سیستم مدیریت محتوا (CMS)

سیستم مدیریت محتوا (CMS)
در این پست می‌خوانید:

CMS چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید؟

بیاموزید که سیستم های مدیریت محتوا چیست، چگونه کار می کنند و چرا برای کسب و کارهای در حال رشد مهم هستند.
در دنیای کسب و کار کلمات اختصاری زیادی وجود دارد که باید آنها را به یاد داشته باشید SEO، CRM، SERP، CDN و CMS تنها چند مورد مهم هستند.

CMS مخفف content management system است. همچنین ممکن است راه حلی باشد که برای ایجاد سریع وب سایتی با دانش فنی و منابع محدود که به دنبال آن هستید.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

CMS، مخفف سیستم مدیریت محتوا، یک برنامه نرم افزاری است که به کاربران اجازه می دهد وب سایتی را بدون نیاز به کدنویسی از ابتدا بسازند و مدیریت کنند یا اصلاً بدانند چگونه کدنویسی کنند.

سیستم مدیریت محتوای cms

با یک CMS، می توانید محتوا را در یک قالب کاربر پسند ایجاد، مدیریت، اصلاح و منتشر کنید. شما می توانید طراحی و عملکرد سایت خود را با دانلود یا خرید قالب ها و افزونه ها به جای کدنویسی سفارشی کنید. شما می توانید چندین کاربر داشته باشید که در قسمت پشتی یک ابزار کار می کنند .

CMS چگونه کار می کند؟

برای اینکه بفهمید یک CMS چگونه کار می کند، ابتدا باید بفهمید که ساخت یک سایت از ابتدا چگونه است.
برای افزودن متن، تصاویر، نوارهای ناوبری و سایر بلوک های سازنده سایت، با HTML شروع می کنید. سپس CSS را برای استایل دادن به آن عناصر اضافه می کنید تا با ظاهر و احساس منحصر به فرد برند شما مطابقت داشته باشد.

چگونه یک CMS در مقابل کدنویسی یک وب سایت از ابتدا کار می کند؟

کار را با نوشتن مقداری جاوا اسکریپت به پایان می رسانید تا عملکردهای پیشرفته تری را به سایت خود اضافه کنید، مانند CTAهای اسلاید. سپس شما باید این فایل HTML را در سرور خود آپلود کنید تا در پایگاه داده شما بایگانی شود.
هر زمان که می خواهید تغییراتی ایجاد کنید حتی موارد ساده مانند بروز رسانی محتوا، باید فایل ها را از سرور دانلود کنید، آنها را باز کنید و کد HTML را با دست تغییر دهید. سپس باید مطمئن شوید که هیچ پیوند یا چیز دیگری را قبل از بارگذاری مجدد فایل ها به سرور خراب نکرده اید.

پیچیده به نظر می رسد، بله؟ برای توسعه دهندگان و سایر کاربران پیشرفته با تجربه در توسعه وب سایت، ایجاد یک سایت از ابتدا ممکن است ایده آل باشد. اما برای کسانی که مهارت کدنویسی یا زمان و منابع لازم برای ساختن یک سایت از ابتدا و نگهداری آن را ندارند، می توانند از CMS استفاده کنند.

نحوه استفاده از CMS

یک CMS از دو بخش اصلی تشکیل شده است: برنامه مدیریت محتوا (CMA) و برنامه تحویل محتوا (CDA). در مجموع، این برنامه ها اساساً تمام کدها، پرس و جوهای پایگاه داده و زیرساخت ها را در قسمت پشتی مدیریت می کنند تا بتوانید روی قسمت جلویی سایت خود تمرکز کنید.
برای مثال به جای شروع با یک صفحه HTML خالی، ویرایشگر محتوا را باز می‌کنید و می‌توانید متن پررنگ، پیوندها و CTA اضافه کنید و تصاویر و جداول را با کشیدن و رها کردن برخی از ماژول‌ها یا کلیک کردن روی چند دکمه به جای نوشتن، درج کنید. HTML، CSS و جاوا اسکریپت را خارج کنید.

در اینجا نگاهی می اندازیم به اینکه برای مثال، ایجاد یک پست وبلاگ با استفاده از وردپرس چقدر آسان است.
برای ایجاد تغییرات دیگر در سایت خود، مانند تغییر ساختار پیوند ثابت یا نصب برنامه های افزودنی، کافی است به بخش مربوطه در پنل مدیریت خود بروید. این CMA در عمل است: همه این تغییرات در یک رابط بصری ایجاد می شوند که کد را از شما، کاربر نهایی پنهان می کند.
وقتی تغییرات را تمام کردید، CDA محتوایی را که وارد CMA کرده‌اید می‌گیرد، کد را جمع‌آوری می‌کند، آن را برای بازدیدکنندگان جلویی شما نمایش می‌دهد و ذخیره می‌کند. این بدان معناست که وقتی می‌خواهید یک پست وبلاگ جدید منتشر کنید، به جای آپلود دستی یک صفحه در سرور، فقط باید دکمه انتشار را فشار دهید.
اکنون که متوجه شدیم CMS چیست، چگونه کار می کند و چگونه از آن استفاده کنیم، بیایید مزایای استفاده از آن را در ساختن یک سایت از ابتدا یا استفاده از ابزار ساخت وب سایت دیگر بررسی کنیم.

 

 

سیستم مدیریت محتوا (CMS)

 

 

چرا از CMS استفاده کنیم؟

ما قبلاً به برخی از مزایای استفاده از CMS اشاره کرده‌ایم، اما بیایید به چند روش خاص که می‌تواند بر فرآیند راه‌اندازی، بهره‌وری تیم و دیده شدن آنلاین شما تأثیر بگذارد نگاهی بیندازیم.

1. بدون نیاز به دانش کدنویسی

سیستم‌های CMS با امکان ساختن وب‌سایت‌های بدون کدنویسی به غیر توسعه‌دهندگان و سایر کاربران، به ایجاد انقلابی در طراحی وب کمک کرده‌اند. دوران تکیه بر توسعه دهندگان و طراحان وب برای ایجاد حضور آنلاین برای تجارت شما گذشته است. شما می توانید محتوا را ایجاد و مدیریت کنید، طراحی سایت خود را سفارشی کنید و برنامه های افزودنی را برای افزودن قابلیت به سایت خود نصب کنید، همه اینها بدون کدنویسی. (نکته مهم این است که اکثر پلتفرم ها به شما امکان می دهند کد سفارشی را برای کنترل دقیق تر روی سایت خود نیز اضافه کنید.) در نتیجه، کاربرانی که منابع فنی و زمان محدودی دارند همچنان می توانند یک وب سایت قدرتمند برای کسب و کار خود بسازند.

2. همکاری آسان

چندین کاربر می توانند به طور همزمان به یک CMS دسترسی داشته باشند و در انتهای آن کار کنند. این بدان معناست که در هر روز، بازاریابان شما می‌توانند محتوا تولید کنند، متخصصان فناوری اطلاعات شما پروتکل‌های امنیتی را پیاده‌سازی می‌کنند و توسعه‌دهندگان شما کد سفارشی را به موضوع شما اضافه می‌کنند. در واقع، همه آنها می توانند در یک صفحه فرود کار کنند. به طور خلاصه، یک CMS می تواند به بهبود گردش کار و بهره وری در تیم شما کمک کند.

3. نقش ها و مجوزهای کاربر

یک CMS به شما امکان می دهد به لطف نقش ها و مجوزهای کاربر داخلی (و اغلب قابل تنظیم) به کارآمدترین و ایمن ترین شکل ممکن همکاری کنید. این بدان معناست که نویسندگان محتوا، برای مثال می‌توانند تمام مجوزهایی را که برای نوشتن، انتشار و مدیریت محتوا نیاز دارند، داشته باشند اما نمی‌توانند افزونه‌ها را حذف کنند یا به‌طور قابل توجهی عملکرد سایت را تغییر دهند.
در اینجا نگاهی به ویرایشگر نقش کاربر در وردپرس داریم.
مزایای CMS: سفارشی کردن نقش ها و مجوزهای کاربر در وردپرس
بدون CMS: برای ایجاد نقش‌ها و مجوزهای کاربر در جاوا اسکریپت، باید شرایط و بررسی‌های بسیار پیچیده‌ای را کدنویسی کنید.

4. ویژگی ها و برنامه های افزودنی SEO

پلتفرم های CMS ویژگی های داخلی و همچنین افزونه هایی را برای کمک به شما در بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ارائه می دهند.

با استفاده از ابزارهای داخلی یا شخص ثالث، می توانید:

  • عناوین صفحات و توضیحات متا را سفارشی کنید
  • ساختارهای URL مناسب سئو را انتخاب کنید
  • نقشه سایت XML ایجاد کنید
  • متن جایگزین تصویر را اضافه کنید
  • 301 تغییر مسیر ایجاد کنید
  • زمان بارگذاری صفحه را بهینه کنید
    اجرای این شیوه ها به بهترین بهبود شانس شما برای رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی اصلی کمک می کند.
5. ویژگی های امنیتی و برنامه های افزودنی

پلتفرم‌های CMS همچنین ویژگی‌ها و افزونه‌های داخلی را برای کمک به امنیت سایت خود ارائه می‌دهند. برخی حتی یک تیم امنیتی اختصاصی ارائه می دهند.

6. قالب های از پیش طراحی شده

اکثر پلتفرم های CMS دارای مجموعه ای از قالب های از پیش طراحی شده هستند که می توانید از آنها برای سفارشی سازی سریع ظاهر سایت خود استفاده کنید.
برای مثال، انتخاب یک قالب ریسپانسیو، مطمئن می شود که سایت شما در هر دستگاهی خوب به نظر می رسد، بدون اینکه نیازی به نوشتن یک سری کد داشته باشید. قالب‌ها نه تنها در زمان طراحی شما قبل از راه‌اندازی سایت صرفه‌جویی می‌کنند، بلکه می‌توانند طراحی مجدد وب‌سایت را بسیار سریع‌تر و ساده‌تر کنند.

7. بروز رسانی ساده

همانطور که در بالا توضیح داده شد، یک CMS به شما امکان می دهد تغییرات را در سایت خود سریعتر و آسان تر انجام دهید. از بروز رسانی های اصلی مانند طراحی مجدد وب سایت، بروز رسانی های جزئی مانند تغییر تصویر در صفحه اصلی خود. به جای استخدام یک توسعه‌دهنده مستقل یا تلاش برای ویرایش کد، می‌توانید به داشبورد CMS خود بروید تا محتوای وب‌سایت خود را بروزرسانی و ویرایش کنید. این به شما امکان می دهد محتوای خود را پویا و مرتبط نگه دارید.

8. قابلیت وبلاگ نویسی

وبلاگ نویسی طیف وسیعی از مزایای را به ویژه برای مشاغل ارائه می دهد. این می تواند به جذب ترافیک به وب سایت شما، تبدیل ترافیک به سرنخ، ایجاد قدرت در یک صنعت خاص، ایجاد بک لینک و دستیابی به نتایج بلند مدت دیگر کمک کند. اما ساختن یک وبلاگ از ابتدا، حتی برای توسعه دهندگان با تجربه، دشوار است.
مزیت اصلی استفاده از CMS این است که اکثر آنها عملکرد داخلی وبلاگ نویسی (یا برنامه های افزودنی) را ارائه می دهند، بنابراین شروع به ایجاد و انتشار محتوای وبلاگ و بهره مندی از مزایای آن آسان است.

9. زمان بندی محتوا

زمان‌بندی محتوا برای هر استراتژی ویرایشی ضروری است. هنگام ساختن یک سایت از ابتدا، می‌توانید محتوا را برنامه‌ریزی کنید اما به ترکیبی از کدنویسی و ابزارهایی نیاز دارد.
با یک CMS، زمان‌بندی محتوا به آسانی کلیک کردن روی یک دکمه است. بیشتر پلتفرم‌ها به شما اجازه می‌دهند تا برنامه‌های بیشتری از پست‌های وبلاگ را نیز برنامه‌ریزی کنید. به عنوان مثال می توانید پست های وبلاگ و همچنین صفحات وب سایت، صفحات فرود و ایمیل ها را برنامه ریزی کنید.

10. دسترسی آسان

با یک پلتفرم CMS، می توانید تقریباً در هر دستگاهی با اتصال به اینترنت به سایت خود دسترسی داشته باشید و آن را ویرایش کنید. این بسیار ساده تر از جایگزین ساختن یک سایت از ابتدا است، که شما را ملزم می کند در دستگاهی متصل به سرور باشید یا از راه دور متصل شوید.
بعلاوه، اکثر سیستم‌های CMS دارای یک داشبورد یا کنترل پنل هستند که می‌توانید به محتوا، موضوع، افزونه‌ها، تنظیمات و موارد دیگر سایت خود دسترسی داشته باشید همه در یک مکانقرار دارند.
اگر سایت شما در حال رشد است، ممکن است برای رفع نیازهای خود نیاز به ارتقا به CMS داشته باشید.

درپایان

استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ساخت و مدیریت سایت می تواند به رشد شما در طول زمان کمک کند. یک CMS نه تنها تمام محتوای وب شما را در یک مکان ذخیره می کند، بلکه از همکاری بین تیم ها نیز پشتیبانی می کند، امکان بروز رسانی سریع و آسان را فراهم می کند و قالب ها و برنامه های افزودنی را برای سفارشی کردن سایت شما ارائه می دهد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید