مسیر شغلیتان را با کوچ طی کنید

مسیر شغلیتان را با کوچ طی کنید
در این پست می‌خوانید:

مسیر شغلی با کوچ (مربی)

در هر راهی کوچ داشتن باعث می شود که از استعداد و مهارت های به درستی و در اهداف مشخص استفاده کنید.
برای اکثرمان پیش آمده که کسب وکاری داشتیم که به روش های نادرست اداره می کردیم و یا قصد شروع کاری را داشتیم که هیچ ایده ای راجبش نداشتیم در هر صورت به یک کوچ شغلی احتیاج داشتیم تا بتواند به ما راه درست را نشان دهد. کوچ می تواند باعث شناخت بهتراز علاقه، استعدادها، نقاط قوت و ضعف ما شود وهمچنین مارا راهنمایی کند. کوچینگ شغلی یک رویکرد راه حل محور است که شامل کار کردن با افراد یا مراجعین جهت برداشتن گام های قطعی در مسیرموفقیت و دستیابی به اهداف شغلی است. این روش در واقع مشارکتی بین مراجع و کوچ می باشد که نقش کوچ پشتیبانی،مشارکت و ارائه راه حل هایی است که تا رسیدن به اهداف مورد نظر ادامه دارد.

مزیت‌های داشتن کوچ:

• افزایش توانایی حل مسأله
• توانایی هدف‌گذاری درست ، برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت زمان
• شناسایی نقاط قوت و ضعف و تاثیرگذاری بر افزایش اعتماد بنفس
• آموزش و یادگیری
• تصمیم گیری موثر
• بهبود برقراری روابط
• افزایش مسئولیت‌پذیری
• برقراری تعادل در زندگی

چه زمانی شما احتیاج به کوچ دارید؟

  1.  اگر شما کسب و کاری دارید و می خواهید با روش های درست و برنامه ریزی دقیق کسب و کار خودتان را گسترش دهید تا با شکست مواجه نشوید و ارتقای شغلتان موفقیت آمیز باشد بهتر است با افرادی که دانش و تجربه این کار را دارند مشورت کنید و برای طی کردن مسیر درست از کوچ خود کمک بگیرید.
  2.  وقتی در مسیری هستید و با مشکلات روبه رو شدید و قادر به حل مشکلات نبودید یا در الویت بندی کارها و برنامه ریزی به مشکل خوردید وقت آن است که از یک کوچ کمک بگیرید.
  3.  توجه داشته باشید که برای ثروتمند شدن حتما لازم نیست انقدری مشغول کار شویم که از محیط و انسان های اطرافمان قافل شویم بلکه با گرفتن کوچ و استفاده از استراتژی هایی که یک کوچ به شما آموزش می دهد می توانید به خواسته های خود برسید. توجه داشته باشید که رابطه شما با کوچ یک رابطه متقابل است، همان قدر که استراتژی های یک کوچ برای پیشرفت مهم است داشتن هدف و متعهد بودن به هدفتان هم مهم است و همچنین کارهای خودتان را باید خودخودتان انجام دهید. یک کوچ همواره محیطی امن و دوستانه به وجود می آورد تا شما بدون هیچ نگرانی و قضاوتی انتظارات خود را از شغل ایده آل تان به او بگویید.

گرایش های کوچینگ

انواع کوچینگ

  • کوچینگ فردی

در این نوع کوچینگ فرد بیشتر روی توسعه و رشد فردی خود کار می کند پس در واقع به نوعی زیر شاخه کوچینگ زندگی بحساب می آید. در این نوع کوچینگ به فرد کمک می کند تا هدف هایی مشخص برای زندگی خود پیدا کند و به اهداف خود برسد.

  • کوچینگ کسب‌وکار:

اهداف این نوع کوچینگ کمک به کسب و کارها و کارآفرینان است. برای رشد و پیشرفت کسب و کارتان حتما به کوچینگ احتیاج دارید چرا که یک کوچ شما را به مسیر درست هدایت و حمایت می کند. یک کوچ می تواند نقاط ضعف کارتان را پیدا و اصلاح کند. همچنین می تواند نقاط مثبت کارتان را تقویت کند تا شما به توانایی های خود پی ببرید و مهارت های خود را ارتقا دهید.

  • کوچینگ مدیریتی:

درباره بالا بردن توانایی‌ها و مهارت‌های فردی برای کمک به سازمان‌ها و رسیدن به اهداف عملی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کوچینگ رهبری و کوچینگ مدیران معمولاً برای برطرف کردن مشکلات رفتاری در سطح مدیریت به کار برده می‌شود.

  • کوچینگ سازمانی:

یک کوچ سازمانی باید بتواند مشکلات سازمان را شناسایی کند پس از این مرحله باید نحوه مدیریت مدیران را اصلاح کنید.
یک کوچ باید بتواند در مورد مشکلات حقایق را بازگو کند و مدیران را نسبت به مسئولیت‌هایی که در مسیر دارند هشیار نگه دارد. شما باید بتوانید به مدیران انگیزه بدهید و نسبت به کارهای خود شوق بیشتری پیدا کنند و در کارهایشان تغییر ایجاد کنند، طوری که توانمندتر شوند.

  • کوچینگ عملکردی:

کوچ می تواند میزان اثربخشی و بهره‌وری کارکنان و مدیران یک شرکت را افزایش دهد. بر اساس اهداف باعث پیشرفت و توسعه شخصی هر فرد شود. راهکارهای کاربردی و قابل اجرا و همچنین راهکارهایی برای غلبه بر موانع ذهنی پیشنهاد دهد.

  • کوچینگ بازاریابی و فروش:

کوچینگ یا مربیگری فروش به کسب و کار‌ها کمک می‌کند تا بتوانند فروش بیشتری داشته باشند.کوچینگ فروش باعث افزایش مهارت‌های ارتباطی اعضای تیم فروش و ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌شود. این شاخه از مربیگری یکی دیگر از انواع کوچینگ بوده که بیشتر بر روی ایجاد یک تیم فروش موفق و مدیریت آن به وسیله مدیران کسب و کار تمرکز دارد.

  • کوچینگ تحصیلی:

هر دانش‌آموز و دانشجو برای اینکه بتواند به خودشناسی برسد به کوچینگ تحصیلی نیاز دارد. این نوع از کوچینگ به دانش‌آموز کمک می‌کند تا با تعیین برنامه‌ها و اهداف خود برای زندگی آینده و با توجه به آن چیزی که توانسته از خودشناسی فردی خود بفهمد، دوره تحصیلی‌اش را به اتمام برساند و در نهایت بتواند مناسب‌ترین رشته تحصیلی را برای خود انتخاب نماید.

برای انتخاب کوچ به چه ویژگی هایی باید توجه کرد؟

 

برای انتخاب کوچ به چه ویژگی هایی باید توجه کرد؟

1. ایجاد اعتماد

اگر بین کوچ و فرد مراجعه کننده اعتماد نباشد فرد نمی تواند در کنار کوچ راحت باشد و تمام اطلاعات را در اختیار کوچ قرار دهد و متقابلا کوچ هم نمی تواند بهترین خدمات و راهکار‌ها در جهت پیشرفت و موفقیت کاری پیشنهاد دهد.

2. دانش و اعتبار

یک کوچ باید سطح آگاهی بالا و توانایی تاثیرگذاری داشته باشد. شما می توانید با تحقیق در مورد کوچ مورد نظرتان مثل صحبت با مشتری های دیگرش از توانایی های کوچ باخبر شوید.

3. مهارت حل مسئله

یک کوچ باید بتواند برای هر مسئله ای راه حل های مفید و سازنده ارائه دهد و ارائه راه حل های مناسب بادرک و تفکیک مسئله اتفاق می افتد.

4.  مهارت اجتماعی

یک مربی زمانی می تواند با انواع و اقسام افراد جامعه ارتباط برقرار کند که مهارت اجتماعی خوبی داشته باشد. شناخت و درک افراد با طبقه‌ های اجتماعی متفاوت و نحوه برخورد و ایجاد ارتباط با افراد گوناگون یکی از ویژگی‌ های مربی موفق است.

5.  شنونده خوب

رفتار کوچ باید طوری باشد که فرد اطمینان کند که کوچ به حرف هایش به دقت گوش کرده و موضوع را کاملا متوجه و درک کرده. شنونده خوب بودن به معنای درک کردن کامل تمامی پیام‌های کلامی و غیرکلامی شخص مراجعه‌کننده است.

6.  صداقت

مربی باید همه چیز را صادقانه و بدون پنهان کاری در مورد موقعیت کسب و کار، نقاط ضعف، راهکار و نتیجه آنها به شخص دارای کسب و کار بگوید. اگر صادق نباشد فرد هم در کسب وکار خود به موفقیت نمی رسد.

7.  به چالش انداختن فرد

یک  کوچ حرفه‌ای خوب می‌داند با ایجاد چالش‌های مختلف و دادن سختی به فرد مراجعه‌کننده می‌تواند نقاط ضعف آن را تشخیص و شناسایی کند. کوچ موفق، فرد را در رسیدن به هدف و نقاط بالاتر تشویق می‌کند.

8.  کسب دانش

یک کوچ باید همیشه بدنبال دانش و اطلاعات جدید باشد. باید در مورد مسائل همیشه بروز باشد. تکنینک های بروز کوچینگ را فرا بگیرد تا نسبت به مسائل روز دنیا عقب نماند.

9.  هدف گذاری

یک کوچ باید برای کارها هدف های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داشته باشد و برای هر کدام بازه زمانی مشخص تعیین و در آن بازه زمانی ها به هدف ها رسیده باشد. این هدف گذاری نسبت به الویت ها انجام می شود.

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید