آشنایی با انواع محتوا

آشنایی با انواع محتوا
در این پست می‌خوانید:

انواع محتوا

این فصل درباره ی انواع محتوا یا رسانه است. منظورم مجاری نشر محتوا (مانند لینکدین یا وب سایت شرکت‌تان) نیست، هر چند که بعضی هایشان، مانند وبلاگ، که انواع محتوا را مرور می کنید، به گونه هایی از محتوا بیندیشید که براساس اهداف بازاریابی‌تان معقول تر از بقیه اند.

 

وبلاگ

وبلاگ، یا همان «بلاگ» روشی آسان را در اختیارتان می گذارد تا مطالب تازه را به‌صورت مختصر و مفید و مستمر در فضای وب منتشر کنید. به کمک فناوری‌های آسان کاربرد برای هم نشری (مانند آراس‌اس)(نت‌وند یا شهروند اینترنتی کسی است که حضور فعال و مداومی در اینترنت دارد.) و نظردهی، وبلاگ ها معمولا مرکز منظومه ی شمسی رسانه‌های اجتماعی محسوب می شوند که می توانند راهبردهای پیچیده‌ی سئو و کمپین‌های جامعه ساز را در خود جای دهند.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. افراد را به گفت‌وگو تشویق کنید:   حتی نظرهای «بد» می توانند فرصتی برای شکل دادن روابطی خوب با مشتریان باشند.
  2. شروند اینترنتی خوبی باشید:    علاوه بروبلاگ خودتان، در وبلاگ‌های دیگر هم مشارکت کنید. فهرستی از 15 وبلاگ هدفی را که باید به آن‌ها «سر بزنید» تهیه کنید.
  3. خودتان باشید:   هنگام ایجاد پیوند با خوانندگان، بهتر است واقعی و باورپذیر باشید تا کامل و بی نقص.

 

خبرنامه‌ی ایمیلی

خبرنامه ایمیلی ابزاری مبتنی بر کسب اجازه از مشتریان فعلی و آینده برای برقراری ارتباط منظم با آن‌ها است و معمولا به‌صورت ماهانه یا هفتگی ارسال می شود. خبرنامه های ایمیلی، که به صورت الکترونیکی از طریق صفحات مبتنی برمتن یا HTML در دسترس هستند، می توانند شامل مقالات کامل یا توضیحاتی مختصر به همراه لینک‌هایی به مقالات موجود در وب‌سایت ‌تان باشند.

سه نکته کلیدی

  1. خبرنامه‌ایمیلی‌تان را به هرزنامه تبدیل نکنید. از مخاطبان‌برای ارسال خبرنامه اجازه بگیرید و در انتهای هر خبرنامه‌ای که ارسال می کنید لینکی برای لغو عضویت قرار دهید.
  2.  خبرنامه می‌تواند ابزار مناسبی برای ترویج دیگر انواع محتوا، مانند وبینارها، کتاب‌های الکترونیکی، گزارش‌های جامع، رویدادهای زنده و غیر، باشد.
  3. گردآوری محتوای وبلاگ‌تان در خبرنامه یک تیر و دونشان است. سعی کنید هر روز وبلاگ‌نویسی کنید و هفته‌ای یا ماهی یک‌بار خلاصه‌ی مطالب وبلاگ را در خبرنامه‌ی ایمیلی‌تان ارائه دهید.

 

مقاله

مقاله که هم از نظر طول و هم از نظر قالب، ابزاری انعطاف‌پذیر محسوب می شود، فرصت هایی را در اختیار شرکت‌ها قرار می دهد تا به مسائل،روندها، دغدغه‌ها و موضوعاتی بپردازند که مخاطبان موردنظرشان در آن مقطع زمانی به آن‌ها علاقه دارند. کمپین انتشار مستمر مقالات، که با فهرستی از سخنرانی‌ها تکمیل می شود، ابزاری سنتی برای تثبیت رهبری فکری در صنایع گوناگون بوده است.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. اگر یک مقاله کافی نبود، برای انتشار مجموعه‌ای از مقالات برنامه ریزی کنید تا تاثیر موردنظر را بگذارید.
  2.  به دنبال فرصت‌هایی بگردید تا مقالات‌تان را در رسانه‌های چاپی و روی اینترنت، روی وب‌سایت خودتان و وب‌سایت‌های دیگری که نیازمند محتوای فوق‌العاده هستند، قرار دهید.
  3. همیشه از دید ویراستار به مقاله نگاه کنید؛ مقاله‌ی شما باید از الزامات ناشر (مثلا به لحاظ طول متن و لحن) تبعیت کند و در آن مقطع زمانی موردعلاقه‌ی خوانندگانش باشد.

 

گزارش جامع

«پدربزرگ» محتوا، یعنی گزارش جامع، گزارشی موضوعی، معمولا به طول 8 تا 12 صفحه، درباره‌ی مسائلی است توضیحات زیادی نیاز دارند. این‌گونه گزارش‌ها که به آن‌ها مقاله‌ی کنفرانسی، گزارش تحقیقاتی یا خلاصه‌های فنی نیز گفته می شود، ابزارهایی بی نقص برای نشان دادن رهبری فکری شما درباره‌ی مسائلی‌اند که برای خریداران‌تان اهمیت زیادی دارند.

سه نکته کلیدی

  1.  گزارش جامع می تواند مشتری راغب تولید کند.
  2.  این گزارش شرکت را به عنوان رهبری فکری معرفی می کند.
  3.  این گزارش را می توان به شکل چاپی، پی دی اف یا مجله‌ی دیجیتال منتشر کرد.

 

کتاب الکترونیکی

کتاب الکترونیکی را نوعی گزارش جامع بسیار بزرگ درنظر بگیرید: گزارشی، عموما به طول 12 تا 40 صفحه یا بیشتر، که اطلاعات پیچیده را به شکلی خواننده پسند و دارای جذابیت بصری ارائه می دهد. محتوای آن هم آگاهی‌بخش است و هم سرگرم کننده؛ لحن آن دانشگاهی و قالب آن «بخش‌بخش» است و نه خطی، تاهم به مرور سریع کمک کند و هم به خواندن دقیق.

سه نکته کلیدی

  1.  ابتدا راهبرد توزیع‌تان را تدوین کنید: کتاب الکترونیکی‌تان را چگونه به دست خوانندگان‌تان خواهد رساند؟
  2.  از ابزارهای بصری استفاده کنید: با دست و دل‌بازی از فهرست‎‌واره ها، حاشیه نویسی، نمودار و غیره استفاده کنید.
  3. کتاب را با یک فراخوان به اقدام منسجم تمام کنید: خواننده باید در ادامه چه کاری انجام دهد؟ به این منظور، در هر صفحه یک فراخوان به اقدام یا لینک قرار دهید. چرا که نه؟

 

مطالعه موردی

مطالعه موردی سندی معمولا یک یا دو صفحه ای یا ویدئویی است که تاییدیه‌ای از زبان مشتری را با ساختار روایی داستان تلفیق می کند. این نوع محتوا، براساس اتفاقات واقعی، از همدلی میان خواننده و مشتری که داستان درباره‌ی اوست، بهره می برد تا اعتبار و اعتماد ایجاد می کند.

سه نکته کلیدی

  1.  بیشتر مطالعه های موردی قالبی ساده و سه‌مرحله‌ای را دنبال می کنند: مشکل، راهکار و نتایج.
  2.  به ویژه هنگام پرداختن به نتایج، از نقل قول‌های مستقیم مشتریان بهره ببرید تا داستان را تقویت کنید.
  3. مطالعه‌های موردی موردی را به صورت آنلاین، از طریق پست مستقیم، در قالب پرونده‌های رسانه‌ای، بروشورهای فروش و غیره به اشتراک بگذارید.

 

وبینار یا وب‌کست 

ارائه‌تان را بردارید و آن را در اینترنت قرار دهید: این اساس کار و وبینارها (اسلاید و صوت) و وب‌کست‌ها (اسلاید، صوت و ویدئو) است. به لحاظ بصری، در قالب کاری که معادل آنلاین سخنرانی‌های زنده است، محتوا اسلاید به اسلاید نمایش داده می‌شود. بخش صوتی سخنرانی می تواند از طریق تلفن یا رایانه ارائه شود. یادتان باشد که می توانید این کار را به صورت زنده انجام دهید یا اینکه، به در خواست کاربران، فایل آن را در اختیارشان بگذارید.

سه نکته کلیدی

  1. وبینارها فراخوان به اقدام یا پیشنهاد تکمیلی بسیار خوبی را برای استفاده از دیگر اشکال محتوا، مانند کتاب‌های الکترونیکی، گزارش‌های جامع، خبرنامه‌های ایمیلی و غیره، ارائه می دهند.
  2.  دو بار سود می برید: اول، از خود رویداد زنده و سپس، از افرادی که نسخه‌ی آرشیوی آن را دانلود می کنند. ظرف مدت شش ماه، معمولا 80 درصد افرادی که در وبینار ثبت‌نام می کنند در نسخه زنده یا آرشیو سخنرانی حضور پیدا خواهند کرد.
  3.  وبینارهای موفق به یک راهبرد تبلیغاتی پرحرارت، معمولا از طریق وب‌سایت، وبلاگ، خبرنامه‌ی الکترونیکی یا دیگر مجاری رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی، نیاز دارند.

 

نظرهای کاربران

نظر کاربر نقل قولی مستقیم از منبع موثق (یعنی مشتری) است. پسندیده نیست که خودمان از خودمان تعریف کنیم. اما، وقتی تعریف و تمجید از دهان منبعی قابل اعتماد (مراجع یا مشتری) بیرون بیاید، طوری باورپذیر می شود که بر بدبینی و تردید برای خرید غلبه می کند.

سه نکته کلیدی

  1.  فرآیندی را برای درخواست مداوم نظرهای مشتریان ‌تان ایجاد کنید. خیلی از بازاریاب‌ها در حال حاضر از صفحات‌شان در لینکدین برای گرفتن نظرهای مشتریان درباره‌ی محصولات و خدماتشان بهره می برند.
  2. نظرهای خوب به موارد مشخصی اشاره دارند: ماهیت، چرایی و چگونگی کارتان با مشتری یل برای مشتری را توضیح می دهند.
  3. نظرها را در صفحه‌ی جداگانه‌ی«نظرهای کاربران» تجمیع نکنید؛ آن‌ها را در کل سایت‌تان پخش کنید.

 

ویدئو

سایت‌هایی مانند یوتیوب (Youtube) و ویمیو (Vimeo) (در ایران، معروف ترین بستر اشتراک گذاری ویدئو سایت آپارات است) یکی از چالش های وب، یعنی آپلود و اشتراک گذاری ویدئو را که زمانی دشوار بود، فوق العاده ساده کرده‌اند. با داشتن این ابزارها، به راحتی می توانید ویدئو گزینه‌هایی را برای به اشتراک گذاری ویدئوها یا گفت و گو درباره‌ی آن‌ها در رسانه‌های اجتماعی در اختیارتان می گذارند، که کمک می کند محتوای‌تان ویروس‌وار منتشر شود.

سه نکته کلیدی

  1.  حرفه‌ای عمل کنید. ابزارهای ویرایشی ارزان قیمتی مانند آی مووی یا فاینال کات ساختن محتواهای ویدئویی دارای شکل و شمایل حرفه ای را به کاری آسان بدل می کنند.
  2.  به جای اتخاذ رویکرد تولید فقط یک ویدئو، تولید مجموعه‌ای از ویدئوها را در دستور کارتان قرار دهید که، به مرور زمان، علاقه و مخاطب ایجاد می کند.
  3.  خودتان را به دردسر نیندازید تا چیزی «بی نقص» تولید کنید: کیفیت تولید بسیاری از موفق ترین ویدئوهای آنلاین طوری است که حال پخش کنندگان رسانه‌ای سنتی را به هم می زند. در واقع، مهم ترین بخش ویدئو صوت است؛ پس ابزارهایتان را ابتدا روی تجهیزات صوتی متمرکز کنید.

اطلاعیه‌ی خبری آنلاین

اطلاعیه‌ی مطبوعاتی هرگونه اطلاع رسانی مکتوب یا ضبط شده‌ای است که برای رسانه‌های خبری عمومی ارسال شود. سرویس هایی مانند پی آر نیوزوایر می توانند اطلاعیه‌های خبری شما را برای توزیع سریع تر و گسترده‌تر به‌صورت آنلاین منتشر کنند. خبر بزرگ چیست؟ همان طور که دیوید میرمن اسکات به شکل مشهوری در کتاب قواعد جدید بازاریابی و روابط عمومی توضیح می دهد، اطلاعیه‌های مطبوعاتی دیگر صرفا برای مطبوعات نیستند. با استفاده‌ی موثر از سرویس‌های انتشار اطلاعیه، می توانید مستقیما خریداران‌تان را جذب کنید.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. منتظر خبرهای دهن پر کن نمایند؛ همواره دلایلی برای انتشار خبر پیدا کنید.
  2. در اطلاعیه‌تان فراخوان به اقدام‌های خاصی قرار دهید که مشتریان را وادار می کنند تا به‌نحوی به خبرتان پاسخ دهند.
  3.  قالب جدیدی را امتحان کنید، دلیلی ندارد که مجبور باشید همان خبرهای قدیمی را منتشر کنید. به همراه خبرتان داستانی تعریف کنید و آزادانه حال و هوای آن را تغییر دهید. نگران نباشید: بدون توجه به اینکه چه کاری انجام می دهید، شرکت‌های توزیع همچنان اطلاعیه‌تان را منتشر خواهند کرد.

خبرنامه‌ی چاپی

خواه صرفا یک برگه‌ی پشت و رو باشد یا سندی 16 صفحه‌ای‌، خبرنامه‌ی چاپی محتوایی جالب توجه را ارائه می دهد که برای مصرف سریع تولید شده است. خبرنامه‌ی چاپی را تاکتیکی برای حفظ مشتری در نظر بگیرید و یادتان باشد که طول این‌گونه خبرنامه‌ها به طور میانگین بین 4 تا 12 صفحه است.

سه نکته‌ی کلیدی

  1.  خبرنامه‌های چاپی برای مخاطبان پرمشغله، مانند کسانی که به مسافرت‌های کاری می روند یا مداوم در رفت‌و‌‌آمدند، گزینه‌ای عالی محسوب می شوند. همچنین، به مخاطبانی بیندیشید که هنوز به تلفن همراه هوشمند یا آی‌پد عادت نکرده‌اند.
  2.  کیفیت تولید مهم است؛ شیوه‌‌ی ارائه‌ محتوای‌تان به اندازه‌ی خود محتوا اهمیت دارد.
  3.  پیش از آنکه خودتان را به بستر ویرایشی خاصی متعهد کنید، مطمئن شوید که نیازهای اطلاعاتی دقیق مخاطبان ‌تان را می دانید.

مجله چاپی سفارشی

امروزه همه‌ی برندها ناشرند. مجله‌ی چاپی سفارشی اتخاذ عملی این رویکرد است و قالب آشنای مجله را به شکل جدیدی ارائه می دهد: این مجله با حمایت مالی شرکت یا برند تولید و منتشر می شود.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. خودتان را آماده کنید که حتی برای یک توزیع اولیه‌ی کوچک دست کم 40,000 دلار آمریکا هزینه کنید.
  2. بهترین دوره‌ی انتشار هر سه ماه یک بار (فصلنامه) یا دفعات بیشتر است.
  3. این نوع مجله می تواند روشی عالی برای دور زدن صاحبان قدرت در حوزه‌ی مطبوعات باشد.

مجموعه آموزش‌های الکترونیکی

برنامه‌ای از محتوای آموزشی با طراحی دقیق که می تواند از طریق رسانه‌های گوناگون، مانند پادکست صوتی، ویدئو، اسلاید، وبینار و ابزارهای دیگر، ارائه شود.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. محتوا را با انواع نیازهای آموزشی مخاطبان مختلف هماهنگ کنید: خریداران در حال تحقیق، مشتریان احتمالی در آستانه‌ی اتخاذ تصمیم خرید، مشتریان فعلی و غیره.
  2. از رسانه‌هایی استفاده کنید که در میان مشتریان‌تان طرفداران بیشتری دارند.
  3. در به کار بردن تصاویر و مثال ‌های واقعی خساست به خرج ندهید.

 

 

محتوا

 

 

مجله‌ی دیجیتال

مجله‌ی دیجیتال، که حاصل ترکیب مجله‌ی سنتی و یک پی‌دی‌اف جذاب است، محتوای دوره‌ای و به لحاظ بصری جذابی را ارائه می دهد که باز کردن و خواندنش به نرم افزار خاصی نیاز ندارد. این مجله معمولا توسط وب‌سایت‌های برند و از طریق ایمیل توزیع می شود.

سه نکته‌ی کلیدی

  1.  اگر محدود شدن به نسخه‌ی دیجیتال را دوست ندارید، محتوای مجله چاپی را در وبلاگ‌تان منتشر کنید.
  2. مجله‌های دیجیتال ابزاری فوق‌العاده برای تلفیق محتوای چاپی با فضای اینترنت هستند.
  3. افزودن ویدئو و پادکست به محتوای مجله‌تان را در دستور کار قرار دهید.

برنامه‌ی کاربردی تلفن همراه

برنامه‌های کاربردی تلفن همراه، که همه آن‌ها را با عنوان « اپ » می شناسند، در دو قالب کلی عرضه می شوند: در قالب اپ‌های نصبی تولید شده برای دستگاه‌های خاص (مانند آیفون، اندروید، بلک بری و آی‌پد یا در قالب آپ‌های تحت‌وب که می توانند بدون اتکا به بازار خاصی توزیع شوند ( اما باید برای دسترسی به آن‌ها همیشه به اینترنت متصل باشید). این ابزارهای قابل دانلود کاربران را قادر می سازند تا دستگاه‌های دیجیتال شخصی خود را به وسایل دم دستی تبدیل کنند که نیازهای بسیار خاص و منحصر‌به‌فردشان را رفع می کنند.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. برنامه‌های کاربردی موثر باید دلیلی منظم ( روزانه یا هفتگی ) برای استفاده داشته باشند (به فکر سودمندی برنامه باشید).
  2. این برنامه‌ها باید رابط های کاربری آسانی با رسانه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک یا توئیتر داشته باشند.
  3. باید به منظور سنجش میزان رضایتمندی کاربران و جمع‌آوری اطلاعات برای عرضه‌ی بعدی، قابلیت نظرسنجی در این برنامه‌ها گنجانده شود ( اپ‌های آیفون از کاربران بازخورد می گیرند و این امر روی تعداد دانلودشان تاثیر می گذارد.)

سمینار تلفنی

سلام، محتوا پشت خطه! سمینار تلفنی ساده ترین و ابتدایی ترین شکل سخنرانی مجازی به حساب می آید: تنها فناوری موردنیاز یک دستگاه تلفن است. بسته به ماهیت محتوا، ممکن است شرکت کنندگان قبل از تماس تلفنی رئوس مطالب، دستور جلسه یا مجموعه‌ی اسلایدهای سخنرانی را دریافت کرده باشند.

 

سه نکته‌ی کلیدی

  1. برای بسیاری از شرکت‌های کوچک تامتوسط، سمینار تلفنی روشی ایده‌آل برای حضور چند کارمند در یک سخنرانی باشد.
  2. سمینار تلفنی را ضبط کنید؛ اکنون یک پادکست هم دارید.
  3. زمان سمینار تلفنی‌تان را طوری تنظیم کنید که حضور در آن از مناطق زمانی مختلف تا جای ممکن راحت باشد.

 

پادکست 

پادکست فایلی صوتی است که می توانید با رایانه یا دستگاه پخش کننده‌ی فایل‌های ام‌پی‌تری به آن گوش دهید و معمولا از طریق آراس‌اس یا آیتونز توزیع می‌شود. طول پادکست‌ها معمولا بین 5 تا 30 دقیقه است، اما دانلود پادکست‌های طولانی‌تر هم درحال رواج یافتن است.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. برای پادکست هایتان مضمونی تعیین کنید و آن را رها نکنید.
  2. جهت عرضه‌ی پادکست‌هایتان برنامه‌ی زمانی قابل انتظاری برای شنوندگان تعیین کنید: هفته‌ای یک بار، دو هفته یک بار، ماهی یک بار، عملکرد یکنواختی داشته باشید.
  3. محتوای پادکست را در وبلاگ‌تان بگذارید تا بتوانید از دیدگاه‌های شنوندگان آگاه شوید.

میزگرد مدیران اجرایی

میزگرد مدیران اجرایی گردهمایی مدیران اجرایی صنایع است که متخصص حوزه‌ی خودشان هستند و از قدرت کافی برای جذب مشتریان احتمالی‌تان برخورداند. از طریق سخنرانی‌های کوتاه و تعامل‌های بین شرکت کنندگان در میزگرد، بار دیگر این فرصت را دارید تا خودتان را به عنوان رهبری فکری معرفی کنید.

سه نکته‌ی کلیدی

  1.  به دنبال مدیرانی بگردید که شخصیت‌شان به اندازه‌ی ایده‌هایشان جذاب باشد.
  2. به فکر این باشید که از مدیران اجرایی حاضر در میز گرد بخواهید به عنوان نویسنده‌ی مهمان در وبلاگ‌تان مطالبی بگذارند که مکمل ایده‌هایی هستند در میز گرد درباره‌ی موضوع موردنظر مطرح می کنند.
  3.  بحث حاصل از میزگرد را به گزارشی تبدیل کنید که بتوانید آن را در قالب گزارش جامع یا کتاب الکترونیکی ارائه دهید. از ویدئو، صوت و رو نوشت صحبت‌ها استفاده کنید تا محتوا را تا مدت‌ها پس از انجام خود میزگرد هم زنده و جاری نگه دارید.

سیستم رتبه بندی صنعت

مردم عاشق فهرست‌ها هستند (حضرت موسی و دو لوح سنگی‌اش را یادتان هست؟) سیستم رتبه بندی صنعت فهرستی گردآوری شده از «بهترین‌های هر حوزه» را در اختیار خوانندگان می گذارد که گزینه‌های موجود در حوزه‌ی موضوعی خاصی رتبه بندی می کند (و، متعاقب آن، رتبه‌ی بالایی را در موتورهای جست و جو به دست می‌آورد). فهرست، هر محتوایی که داشته باشد، گردآورندگانش را به عنوان متخصصان صنعت معرفی می‌کند و ابزار ارجاعی مفیدی را در اختیار مشتریان احتمالی‌شان قرار می دهد.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. رتبه‌ها را می توان با استفاده از ابزارهای عینی و قابل اندازه‌گیری یا معیارهای شخصی مشخص کرد.
  2. در منابع فهرست شده، از لینک‌ها آزادانه استفاده کنید.
  3. اخبار به‌روزرسانی سیستم رتبه‌بندی را از طریق وبلاگ، توئیتر، اطلاعیه‌های مطبوعاتی و غیره اعلام کنید.

کتاب چاپی

حتی اگر در عصر تحول آمیز وب 2/0، یک کتاب پروپیمان تجلی صلاحیت و اعتبار است. چه خودمان آن را منتشر کرده باشیم و چه توسط ناشری سنتی تولید شده باشد، کتاب محتوایی «بزرگ» است که اغلب منجر به پوشش خبری، دعوت برای سخنرانی و کسب جایگاهی ممتاز به عنوان متخصص می شود.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. کتاب‌ها به صرف وقت زیادی نیاز دارند؛ پس به‌ دقت برنامه‌ریزی کنید. اگر وبلاگ دارید، به این فکر کنید که مطالب وبلاگ چگونه می توانند نقش فصل های کتاب‌تان را داشته باشند.
  2.  کارمندان روابط عمومی‌تان را سریع وارد عمل کنید تا بتوانید از ظرفیت رسانه‌ها بهره ببرید.
  3.  به فکر ایجاد یک سایت مختصر یا صفحه‌ی هوادری در فیس بوک باشید تا پایگاهی اجتماعی را پیرامون کتاب‌تان ایجاد کنید.

 

کتاب مصور

کتاب مصور صرفا وسیله‌ای تصاویر پویا و خوش‌آب‌ورنگ، کتاب‌های مصور به‌شکلی بامزه، سریع و به یادماندنی با خوانندگان تمامی سنین ارتباط برقرار می‌کنند.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. برای محتوای آموزشی، استفاده از کتاب‌های مصور شاید یکی از بهترین فنون موجود باشد.
  2. کتاب‌های مصور به یادماندنی مطمئنا می توانند شور و هیجان ایجاد کنند.
  3. به‌عنوان جایگزینی برای کتاب مصور آنلاینی باشید که هر هفته منشر می شود. تام فیشبرن (وب‌سایت مارکتونیست) تقریبا هر روز پست‌های جدیدی به‌شکل کاریکاتور می‌گذارد تام به‌خاطر کاریکاتورهایش به متخصصی جهانی در زمینه‌ی محتوای بصری تیدیل شده است.

کتاب صوتی

به کتابی که‌به‌جای خواندن،به آن گوش می‌دهیدکتاب صوتی می‌گویند. کتاب صوتی، اگر توسط برندی حمایت مالی شود، روشی فوق‌العاده برای جلب توجه شنوندگان آی‌پاد به‌دست یا کسانی است که اهل دانلود پادکست هستند یا اگر از طریق سی‌دی توزیع شود، روشی عالی برای‌به‌دست آوردن سهمی از زمانی است که افراد به‌هنگام رانندگی و رفتوآمد به شنیدن سپری می‌کنند.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. فن بیان صداپیشه باید قدرتی به‌اندازه‌ی محتوای مکتوب داشته باشد.
  2. استفاده از موسیقی را به‌عنوان مکمل متن در دستور کار قرار دهید.
  3.  با انتشار قسمت‌ها یا فصل‎‌هایی از کتاب به‌صورت رایگان، کاری کنید که مردم مزه‌ی محتوای‌تان را بچشند.

 

نمایشگاه تجاری مجازی

فناوری کنونی و اتصال به اینترنت پرسرعت امکان رقم زدن اتفاقاتی شبیه زندگی واقعی را فراهم می‌‌اورد(چیزی که با «سالن‌های انتظار» و «محوطه‌های نمایشگاهی» تکمیل می شود). مدیران رویدادها می توانند نمایشگاه‌های تجاری مجازی مبتنی بر اینترنت راه ببندازند تا مشتری راغب تولید کنند، تعداد شرکت‌کنندگان رویدادهایشان را افزایش دهند، درآمد ایجاد کنند و ارتباط‌شان با مشتریان فعلی و آینده را بهبود بخشند.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. بیشتر نمایشگاه‌های مجازی برای ناوبری سایت‌شان از مدلی شبیه «نمایشگاه‌های تجاری» استفاده می‌کنند.
  2.  همان‌طوری که نمایشگاه‌های زنده‌ غرفه می فروشند، می توانید اجازه‌ی حضور در سایت مجازی‌تان را به حامیان مالی بفروشید.
  3.  برای محتوا‌‌، کاربرد تلفیقی از رویدادهای زنده‌ی برنامه‌ریزی شده و سمینارهای از پیش ضبط شده را در دستور کارتان قرار دهید که می توانند بنا به‌دلخواه بازدیدکنندگان اجرا می شوند.

رویداد سیار

رویدادهای سیار کنفرانس‌های کوچک یا تورهایی‌اند که معمولا توسط سازمانی واحد برگزار می شوند، هر چند شرکت‌های مرتبطی که رقیب سازمان موردنظر نیستند نیز اغلب در آن مشارکت خواهند کرد. معمولا این رویدادها یک روز یا کمتر طول می‌کشند و در شهرهایی برگزار می شوند که تعداد مشتریان احتمالی در آن‌ها بیشتر است.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. بر‌نتیجه تمرکز کنید: شرکت کنندگان با حضور در این رویدادها چه‌چیزی عایدشان خواهد شد؟
  2. ایجاد هماهنگی بین برنامه‌ریزی رویداد و تبلیغ سازمان امری حیاتی است؛ هر دو مورد باید در برنامه‌ی زمانی گنجانده شوند.
  3. شاید لازم باشد افراد مستعد درون سازمان‌تان را آموزش دهید تا اثربخشی آن‌ها به‌عنوان سخنران و ارائه‌دهنده را بالا ببرید.

 

ابزار یا برنامه‌ی کاربردی مختص محتوای برند

برنامه‌ی کاربردی مختص برند سرویسی الکترونیکی است که اطلاعات را از مشتریان فعلی و احتمالی جمع‌آوری و سپس، در مقابل، تحلیل، ارزیابی، گزارش یا طراحی سفارشی را تولید می کند. به مدد کیفیت یا منحصربه‌فرد بودنش، برنامه‌ی کاربردی مختص محتوای برند این ظرفیت را دارد که به‌سرعت فراگیر می‌شود.

سه‌ نکته‌ی کلیدی

  1. راهبرد عرضه‌ی هماهنگ را برای برنامه‌تان در نظر بگیرید تا باعث شود برنامه‌ی کاربردی‌تان به ‌شکل گسترده‌ای توزیع و مشهور شود.
  2. ترتیبی دهید که کاربران بتوانند برنامه‌ی کاربردی‌تان را به‌راحتی با دوستان و همکاران‌شان به اشتراک بگذارند.
  3.  آزمایش کنید، آزمایش کنید و آزمایش کنید: تجربه‌ی برنامه‌ی کاربردی به ‌معیاری برای کیفیت شرکت‌شان تبدیل خواهد شد. پس، پیش از عرضه‌ی نسخه‌ی نهایی، از مشتریان وفادارتان بخواهید نسخه‌ی آزمایشی آن را امتحان کنند.

بازی آنلاین

بازی آنلاین نوعی بازی الکترونیکی شبیه هر بازی دیگری است، با این تفاوت که به شما و برندتان تعلق دارد.

سه نکته‌ی کلیدی

  1.  بازی‌ها باید بدون نیاز به نصب نرم‌افزارهای سنگین کار کنند.
  2.  بازی‌ها باید در انواع مرورگرها و سیستم‌های عامل اجرا شوند.
  3.  تجربه‌ی بازی باید تجربه‌ی مطلوب برند را تقویت کند.

 

اینفوگرافی

همان‌طور که از اسمش پیداست‌، اینفوگرافی اطلاعات یا داده‌ها را به‌صورت بصری، در قالب نمودار، گراف یا دیگر قالب‌های تصویری، نمایش می‌دهد. اما قدرت اینفوگرافی فراتر از جاذبه‌ی بصری آنی‌اش است؛ برخلاف یک فهرست صرف، اینفوگرافی می‌تواند روابط میان بخش‌های مجزای اطلاعات را آشکار کند و به‌ افراد ایده بدهد، نه فقط داده‌ی خام.

سه نکته‌ی کلیدی

  1.  سردرگمی افراد می تواند به فرصتی برای شما تبدیل شود( در کجا می توانید با رفع ابهام و ایجاد وضوح ارزش خلق کنید؟).
  2.  استعاری فکر کنید تا تصویر یا ایده‌ی راهنمایی را بیابید که چارچوب اطلاعات‌تان را مشخص کند.
  3.  کاری کنید که بتوان اینفوگرافی حاصله را به راحتی به‌صورت آنلاین به‌اشتراک گذاشت تا حداکثر توزیع و برد را داشته باشد.

پروژه‌ی تحقیقاتی نظرسنجی آنلاین

با استفاده از ابزارهای نظرسنجی آنلاین پولی یا رایگان ارائه دهندگانی مانند سروی مانکی، از مشتریان، بازدیدکنندگان یا همکاران‌تان نظرسنجی کنید.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. مدیران ارشد تراز اول بیشتر از همه‌ چه‌چیزی را می‌خواهند بدانند؟ سایر مدیران هم سطح آن‌ها چه فکر می کنند؟ سایر مدیران اجرایی دیگر از هر چیزی که یاد بگیرید با کمال میل استقبال خواهند کرد.
  2. مخاطبان احتمالی نظرسنجی شامل خوانندگان وبلاگ، دنبال کنندگان توئیتر، همکاران در لینکدین و فیس‌بوک، شرکت کنندگان در کنفرانس و خوانندگان خبرنامه‌ی ایمیلی هستند.
  3. نظرسنجی‌تان کوتاه باشد! کافی است بیشتر از 10 تا سوال داشته باشید (البته این اغراق آمیز است) تا شرکت کنندگان‌تان را از دست بدهید.

انجمن گفت و گو

انجمن گفت و گو نوعی «تابلوی اعلانات» ساده‌ی آنلاین است که مشتریان فعلی و احتمالی می توانند در آن افکارشان را بنویسند و درباره‌ی محصولات و خدمت‌تان نظر بدهند.

سه نکته‌ی کلیدی

  1. رابط کاربری را ساده کنید؛ هیچ کس نباید برای مشارکت دچار مشکل شود.
  2. وقتی انجمن گفت و گو به‌طور کامل آماده شد، می تواند مسائل زیادی را حل کند، بدون اینکه بار تقاضاها را بر دوش کارمندان‌تان بیندازد.
  3. با شرکت‌کنندگان در انجمن مثل افرادی «خودی» برخورد کنید که حق دارند اخبار تازه درباره‌ی محصولات جدید، عرضه‌های جدید و غیره را دریافت کنند.

 

(برگرفته از کتاب قدرت محتوا _ نویسنده: جو پولیتزی) 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید