می پردازید، ممکن است تعیین نوع کارآفرینی برای شما مفید باشد: کارآفرین مبتکر، کارآفرین نوآورانه، کارآفرین اغوا کننده، کارآفرین مقلد  و… . هر نوع کارآفرین دیدگاه متفاوتی را برای مدل کسب و کار، طرح و رویکرد خود به ارمغان می آورد.

همچنین باید در نظر داشته باشید که آیا برای یک کارآفرین مناسب تر هستید یا یک کارآفرین داخلی که به عنوان کارآفرین شرکتی نیز شناخته می شود. کارآفرینی داخلی فرصتی را برای پیگیری پروژه های کارآفرینی از درون محدوده امن تر (و اغلب محدودتر) یک شرکت مستقر ارائه می دهد.
هر سفری که اعمال شود، این اصول کارآفرینی را بپذیرید تا از مزیت رقابتی مورد نیاز برای دستیابی به موفقیت تجاری لذت ببرید.

 

کارآفرینی

هوشمند بسازید

آیا این جمله را شنیده اید که “هوشمندانه تر کار کنید، نه سخت تر”؟ همین منطق برای راه اندازی یک استارت آپ جدید نیز صدق می کند. انجام بیش از حد زودهنگام می تواند بر کسب و کار شما تأثیر منفی بگذارد و سرمایه شما را تخلیه کند، تیم شما را به آتش بکشد و اشتباهات غیرضروری ناشی از عجله به بازار را ایجاد کند. اگرچه رشد برای تجارت خوب است، اما اجرای مهارت های مدیریت عملی حتی بهتر است.

فهرستی برای شروع کسب و کار:

  • ذهنیت درستی داشته باشید
  • ایده کسب و کار خود را اصلاح کنید
  • رقبا و بازار خود را بشناسید
  • طرح کسب و کار خود را ایجاد کنید
  •  ساختار کسب و کار خود را انتخاب کنید
  •  کسب و کار خود را ثبت کنید و تمام کارهای اداری را انجام دهید
  •  کسب و کار خود را تامین مالی کنید
  •  کسب و کار خود را بازاریابی کنید

این اصول اساسی می تواند به شما در چالش های تصمیم گیری اولیه کمک کند که وقتی به صورت تاکتیکی اجرا شوند، می توانند منجر به موفقیت ارزشمند رشد کسب و کار شوند. اگر به این موارد توجه نداشته باشید در کار خود باشکست مواجه می شوید.

یک تیم عالی استخدام کنید

اجرای یک کسب و کار موفق یک نمایش یک نفره نیست، شما نمی توانید همه این کارها را خودتان انجام دهید. برای دیدن موفقیت کسب و کارتان، باید بازیکنان کلیدی را جمع آوری کنید که انگیزه و هدف یکسانی دارند. به کارگیری اعضای تیمی که به آنها اعتماد دارید برای خدمت به منافع شرکت و انجام کارها به نحو احسن بسیار مهم است. هنگام ساختن تیم خود، صداقت، شایستگی و سازگاری از ویژگی های حیاتی هستند.

پنج مرحله برای ایجاد تیم رویایی استارت آپ خود :

  •  انواع موقعیت هایی را که به آنها احتیاج دارید را شناسایی کنید و مطمئن شوید که اعضایی با استعدادهای متنوع استخدام می کنید.
  • به جای کارمندان تمام وقت، مشاوران، پیمانکاران ماهر یا شرکا را در نظر بگیرید.
  •  نامزدها را برای پر کردن نقش های موجود شناسایی کنید.
  •  فرآیند استخدام خود را با انجام مصاحبه با نامزدهای واجد شرایط آغاز کنید.
  •  ارزیابی پس از استخدام را در نظر بگیرید و فرصت هایی را برای توسعه حرفه ای برای تقویت مهارت های کارکنان فراهم کنید.

چشم انداز داشته باشید

همانطور که استیو جابز یک بار گفته است، “اگر روی چیزی هیجان انگیز کار می کنید که واقعاً به آن اهمیت می دهید، لازم نیست تحت فشار قرار بگیرید. بینش شما را می کشد.” هر کسب و کاری با یک چشم انداز شروع می شود. این به این معنی نیست که شما به آن پایبند باشید. بسیاری از شرکت‌های بزرگ با انجام یک کار شروع کردند و زمانی که شرایط فرصت‌هایی را ایجاد کرد، به چرخش افتادند.

ابداع مجدد چشم انداز یکی از شش اصل راهنمای موفقیت کارآفرینی است. شامل:

  •  استفاده از چشم انداز برای ایجاد انگیزه و به چالش کشیدن خود و تیمتان
  •  تصور یک چشم انداز برتری به عنوان منبع رضایت و لذت
  •  تغییر دیدگاه برای استفاده از فرصت های جدید
  •  به مشتریان و کارکنان خود (بزرگترین دارایی های شما) اجازه دهید چشم انداز شما را شکل دهند
  •  استفاده از چشم انداز برای ایجاد یک هدف مشترک
  •  در حالی که نمی‌توانید آینده را پیش‌بینی کنید، هنوز هم تعیین اهداف تجاری واضح (حتی اگر در ادامه مسیر تغییر کنند) ضروری است تا متمرکز و کارآمد بمانید.
    انعطاف پذیر باشید

اغلب گفته می شود که «همیشه حق با مشتری است». هنگامی که نوبت به روندهای جدید می رسد، بسیار مهم است که بازار را زیر نظر داشته باشید تا ببینید مشتریان چه می خواهند و برای انطباق با خواسته های آنها آماده شوید. مشتریان از مهمترین دارایی های کسب و کار شما هستند. بهره گیری از نیازهای پایگاه مشتری فعلی به شما امکان می دهد تا دسترسی خود را به بازارهای جدید گسترش دهید و توجه مشتریان بالقوه را جلب کنید، که در مجموع بر سود شما تأثیر می گذارد.

خودت را باور کن

اگر شما این کار را نکنید، هیچ کس دیگری این کار را نخواهد کرد. سخاوت، فداکاری و پشتکار باید بخشی از DNA کارآفرینی شما باشد. متأسفانه، مقاومت و طرد شدن بخشی از دردسر در هنگام طرح ایده کسب و کار شما در مرحله اولیه آن است. بنابراین، علاوه بر تنظیم اصول تجاری، گنجاندن مجموعه ای از اصول شخصی نیز ضرری ندارد:

  •  اهداف و هدف شخصی خود را از همان ابتدا مشخص کنید.
  • به جای نقاط ضعف خود روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.
  •  نقاط عطف کوتاه مدت را در مسیر رسیدن به رویای خود ایجاد کنید.
  •  تعادل کار و زندگی را حفظ کنید و اجازه ندهید کسب و کار شما را از بین ببرد.
  •  هرگز یادگیری و رشد را متوقف نکنید.
  • یک تیم با انگیزه بسازید که بتواند از نقاط ضعف شما حمایت کند.
  • قرار نیست هر کارآفرینی در اولین بار آن را درست انجام دهد. در آن مواقع، مطمئن شوید که به خودتان لطف دارید و به جلو بردن ادامه دهید.

از مسیر لذت ببرید

ساختن یک کسب و کار سخت است. اما سرگرم کننده و هیجان انگیز است و زمانی که همه چیز درست می شود، خوشحال کننده است. شما زحمت کشیده‌اید و ساعت‌های بی‌شماری را برای ساختن کسب‌وکارتان صرف کرده‌اید، زیرا این چیزی است که شور و اشتیاق را برمی‌انگیزد. کارآفرینی موفق یک ماراتن است نه دوی سرعت. از این فرآیند لذت ببرید شما در حال خلق چیزی هستید که می دانید فوق العاده است، بدون توجه به موانعی که با آن روبرو خواهید شد.

بپذیرید که ممکن است شکست بخورید

ایلان ماسک زمانی گفت: “وقتی چیزی به اندازه کافی مهم است، آن را انجام می دهید حتی اگر شانس با شما یار نباشد.” اما متاسفانه 90 درصد از کسب و کارهای نوپا شکست می خورند. برخی از دلایل رایج شکست استارت‌آپ‌ها عبارتند از عدم تناسب محصول با بازار، کمبود منابع مالی برای ادامه کار و عدم انسجام بین اعضای تیم.
دلایل متفاوت است. بسیاری از موفقیت های کارآفرینی در گذشته خود چندین شکست داشته اند. این امکان وجود دارد که همه چیز را به درستی انجام دهید و باز هم با یک شرکت موفق ظاهر نشوید. با این حال، رها کردن ترس از شکست، فضا را برای پذیرش ریسک‌هایی که برای موفقیت لازم است باز می‌کند.

به یادگیری ادامه دهید

همیشه چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد. رقابت یادگیری در مورد فرصت های جدید، برنامه های کاربردی جدید، فن آوری های جدید، تجزیه و تحلیل های جدید را متوقف نمی کند. بنابراین شما نمی توانید متوقف شوید. با این حال، تشخیص را اعمال کنید. به راحتی می‌توان در این مسیر حرکت کرد و «بهترین چیز بعدی» را دنبال کرد، اما استراتژیک باقی ماندن منجر به موفقیت تجاری می‌شود.

یادگیری اصول کارآفرینی

همه ما درباره رهبران مشاغل خودساخته شنیده ایم. اگرچه می توان بدون مدرک پیشرفته به عنوان یک کارآفرین موفق شد، اما گاهی اوقات بهتر است برای درس های سخت زندگی در کلاس درس آماده شوید تا در دنیای واقعی. بهتر است قبل از اینکه مرتکب اشتباه شوید، بدانید که باید از چه اشتباهاتی اجتناب کنید. یک MBA سنتی پایه محکمی از مبانی کسب و کار را فراهم می کند، اما دستورالعمل های خاص نسبتا کمی در کارآفرینی ارائه می دهد. برنامه‌های گواهینامه و دوره‌های تک، یادگیری متمرکزتری را با هزینه کمتر و زمان کمتری سرمایه‌گذاری می‌کنند.

برنامه های مدرک و گواهی

دوره های  MBA می تواند کمک بیشتری روی افزایش تمرکز بیشتر و مسیرهای تخصصی کند که کمک می کند تا از تجریات خود به خوبی استفاده و مدیریت داشته باشید. به عنوان مثال، برنامه های هدفمند مانند MBA در کارآفرینی شامل آموزش تمام وقت یا پاره وقت و انتخاب بین یادگیری عملی در کلاس درس یا انعطاف پذیری یادگیری آنلاین است.

دوره های تک

ممکن است برای یادگیری یک کارآفرین موفق نیازی به مدرک MBA یا هر مدرک تحصیلات تکمیلی دیگری نداشته باشید. ممکن است بتوانید این اطلاعات را از یک برنامه گواهینامه یا حتی از یک دوره مستقل به دست آورید. بسیاری از ارائه‌دهندگان آنلاین چنین دوره‌هایی را ارائه می‌دهند.

آشنایی با انواع کار آفرینی

کارآفرینان افرادی هستند که اشتیاق ایجاد تغییر در جهان دارند. آنها به مجموعه خاصی از مهارت ها نیاز دارند تا رهبران و نوآوران موثری باشند. از آنجایی که انواع بسیاری از کسب و کارها وجود دارد، انواع مختلفی از کارآفرینی نیز وجود دارد اگرچه کارآفرینی فرآیند کلی توسعه، راه اندازی و اداره یک کسب و کار است، انواع مختلفی از کارآفرینی وجود دارد. مردم آرزوها و دیدگاه های متفاوتی برای نوع کسب و کاری که می خواهند ایجاد کنند دارند. هرکسی کسب و کار خود را بر اساس شخصیت، مهارت ها و ویژگی های خود اداره می کند. برخی از مردم فکر می کنند که با سخت کوشی می توانند به موفقیت برسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از سرمایه برای کمک به آنها استفاده کنند. برای برخی از کارآفرینان، ارائه یک کالای اجتماعی خوب اهمیت ویژه ای نسبت به سود مالی دارد و از سودکم رضایت دارند.
اگرچه هر نوع کارآفرینی چالش‌های مشابهی را تجربه می‌کند، اما ممکن است تصمیم بگیرند که به طور متفاوتی به آن‌ها رسیدگی کنند. هر نوع کارآفرینی چالش ها را به شیوه ای منحصر به فرد می بیند و منابع مختلفی برای غلبه بر آنها دارد.

انواع کارآفرینی

در اینجا انواع مختلف کارآفرینی وجود دارد:

  • کارآفرینی کسب و کارهای کوچک
  • کارآفرینی شرکت های بزرگ
  • کارآفرینی استارتاپی مقیاس پذیر
  •  کارآفرینی اجتماعی
  •  کارآفرینی نوآورانه
  •  کارآفرینی اغواکننده
  • کارآفرینی مقلد
  •  کارآفرینی محقق
  •  کارآفرینی خریدار

1.کارآفرینی کسب و کارهای کوچک

اکثریت کسب و کارها کسب و کارهای کوچک هستند. افرادی که علاقه مند به کارآفرینی کسب و کارهای کوچک هستند، به احتمال زیاد سودی کسب می کنند که از خانواده خود حمایت می کند و سبک زندگی متوسطی دارند. آنها به دنبال سود در مقیاس بزرگ یا سرمایه گذاری خطرپذیر نیستند. کارآفرینی کسب و کارهای کوچک اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد صاحب کسب‌وکار خود باشد و آن را اداره کند. آنها معمولاً کارمندان محلی و اعضای خانواده را استخدام می کنند. فروشگاه های مواد غذایی محلی، آرایشگاه ها، بوتیک های کوچک، مشاوران و لوله کش ها بخشی از این دسته از کارآفرینی هستند.

 

2. کارآفرینی شرکت های بزرگ

کارآفرینی شرکت های بزرگ زمانی است که یک شرکت دارای تعداد محدودی از چرخه های عمر است. این نوع کارآفرینی برای یک حرفه ای پیشرفته است که می داند چگونه نوآوری را حفظ کند. آنها اغلب بخشی از یک تیم بزرگ از مدیران سطح C هستند. شرکت های بزرگ اغلب خدمات و محصولات جدیدی را بر اساس ترجیحات مصرف کننده ایجاد می کنند تا تقاضای بازار را برآورده کنند. زمانی که شرکت به سرعت رشد می کند، کارآفرینی کسب و کارهای کوچک می تواند به کارآفرینی شرکت های بزرگ تبدیل شود. زمانی که یک شرکت بزرگ آنها را خریداری می کند، ممکن است این اتفاق بیفتد. شرکت هایی مانند مایکروسافت، گوگل و دیزنی نمونه هایی از این نوع کارآفرینی هستند.

3. کارآفرینی استارتاپی مقیاس پذیر

این نوع کارآفرینی زمانی است که کارآفرینان بر این باورند که شرکت آنها می تواند دنیا را تغییر دهد. آنها اغلب از سرمایه گذاران خطرپذیر بودجه دریافت می کنند و کارمندان متخصص را استخدام می کنند. استارت آپ های مقیاس پذیر به دنبال چیزهایی هستند که در بازار وجود ندارد و راه حل هایی برای آنها ایجاد می کنند. بسیاری از این نوع کسب و کارها وقتی شروع می شوند بر فناوری تمرکز می کنند. آنها به دنبال گسترش سریع و بازده سود بزرگ هستند. نمونه هایی از استارت آپ های مقیاس پذیر فیس بوک، اینستاگرام و … هستند.

4. کارآفرینی اجتماعی

کارآفرینی که می خواهد مشکلات اجتماعی را با محصولات و خدمات خود حل کند در این دسته از کارآفرینی قرار می گیرد. هدف اصلی آنها این است که جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند. آنها برای به دست آوردن سود یا ثروت کلان کار نمی کنند. در عوض، این نوع از کارآفرینان تمایل دارند که سازمان‌های غیرانتفاعی یا شرکت‌هایی را راه‌اندازی کنند که خود را وقف کار در جهت خیر اجتماعی می‌کنند.

5. کارآفرینی نوآورانه

کارآفرینان نوآور افرادی هستند که دائما در حال ارائه ایده ها و اختراعات جدید هستند. آنها این ایده ها را می گیرند و آنها را به سرمایه گذاری های تجاری تبدیل می کنند. هدف آنها اغلب تغییر شیوه زندگی مردم برای بهتر شدن است. نوآوران معمولاً افرادی با انگیزه و پرشور هستند. آنها به دنبال راه هایی برای متمایز کردن محصولات و خدمات خود از سایر کالاهای موجود در بازار هستند. افرادی مانند استیو جابز و بیل گیتس نمونه هایی از کارآفرینان نوآور هستند.

6.کارآفرینی اغواکننده (HUSTLER)

افرادی که مایل به کار سخت و تلاش مستمر هستند، کارآفرینان پرهیجان محسوب می شوند. آن‌ها اغلب کارهای کوچکی را شروع می‌کنند و به‌جای سرمایه، با سخت کوشی، کسب‌وکار بزرگ‌تری را توسعه می‌دهند. آرزوهای آنها چیزی است که آنها را تحریک می کند و آنها مایلند برای رسیدن به اهداف خود آنچه را که لازم است انجام دهند. آنها به راحتی تسلیم نمی شوند و برای رسیدن به آنچه می خواهند چالش هایی را تجربه می کنند. به عنوان مثال، شخص حاضر است با افراد زیادی تماس بگیرد تا یک فروش انجام دهد.

7. کارآفرینی مقلد

مقلدها کارآفرینانی هستند که از ایده های تجاری دیگران به عنوان الهام بخش استفاده می کنند اما برای بهبود آنها تلاش می کنند. آنها به دنبال این هستند که برخی محصولات و خدمات را بهتر و سودآورتر کنند. مقلد ترکیبی است بین یک مبتکر و یک فرد تقلید کننده. آن‌ها مایلند به ایده‌های جدید فکر کنند و سخت کار کنند، اما با تقلید از دیگران شروع می‌کنند. افرادی که مقلد هستند اعتماد به نفس و اراده زیادی دارند. آنها می توانند از اشتباهات دیگران در هنگام ایجاد تجارت خود درس بگیرند.

8. کارآفرینی محقق

محققان هنگام راه اندازی کسب و کار خود وقت صرف می کنند. آنها می خواهند قبل از ارائه محصول یا خدمات تا حد امکان تحقیق کنند. آنها معتقدند که با آمادگی و اطلاعات مناسب، شانس بیشتری برای موفقیت دارند. یک محقق مطمئن می شود که همه جنبه های کسب و کار خود را درک می کنند و درک عمیقی از کاری که انجام می دهند دارند. آنها تمایل دارند به جای شهود خود، بر حقایق، داده ها و منطق تکیه کنند. طرح های تجاری دقیق برای آنها مهم است و احتمال شکست آنها را به حداقل می رساند.

9. کارآفرینی خریدار

خریدار نوعی کارآفرین است که از ثروت خود برای تقویت سرمایه گذاری های تجاری خود استفاده می کند. تخصص آنها استفاده از ثروت خود برای خرید مشاغلی است که فکر می کنند موفق خواهند بود. آنها مشاغل امیدوار کننده را شناسایی می کنند و به دنبال به دست آوردن آنها هستند. سپس، هر گونه تغییر مدیریتی یا ساختاری را که احساس می کنند لازم است انجام می دهند. هدف آنها رشد کسب و کارهایی است که به دست می آورند و سود خود را گسترش می دهند. این نوع کارآفرینی با ریسک کمتری همراه است، زیرا آنها شرکت‌هایی را خریداری می‌کنند که از قبل به خوبی تثبیت شده‌اند.

درپایان 

کارآفرینی شغل آسانی نیست و مسیر هر کس متفاوت است. برخی از میلیاردرها بدون مدرک MBA یا حتی مدرک کارشناسی به موفقیت می رسند. برخی دیگر کسب‌وکارهایی را راه‌اندازی کرده‌اند که بسیاری از ریسک‌ها را حساب شده انجام می‌دهند و بازهم شکست می خوردند. هیچ رویکرد یکسانی برای این تجارت وجود ندارد. با این حال، در حین تنظیم دقیق کار خود، این اصول را به کار ببرید.
تنظیم دقیق طرح کسب و کار خود، همراه با کسب دانش لازم از دوره های مرتبط در کارآفرینی می تواند ترکیبی عالی برای باز کردن موفقیت باشد.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید