مهارت رهبری و ویژگی های منفی رهبری

مهارت رهبری و ویژگی های منفی رهبری
در این پست می‌خوانید:

رهبری چیست؟

رهبری چیزی فراتر از اختیار و مسئول بودن است. در واقع، یک رهبر موفق حتی نیازی به داشتن عنوان رسمی ندارد.
این به این دلیل است که یک عنوان به طور خودکار به این معنی نیست که شما یک رهبر هستید به خصوص یک عنوان خوب و نداشتن عنوان به این معنی نیست که نمی توانید رهبر باشید.
اگرچه برخی از مردم فکر می‌کنند رهبری به معنای نظم دادن به افراد است، اما در واقع منبعی برای توانمندسازی دیگران است تا بتوانند برای خود و سازمان به موفقیت برسند. همچنین توانایی تصمیم گیری به نفع تصویر بزرگتر یا اهداف سازمان است، نه برای منافع خود.

چه چیزی یک رهبر خوب را تعریف می کند؟

ما 18 ویژگی مهمی را که باید بخشی از توسعه رهبری شما باشد به اشتراک گذاشته‌ایم اما هر رهبر سبک منحصر به فردی دارد. شما در طول زمان سبک خود را تعیین خواهید کرد و این ویژگی های ر هبری را با روش های مبتکرانه خود برای حمایت از تیم خود ترکیب خواهید کرد. گفته می شود، رهبران برجسته یک ویژگی اساسی مشترک دارند: آنها می توانند چشم اندازی داشته باشند و آن را به نتایج واقعی تبدیل کنند. این کاری نیست که آنها به تنهایی انجام دهند. مهارت های رهبری در درجه اول مهارت های مردمی (معروف به مهارت های نرم) هستند. رهبران عالی همچنین توانایی الهام بخشیدن به کسانی که رهبری می کنند را دارند. متأسفانه، یافتن این ویژگی های رهبری گریزان می تواند دشوار باشد.

بسیاری از سازمان ها فاقد استعداد رهبری ضروری هستند. در واقع، تنها 42 درصد از رهبران کسب و کار و 30 درصد از متخصصان منابع انسانی می گویند که کیفیت رهبری سازمانشان به طور کلی بالا است.
خبر خوب اینجاست مهارت های رهبری را می توان توسعه داد. هر فرد با انگیزه ای این پتانسیل را دارد که به یک رهبر خوب یا حتی بزرگ تبدیل شود.

 

مراقب این ویژگی های منفی رهبری باشید

گاهی اوقات ویژگی های یک رهبر عالی و یک رهبر وحشتناک به طور شگفت انگیزی مشابه است. اگر می‌خواهید خودتان به یک رهبر بهتر تبدیل شوید یا به توسعه یک رهبر در تیم خود کمک کنید، باید به ویژگی‌های خاصی توجه زیادی داشته باشید.
بیایید بگوییم شخصی به نظر می رسد که بسیاری از ویژگی های رهبری ضروری را دارد. آنها با اعتماد به نفس، در تفویض اختیار عالی و در اجرا فوق العاده هستند. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنید، ممکن است ببینید که این شخص گزارش‌های مستقیم خود را می‌ترساند تا کار خود را برای او انجام دهد و سپس تمام اعتبار را بر عهده می‌گیرد. این فرد به وضوح برای رهبری مناسب نیست حداقل تا زمانی که یاد بگیرند بر این رفتارهای منفی غلبه کنند.
اما در درون خودت چطور؟ شاید فکر می کنید برای ترفیع آماده هستید، اما همکارانتان مدام فرصت هایی را دریافت می کنند که به شما پیشنهاد نمی شود. این می تواند به این معنی باشد که وقت آن رسیده است که خود را بازتاب کنیم. ممکن است ندانسته عادات بدی داشته باشید که مانع از آن می شود که به حداکثر توانایی های خود قدم بردارید.
خبر خوب این است که ما اینجا هستیم تا فهرستی از ویژگی های منفی رهبری را که باید مراقب آن ها باشیم کمک کنیم. اگر یکی از این ویژگی‌ها یا ویژگی‌ها را در خود یا کارمندانتان می‌بینید، ممکن است وقت آن رسیده باشد که خودسازی و کار درونی انجام دهید.

در اینجا رایج ترین ویژگی های شخصیتی است که برای هر کسی که می خواهد در نقش رهبری قدم بگذارد مضر است:

فقدان بینش:

رهبران ناکافی می توانند بسیاری از کارهای مشابهی را که رهبران خوب انجام می دهند انجام دهند. اما تصمیمات رهبر باید دارای هدف باشد مانند نزدیک‌تر کردن تیم به اهداف استراتژیک کسب‌وکار. اگر به نظر نمی رسد که یک چشم انداز روشن و آسان برای برقراری ارتباط در پشت آنچه از کارکنان خواسته می شود وجود داشته باشد، آنها به سرعت اعتماد خود را به رئیس خود از دست خواهند داد.

ناتوانی در تولید نتایج:

ساده است. هیچ رهبر همیشه در همه چیز موفق نمی شود، اما افراد عالی برای تلاش خود چیزی برای نشان دادن دارند.

بی انگیزه:

اگر فردی نتواند به دیگران الهام بخشد، انگیزه دهد یا الهام بخشد، قبل از اینکه بتواند یک رهبر خوب باشد، باید یاد بگیرد که چطور. این به این دلیل است که رهبری کاری نیست که خودتان انجام دهید بلکه مربوط به افرادی است که شما رهبری می کنید.

اعتماد به نفس بیش از حد:

یک رهبر خوب، دلهره‌ناپذیر است. آنها می‌توانند با اطمینان چالش‌ها را انجام دهند. اما رهبران ضعیف می توانند اعتماد به نفس زیادی داشته باشند و ریسک کنند. اگر آنها متکبر یا مغرور باشند، قبل از تبدیل شدن به یک رهبر باید چیزهای زیادی یاد بگیرند.

بی‌تفاوتی:

بسیاری از افراد بدون احساس سرمایه‌گذاری یا مالکیت در کار خود به شغل خود می‌آیند. این می تواند باعث شود که آنها کارهای شلخته تولید کنند و حتی روابط منفی با همکاران داشته باشند. این ویژگی یک مانع بزرگ برای هر کسی خواهد بود که می خواهد یک رهبر بزرگ باشد.

 

 

ویژگی رهبر

 

چگونه مهارت های رهبری خود را بهبود بخشید

بنابراین شاید شما خود را در برخی از آن ویژگی های رهبری منفی می دیدید. نگران نباشید همه ما انسان هستیم و همه ما بدون توجه به مرحله زندگی یا عنوان شغلی خود فضایی برای تقویت مهارت های رهبری خود داریم.

 

در اینجا چند نکته وجود دارد که چگونه می توانید از امروز شروع به بهبود توانایی های رهبری خود کنید:

1. فهرستی از مهارت های رهبری خود را انجام دهید

اگر ندانید در کجا کمبود دارید، بهبود مهارت‌های رهبری سخت است. به همین دلیل، یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، فهرستی از نقاط قوت و ضعف خود در رهبری است.

برای این کار می توانید از لیست 18 ویژگی فوق استفاده کنید. هر کیفیت را در نظر بگیرید و از خود بپرسید:
“آیا من به طور طبیعی این ویژگی را دارم؟”
“چگونه این ویژگی را در زندگی کاری و شخصی خود نشان دهم؟”
“آیا من از این ویژگی در مقام رهبری استفاده می کنم؟ اگر چنین است، چگونه؟”
“اگر احساس می کنم در این زمینه کمبود دارم، آیا این مهارتی است که می خواهم توسعه دهم؟”
همچنین درخواست بازخورد از دیگران مانند دوستان، همکاران یا حتی رئیستان می تواند مفید باشد. از آنجا که آنها شما را به خوبی می شناسند و حتی ممکن است با شما کار کرده باشند، می توانند بینش ارزشمندی در مورد نقاط قوت و ضعف شما ارائه دهند.

 

2. هدف گذاری کنید

هنگامی که بدانید در کدام مهارت ها مهارت دارید و کدام مهارت ها را باید بهبود بخشید، می توانید اهداف ملموسی را برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر تعیین کنید.
برای مثال بیایید بگوییم که شما مثبت اندیش نیستید. به منظور توسعه این ویژگی، می توانید شروع به نگه داشتن یک دفترچه سپاسگزاری کنید که هر روز صبح در آن می نویسید. به این ترتیب، شما شروع به تمرکز آگاهانه روی خوبی های زندگی خود می کنید.

 

3. به دنبال فرصت هایی برای تمرین باشید

یکی از بهترین راه‌ها برای بهتر کردن خود، تمرین است. اگر می‌خواهید مهارت‌های رهبری جدیدی را توسعه دهید یا از مهارت‌هایی که قبلاً دارید استفاده کنید، باید به دنبال فرصت‌های رهبری باشید که شما را به چالش بکشد.
این می تواند داوطلبانه برای رهبری یک تیم در محل کار باشد برای مثال یک فرد جدید در شرکت شما را راهنمایی کنید.

 

4. از دیگران کمک بگیرید

کمک گرفتن از دیگران گام مهمی در بهبود مهارت های رهبری شماست. این به شما امکان می دهد از دیگران یاد بگیرید و دیدگاه هایی را ببینید که ممکن است به تنهایی در نظر نگرفته باشید.
آموزش رهبری را در نظر بگیرید. این می تواند چیزی باشد که کار شما ارائه می دهد، یا ممکن است نیاز داشته باشید که دوره های آموزشی را به تنهایی دنبال کنید. از طرف دیگر می توانید با یک مربی کار کنید که می تواند به شما کمک کند تا یک برنامه توسعه را ترسیم کنید و در مسیر رسیدن به اهداف خود بمانید.
شما باید به رئیس خود در مورد نیت خود اطلاع دهید. آنها احتمالاً می توانند به شما در یافتن منابع کمک کنند و فرصت هایی را برای تمرین مهارت های رهبری به شما بدهند.

 

نحوه استفاده از ویژگی های رهبری در محل کار

برای اعمال ویژگی های یک رهبر استثنایی لازم نیست در یک موقعیت مدیریتی باشید. رهبران کسانی هستند که به اطرافیانشان کمک می کنند و انگیزه می دهند. آنها ایده های خوبی دارند و الگوی خوبی هستند.
کارکنان در هر سطحی می توانند ویژگی های رهبری داشته باشند. در واقع، هرکسی که امیدوار است در آینده به یک مقام رهبری ارتقا یابد، باید امروز روی توسعه ویژگی های یک رهبر کار کند.
بیایید به روش هایی که می توانید از ویژگی های رهبری در محل کار استفاده کنید نگاه کنیم.

 

1. ایجاد نقاط قوت و غلبه بر نقاط ضعف

فرصت های آگاهانه ای را در محل کار پیدا کنید تا بتوانید نقاط قوت خود را بیشتر توسعه دهید یا برای غلبه بر نقاط ضعف خود تلاش کنید. به عنوان مثال شاید مهارت های شنیداری شما چیزی را به جا می گذارد دفعه بعد که با یک همکار در مورد یک پروژه صحبت می کنید، سعی کنید هر نکته را به خاطر بسپارید و نکات مهم را دنبال کنید.

 

2. اسفنج دانش باشید

هر آنچه می توانید در مورد صنعت و سازمان خود بیاموزید. به دنبال آموزش برای مهارت های جدید باشید. شما می توانید این کار را از طریق یادگیری خودگردان انجام دهید یا می توانید در برنامه های رسمی شرکت کنید. شما همچنین می توانید از حالت های یادگیری مانند یادگیری خرد استفاده کنید. شما ممکن است تمام مهارت های مورد نیاز برای موقعیت فعلی خود را داشته باشید، اما یادگیری چیزهای جدید فرصت های آینده را باز می کند. اگر قبلاً در یک نقش مدیریتی هستید، ادامه یادگیری به شما کمک می کند تا ایده های بهتری داشته باشید و استراتژی قوی تری ایجاد کنید.

 

3. مهارت های مردمی خود را توسعه دهید

هر روز فرصت جدیدی برای تبدیل شدن به یک رهبر بهتر با بهبود مهارت های افراد است. چه در حال شروع یک شغل ابتدایی باشید یا یک نقش رهبری عمده، شانس زیادی خواهید داشت:

با همکاران خود روابط ایجاد کنید
واضح ارتباط برقرار کنید
فعالانه گوش کنید
صبور و همدل باشید
مذاکره و پراکنده کردن تعارض را بیاموزید

4. کارهای برجسته انجام دهید

به عبارت دیگر با مثال رهبری کنید. فراتر از انتظارات پیش بروید و دیگران را تشویق می کنید که همین کار را انجام دهند.

 

درپایان

از ویژگی های رهبری استفاده کنید تا رهبر بهتری باشید. ویژگی‌های رهبری، ویژگی‌های مرموزی نیستند که برخی افراد از آن برخوردار باشند و برخی دیگر هرگز نخواهند داشت.در عوض، رهبر بودن مستلزم مهارت‌های مشخصی است که هر کسی، در هر سطحی از کسب‌وکار، می‌تواند آن را توسعه دهد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید