آشنایی با رهبری خدمتگزار

آشنایی با رهبری خدمتگزار
در این پست می‌خوانید:

رهبری خدمتگزار

کلمات “خدمتگزار” و “رهبر” ممکن است با یکدیگر متضاد به نظر برسند، اما آنها با هم ترکیب می شوند تا نشان دهنده یک سبک مدیریت قدرتمند به نام رهبری خدمتگزار باشند.
رهبری خدمتگزار بر همدلی متمرکز است و گوش دادن، به اشتراک گذاشتن تعریف و تمجید و کمک به رشد دیگران را تشویق می کند همه اینها می تواند به یک شرکت و کارمندانش کمک کند تا پیشرفت کنند.

رهبری خدمتگزار چیست؟

رهبری خدمتگزار یک سبک مدیریتی است که در آن رهبر به عنوان خدمتگزار سازمان خود عمل می کند و اقتدار خود را به دست می آورد نه اینکه صرفاً کنترل را بر دیگران تحمیل کند.
در این سبک رهبری، مدیر (رئیس، مدیرعامل یا هر نوع مدیر اجرایی) به جای برعکس، به کارکنان و همتایان خود خدمت می کند. به نوبه خود، کارکنان انگیزه بیشتری دارند و عملکرد بالایی دارند و آنها را قادر می سازد نوآور و موفق باشند.
رابرت کی گرین لیف اولین بار در مقاله خود در سال 1970 با عنوان “خدمتگزار به عنوان رهبر” اصطلاح رهبر خدمتگزار را ابداع کرد. او در این مقاله نوشت که رهبر خدمتگزار “در درجه اول بر رشد و رفاه مردم و جوامعی که به آنها تعلق دارند تمرکز می کند.”
این رهبران “نیازهای دیگران را در اولویت قرار می دهند و به افراد کمک می کنند تا حد ممکن پیشرفت کنند و عملکرد بهتری داشته باشند.”

ویژگی های رهبری خدمتگزار

گرین لیف در مقاله خود ده اصل اساسی رهبری خدمتگزار را تشریح می کند.

1. گوش دادن

رهبران خدمتگزار باید شنوندگان خوبی باشند تا کارمندان خود را بشناسند. شناخت کارکنان خود در سطح عمیق تر به شما این امکان را می دهد که از نیازهای آنها بهتر حمایت کنید و تجربه کاری آنها را بهبود بخشید.

2. همدلی

رهبران خدمتگزار باید کاری کنند که کارکنان احساس کنند دیده می شوند، شنیده می شوند و درک می شوند. رهبران همدل فقط انتقاد نمی کنند، بلکه در عوض تلاش می کنند تا چرایی اقدامات کارکنان را درک کنند و به آنها اجازه می دهند راه حل های سفارشی و رفتارهای صحیح را به روش های مثبت تر و سازنده تر ارائه دهند.

3. شفا دادن

همه کارمندان به محیط های کاری سالم عادت ندارند و بسیاری از آنها به زمان نیاز دارند تا با سبک رهبری خدمتگزار راحت شوند. رهبران باید هنگام آشنایی با کارکنان جدید صبور باشند و محیطی را ایجاد کنند که در آن بتوانند به آرامی در طول زمان اعتماد ایجاد کنند.

4. خودآگاهی

رهبران خدمتگزار موقعیت خود را در تیم خود درک می کنند. به عنوان مثال اگر در جلسات بر سر دیگران صحبت می‌کنید، انتقاد عمومی می‌کنید یا به سختی اقتدار را اعمال می‌کنید، احتمالاً به عنوان یک رهبر خدمتگزار عمل نمی‌کنید و می‌توانید کارمندان را دور کنید. آگاه باشید که تیمتان چگونه به طور روزانه از شما برداشت می کند و بر اساس آن اقدامات خود را تغییر دهید.

5. متقاعد کردن

رهبران خدمتگزار به جای قدرت و اقتدار از متقاعدسازی استفاده می کنند تا بر تیم خود تأثیر بگذارند و همه را در یک صفحه قرار دهند. شما باید دیگران را متقاعد کنید و بدون اجبار به انطباق یا اینکه به مردم بگویید باید کاری انجام دهند چون شما این کار را کردید، خرید کنید.

6. مفهوم سازی

مفهوم سازی به این معنی است که رهبران خدمتگزار می توانند جهتی را برای تیم خود ایجاد کنند که موفقیت شرکت را به ارمغان می آورد. این امر مستلزم آن است که رهبران به روشی مفهومی فکر کنند و فراتر از اولویت‌های روزمره نگاه کنند و بر تصویر بزرگ‌تر تمرکز کنند.

7. آینده نگری

آینده نگری توانایی پیش بینی آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد است. با رهبری خدمتگزار، این به معنای استفاده از عملکرد تاریخی و اهداف فعلی برای پیش‌بینی نتایج آینده و برآورد منابعی است که کارکنان برای کمک به موفقیت آنها نیاز دارند.

8. سرپرستی

سرپرستی مترادف با مسئولیت پذیری است. رهبر می تواند مسئولیت اقدامات خود را بر عهده بگیرد و بفهمد که چگونه حمایت آنها از کارکنانشان به عملکرد کلی تیمشان کمک می کند.

9. تعهد به رشد مردم

رهبران خدمتگزار از کارکنان می خواهند که به ابزارها و منابع مورد نیاز برای موفقیت مجهز شوند. به این ترتیب، رهبران خدمتگزار باید به رشد و توسعه مردم متعهد باشند.
در عمل، این می تواند مانند اطمینان از اینکه کارکنان آموزش مناسب برای وظایف خود دارند، برنامه ریزی فرصت های توسعه یا بررسی با کارگران برای درک اهداف شغلی خود و کشف چگونگی کمک به آنها برای رسیدن به آن هدف به نظر می رسد.

10. جامعه ساختمان

جوامع محل کار حس اعتماد و با هم بودن را تقویت می کنند، بنابراین افراد احساس می کنند که برای رسیدن به یک هدف مشترک با هم کار می کنند. به عنوان یک رهبر خدمتگزار، با ایجاد روابط با دیگران و تشویق مردم به ایجاد روابط با همکاران خود، اطمینان حاصل کنید که محل کار شما شبیه یک جامعه است.

 

رهبری خدمتگزار

نمونه های رهبری خدمتگزار

  • رهبری 

یک رهبر خدمتگزار مایل است هر کاری را که از یک کارمند بخواهد انجام دهد. اگر کارمندی در تیم رسانه‌های اجتماعی از تعداد پست‌هایی که باید در ماه بگذارد عقب بماند، مدیر تیم وارد عمل شده و با ایجاد پست‌ها، فشار را کم می‌کند.

  • تقویت همکاری

رهبران خدمتگزار به جای اینکه دستورات را فریاد بزنند، با تیم های خود همکاری می کنند. این به معنای حلقه زدن کارمندان و اعضای تیم در فرآیندهای تصمیم گیری به جای ارائه نتایج نهایی است. به این ترتیب کارمندان احساس سرمایه گذاری و مشارکت در شرکت می کنند و می دانند که افکار، بازخوردها و نگرانی های آنها شنیده می شود.
به عنوان مثال: مدیر یک بخش بازاریابی یک جلسه ماهانه همه جانبه برگزار می کند که در آن از بازخورد کارگران استقبال می کند. او کارکنان را تشویق می کند که در طول ماه ایده های خود را به او ایمیل کنند و جلسات طوفان فکری قهوه را با اعضای تیمش تسهیل می کند.

  • نشان دادن همدلی

رهبران خدمتگزار با اطمینان از اینکه همه اعضای تیم می دانند که به عنوان انسان و فرد برایشان ارزش قائل هستند، با کارمندان خود همدلی نشان می دهند. رهبران همدل می‌دانند که کارکنانشان از کجا آمده‌اند و برای آسان‌تر کردن زندگی‌شان تلاش می‌کنند، نه سخت‌تر.
به عنوان مثال: یک مدیر اجرایی در یک شرکت فناوری از کارکنانش می‌خواهد که بدانند چیزی بیشتر از مهارت‌ها و کار سخت خود را به کار می‌برند. او مرخصی سخاوتمندانه والدین را برای کسانی که در حال تشکیل خانواده هستند، سیاست های مرخصی نامحدود و برنامه هایی را اجرا می کند که مراقبت های روحی و جسمی کارکنان را پوشش می دهد تا آنها بتوانند به خوبی از خود مراقبت کنند.
علاوه بر این، یک رهبر می‌تواند با استفاده از 10 دقیقه اول هر جلسه انفرادی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارکنان خود در سطح شخصی، همدلی نشان دهد. با شنیدن این که یکی از کارمندان اخیراً در خانواده خود دچار فقدان شده است، یک رهبر خدمتگزار نسبت به آنچه که ممکن است برای سلامت روانی آنها معنی دارد همدلی کند و کارمند را تشویق کند که روزهای شخصی خود را بگذراند.

  • متقاعد کننده بودن

رهبران خدمتگزار به جای اینکه به آنها دستور بدهند که از آنها پیروی کنند، کارکنان و همتایان خود را متقاعد می کنند. متقاعدسازی مستلزم داشتن یک استدلال موثر برای اینکه چرا می‌خواهید تصمیمی را که گرفته‌اید بگیرید و با شواهد و تحقیقات پشتیبانی می‌شود.
برای مثال: به جای اینکه صرفاً به تیم نویسندگان بگوید که طول مقاله‌هایشان باید نصف باشد، یک رهبر خدمتگزار داده‌هایی را که برای رسیدن به آن تصمیم استفاده کرده‌اند ارائه می‌کند. این باعث می شود هر تصمیم گیری یک فرآیند مشارکتی تر باشد.

  • جامعه ساختمان

یک رهبر خدمتگزار اقداماتی را برای تقویت جامعه در تیم خود و شرکت انجام خواهد داد. این ممکن است به شکل برنامه‌ریزی رویدادهای بزرگنمایی اجتماعی برای تیم‌های راه دور، شام یا فعالیت‌های حضوری یا استراحت‌گاه‌های تیم‌سازی و خارج از سایت باشد. برنامه‌ریزی هدفمندی که خارج از مسئولیت‌های روزمره برای ایجاد روابط وقت می‌گذارد، می‌تواند روابط عمیق‌تری بین کارگران ایجاد کند.

  • خوب گوش دادن

اگرچه ساده به نظر می رسد، اما شنونده خوب بودن رهبران خدمتگزار بزرگ را از گروه جدا می کند. رهبران خدمتگزار خوب به جای اینکه در جلسات بررسی شوند، یادداشت برداری کنند یا به ایمیل ها پاسخ دهند در حالی که کارمندانشان صحبت می کنند، فعالانه گوش می دهند.
این بدان معناست که به کارمندان خود نشانه های فیزیکی بدهید که آنها را می شنوید (سر تکان دادن، لبخند زدن و بازخورد زنده) و همچنین پیگیری اطلاعاتی که به شما ارائه شده است.
این می تواند به معنای پرسیدن سؤالات بعدی، ارجاع به اطلاعات در یک مکالمه بعدی، یا اعتبار بخشیدن به یکی از کارمندان شما زمانی که یکی از اعضای تیم دیگر ایده آنها را ذکر می کند، باشد.

درپایان

اگرچه رهبران خدمتگزار متفاوت از رهبرانی هستند که از سبک های سنتی تر پیروی می کنند، اما رهبران خدمتگزار می توانند تیم هایی با انگیزه و توانا بسازند.
اگر رهبری هستید که به دنبال تلاش در این سبک رهبری هستید، مطمئن شوید که درک می کنید کارکنان شما به عنوان افراد چه کسانی هستند، ابزارها و پشتیبانی لازم برای موفقیت را برای آنها فراهم می کنید و به عنوان یک منبع همیشه حاضر عمل می کنید. همچنین می توانید مطالب بیشتری در مورد  مهارت رهبری و ویژگی های منفی رهبری مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید