نحوه رقابت سالم در محیط کار!

نحوه رقابت سالم در محیط کار!
در این پست می‌خوانید:

رقابت سالم

رقابت در هر کاری می تواند اثرات مثبت و منفی داشته باشد. می تواند باعث پرانرژی شدن و روحیه گرفتن افراد شود از طرفی هم می تواند باعث از دست رفتن اعتماد به نفس و انگیزه افراد شود. حس رقابت در تمام کارها بین افراد وجود دارد اما نکته قابل توجه این است که رقابت باید سالم باشد. در رقابت سالم هر شخص روی خود کار می کند، نقاط ضعف خود را پیدا می کند و آنها را تقویت می کند اما در رقابت ناسالم شخص روی رقیب خود تمرکز می کند و این امر باعث پایین آمدن کیفیت و سرعت کار می شود. در رقابت ناسالم بی عدالتی شکل می گیرد و افراد به کارهایی مانند تقلب کردن می پردازند. در رقابت های سالم حتی اگر پیروز نشوید ازدست دادن را تجربه می کنید و مهارت کنار آمدن با باخت را بدست می آورید. همچنین باعث ایجاد انعطاف پذیری بیشتر، پیدا کردن هدف، تمرکز بر هدف، شناسایی موانع، درک موانع و پیدا کردن راه حلی برای هدفتان می شود. اما در رقابت های ناسالم وقتی شکست بخورید احساس خشم و حرص بیشتر در شما ایجاد می شود. پس بهتر است بجای مقایسه خود با دیگران روی بهتر شدن خودتان کار کنید.
رقابت در کار باعث بالا رفتن روحیه تیمی و همکاری بیشتر کارکنان با یکدیگر می شود و تیم همه برای یک هدف تلاش می کنند. پس رقابت می تواند رقابتی سالم باشد. همچنین باعث بالا رفتن اعتماد بنفس افراد شود و افراد با آرامش بیشتری کار خود را انجام می دهند.
در رقابت های سالم افراد ترس از دست دادن ندارند و برای گرفتن پاداش تلاش می کنند همین امر در هر فردی انگیزه ایجاد می کند. البته باید به این نکته توجه داشت که برخی از افراد اصلا اهل رقابت نیستند و با روحیه شان سازگاری ندارد.
رقابت سالم رقابتی است که اجباری نباشد و وقتی تمایلی به رقابت وجود ندارد اصراری صورت نگیرد.

10 نکته ای که می توانید با رعایت آنها رقابت سالم ایجاد کنید:

  1. فراموش نکنید رقابت تنها یک بازی است.
  2.  گروه تشکیل دهید.
  3.  افرادی را انتخاب کنید که به رقابت علاقه دارند.
  4.  افرادی که دارای ویژگی اخلاقی مناسب هستند را انتخاب کنید مانند ویژگی انسانیت.
  5.  از موفقیت ها و پیشرفت های افراد قدردانی کنید.
  6.  حس راحتی و مالکیت ایجاد کنید.
  7. انگیزه درونی ایجاد کنید.
  8. اهدافی برای رقابت ایجاد و آن را واضح بیان کنید.
  9.  برای هدف ها محدودیت زمانی مشخص کنید.
  10.  علاوه بر نتایج کار به ارزش ها توجه کنید مانند تلاش کارمندان.
دیدگاه‌ها ۲
ارسال دیدگاه جدید