آشنایی با کمال گرایی

آشنایی با کمال گرایی
در این پست می‌خوانید:

کمال گرایی

کمال گرایی خصیصه ای است که زندگی را به یک گزارش بی پایان در مورد دستاوردها تبدیل می کند. وقتی کمال گرایی از نوع سالم باشد، می تواند خودانگیزه باشد و شما را به غلبه بر ناملایمات و رسیدن به موفقیت سوق دهد. وقتی کمال گرایی از نوع ناسالم باشد، می‌تواند مسیری سریع و پایدار برای ناراحتی باشد. کمال گرایی اغلب به عنوان یک ویژگی مثبت در نظر گرفته می شود که شانس موفقیت شما را افزایش می دهد، اما می تواند منجر به افکار یا رفتارهایی شود که دستیابی به اهداف را دشوارتر می کند. همچنین ممکن است باعث استرس، اضطراب، افسردگی و سایر مشکلات سلامت روان شود. کمال گرایی اغلب به عنوان نیاز به کامل بودن یا به نظر رسیدن، یا حتی باور به اینکه رسیدن به کمال ممکن است، تعریف می شود. معمولاً به عنوان یک ویژگی مثبت به جای یک نقص در نظر گرفته می شود. افراد ممکن است از اصطلاح «کمال‌گرایی سالم» برای توصیف یا توجیه رفتار کمال‌گرایانه استفاده کنند.

 

نشانه کمال گرایی

آیا کمال گرایی همیشه برای شما خوب است؟

بین تلاش برای کمال طلبی مثبت و منفی تفاوت وجود دارد. کمال گرایان مثبت، اهداف بلندی را تعیین می کنند، استانداردهای بالایی دارند و بی وقفه برای موفقیت خود تلاش می کنند. آنها دستاورد گرا هستند، در حالی که کمال گرایان منفی شکست گرا هستند. کمال گرایان مثبت تمایل به رشد دارند، از به چالش کشیدن لذت می برند و به خوبی مشکل را حل می کنند. تمایلات کمال گرایانه آنها یک نقطه قوت است نه ضعف.

نمونه هایی از رفتار کمال گرا

اکثر مردم هر از گاهی یا در زمینه های خاصی از زندگی به کمال گرایی می پردازند. افرادی که تقریباً تمام وقت کمال گرا هستند ممکن است نیاز به دستیابی به کمال را دائما احساس کنند. چند مثال از نشانه کمال گرایی:
• به تعویق انداختن ، نمی توانند کاری را انجام دهند مگر اینکه بدانند می توانند آن را به خوبی انجام دهند.
• محصول نهایی را به عنوان مهمترین بخش هر تعهدی می بینند. در نتیجه، ممکن است تمرکز کمتری روی فرآیند یادگیری یا تکمیل یک کار در حد توان خود داشته باشند.
• تا زمانی که نتیجه مطابق با استانداردهای آنها کامل نشود، کار را تمام شده نمی بینند.
• زمان زیادی را برای انجام کاری که معمولاً انجام دادن آن زمان زیادی از دیگران نمی گیرد، صرف می کنند.
• کمال گراها انتظارات غیرواقعی بالایی از خود و دیگران دارند. آنها سریع عیب جویی می کنند و بیش از حد از اشتباهات انتقاد می کنند.
• آنها از تعارف شانه خالی می کنند و فراموش می کنند که موفقیت خود را جشن بگیرند. در عوض، آنها برای تایید و تایید به افراد خاصی در زندگی خود نگاه می کنند.
• صرف 30 دقیقه برای نوشتن و بازنویسی یک ایمیل دو جمله ای.
• باور به اینکه از دست دادن دو نکته در یک آزمون نشانه شکست است.
• مشکل شاد بودن برای دیگرانی که موفق هستند.
• خود را به‌طور نامطلوب و غیرواقعی با دیگران مقایسه می‌کند.
• اجتناب از انجام کارهای طاقت فرسا زیرا تلاش بیهوده است مگر اینکه بتوان به کمال رسید.
• تمرکز بر محصول نهایی به جای فرآیند یادگیری.
• اجتناب از انجام یک بازی یا انجام یک فعالیت جدید با دوستان به دلیل ترس از اینکه کمتر از حد عالی نشان داده شوند.

انواع کمال گرایی

انواع کمال گرایی

تصور می شود که چند نوع متمایز از کمال گرایی وجود داشته باشد. در حالی که این گونه ها رفتارهای مشابهی دارند، انگیزه ها و نتایج آنها اغلب متفاوت است.

  • کمال گرایی استانداردهای شخصی: 

شخصی که این نوع کمال گرایی را انجام می دهد ممکن است به مجموعه ای از استانداردها پایبند باشد که به آنها انگیزه می دهد. دیگران ممکن است هنوز این استانداردها را بالا بدانند، اما برای شخصی که آنها را تعیین می کند انگیزه می دهند. تصور می شود که این نوع کمال گرایی سالم است، زیرا منجر به استرس یا فرسودگی بیش از حد نمی شود. افراد دارای کمال گرایی استانداردهای شخصی ممکن است کمتر از عادت های مضر برای مقابله با استرس ناشی از کمال گرایی استفاده کنند. این نوع کمال گرایی را یک فرد تنها در صورتی دارد که اهدافش باعث شود که او احساس انرژی کند و تحت تأثیر قرار نگیرد یا فلج نشود.

  • کمال گرایی خودانتقادی:

این نوع از کمال گراها بیشتر مستعد ترسیدن از اهدافی هستند که برای خود تعیین می کنند تا اینکه احساس انگیزه کنند. آنها ممکن است اغلب احساس ناامیدی کنند یا اینکه اهداف آنها هرگز به واقعیت تبدیل نخواهد شد. تحقیقات نشان می دهد که کمال گرایی خودانتقادی بیشتر به احساسات منفی مانند پریشانی، اجتناب، اضطراب و محکومیت خود منجر می شود.

  • کمال گرایی تجویز شده از نظر اجتماعی:

در مطالعه دانشگاه یورک در سال 2014، این نوع کمال گرایی، تقاضا برای برتری را توصیف می کند که اغلب برای افرادی که مشاغلی که نیاز به دقت بسیار بالایی دارند، مانند وکلا، متخصصان پزشکی و معماران، اعمال می شود. افراد در این حرفه ها افکار ناامیدکننده، استرس و خطر بیشتری برای خودآزاری و خودکشی را تجربه کردند.
کمال گرایی تجویز شده از نظر اجتماعی در مورد افرادی که از استانداردهای فرهنگی یا اجتماعی بالایی برخوردار هستند و برای رسیدن به این اهداف غیرواقعی تلاش می کنند نیز صدق می کند. به عنوان مثال، دانش آموزان ممکن است توسط والدین خود با استانداردهای علمی بالا نگه داشته شوند. نوجوانان و بزرگسالانی که برای به دست آوردن نوع بدنی که از نظر جامعه «ایده‌آل» است احساس فشار می‌کنند، ممکن است در نتیجه ویژگی‌هایی از کمال‌گرایی تجویز شده اجتماعی ایجاد کنند.

خطرات کمال گرا بودن:

کمال، البته، یک انتزاع است، یک ناممکن در واقعیت. هنگامی که بیش از حد از آن دور می شوید، تلاش برای کمال می تواند منجر به نتایج منفی شود، مانند اهمال کاری، تمایل به اجتناب از چالش ها، تفکر سفت و سخت همه یا هیچ، مقایسه های سمی و کمبود خلاقیت. کمال گرایی ناسازگار اغلب ناشی از ترس از شکست، احساس بی لیاقتی، عزت نفس پایین و تجربیات نامطلوب دوران کودکی است. اغلب با افسردگی، اضطراب، اختلال وسواس فکری اجباری، اختلالات خوردن و حتی انگیزه های خودکشی همراه است.

10 ویژگی کمال گرایی:

کمال گرایان بسیار شبیه افراد موفق هستند، اما با برخی تفاوت های کلیدی. در ادامه ده خصلت گویای کمال گرایان آمده است که ممکن است بتوانید آن ها را در خود یا افرادی که می شناسید تشخیص دهید.

  • فکر کردن به همه یا هیچ

افراد کمال گرا، مانند افراد موفق، تمایل به تعیین اهداف عالی دارند و سخت برای رسیدن به آنها تلاش می کنند. با این حال، یک فرد موفق می تواند با انجام یک کار عالی و دستیابی به برتری (یا چیزی نزدیک به آن) راضی باشد، حتی اگر اهداف بسیار عالی آنها به طور کامل برآورده نشده باشند. کمال گرایان چیزی کمتر از کمال نمی پذیرند. “تقریبا کامل” به عنوان شکست در نظر گرفته می شود.

  • بسیار انتقادی بودن

کمال گراها بیشتر از خود و دیگران انتقاد می کنند تا افراد موفق. در حالی که افراد موفق به دستاوردهای خود افتخار می کنند و تمایل دارند از دیگران حمایت کنند، کمال گرایان تمایل دارند اشتباهات و نقص ها را تشخیص دهند.
آنها به عیوب نگاه می کنند و در دیدن هر چیز دیگری مشکل دارند. وقتی “شکست” اتفاق می افتد، آنها نسبت به خود و دیگران بیشتر قضاوت کننده و سختگیر هستند.

 

  • احساس تحت فشار قرار دادن ترس

افراد با موفقیت بالا تمایل دارند به سمت اهداف خود و دستیابی به آنها کشیده شوند. آنها از هر قدمی که در مسیر درست برداشته می شود خوشحال هستند.
از سوی دیگر، افراد کمال گرا تمایل دارند از ترس نرسیدن به اهداف خود به سمت اهداف خود سوق داده شوند و چیزی کمتر از یک هدف کاملاً محقق شده را شکست می بینند.

 

  • تمرکز فقط بر روی نتایج

افراد موفق می توانند از روند تعقیب یک هدف به همان اندازه یا بیشتر از رسیدن واقعی به هدف لذت ببرند. برعکس، کمال گرایان هدف را می بینند نه چیز دیگری. آنها آنقدر نگران رسیدن به هدف و اجتناب از شکست وحشتناک هستند که نمی توانند از روند رشد و تلاش لذت ببرند.

  • احساس افسردگي در اثر اهداف محقق نشده

کمال گراها نسبت به افراد با موفقیت بسیار کمتر شاد و راحت هستند. در حالی که افراد موفق می توانند نسبتاً به راحتی از ناامیدی عقب نشینی کنند، کمال گرایان تمایل دارند خیلی بیشتر خود را شکست دهند و زمانی که انتظارات بالایشان برآورده نمی شود در احساسات منفی غوطه ور شوند. زمانی که همه چیز آن طور که انتظار داشتند پیش نمی رود، برای ادامه کار تلاش می کنند.

 

  • داشتن استانداردهای غیر واقعی

اهداف یک کمال گرا همیشه معقول نیستند. در حالی که افراد با موفقیت بالا می توانند اهداف خود را بالا تعیین کنند، شاید از لذت رفتن کمی بیشتر پس از رسیدن به اهداف لذت ببرند، کمال گراها اغلب اهداف اولیه خود را دور از دسترس قرار می دهند.
افراد با موفقیت بیشتر نسبت به کمال گراها در تعقیب اهدافشان شادتر و موفق تر هستند.

  • ترس از شکست

کمال گراها بسیار بیشتر از افراد موفق از شکست می ترسند. از آنجا که آنها سهام بسیار زیادی در نتایج قرار می دهند و از چیزی کمتر از کمال بسیار ناامید می شوند، شکست به یک چشم انداز بسیار ترسناک تبدیل می شود. و از آنجایی که هر چیزی کمتر از کمال به عنوان یک شکست تلقی می شود، شروع به کار جدید را دشوار می کند.

  • اهمال کاری

به نظر می رسد متناقض است که کمال گرایان مستعد اهمال کاری باشند، زیرا این ویژگی می تواند برای بهره وری مضر باشد، اما کمال گرایی و اهمال کاری دست به دست هم می دهند.
این به این دلیل است که کمال گراها از ترس شکست ، گاهی آنقدر نگران انجام کاری ناقص می شوند که بی حرکت می شوند و اصلاً نمی توانند کاری انجام دهند. به تعویق انداختن کار می تواند منجر به احساس شکست بیشتر شود و چرخه معیوب و فلج کننده را تداوم بخشد.

 

  • حالت دفاعی

از دید یک کمالگرا که یک عملکرد کم جزو ایده آل بسیار دردناک و ترسناک است، آنها تمایل دارند به انتقادهای سازنده پاسخ دفاعی بدهند. از سوی دیگر، افراد موفق می توانند انتقاد را به عنوان اطلاعات ارزشمندی برای کمک به عملکرد آینده خود ببینند.

  • عزت نفس پایین

افراد با موفقیت به همان اندازه عزت نفس بالایی دارند. در مورد کمال گراها اینطور نیست. کمال گرایان تمایل زیادی به خود انتقادی و ناراضی دارند و از عزت نفس پایین رنج می برند.
آنها همچنین می توانند تنها یا منزوی باشند زیرا ماهیت انتقادی و سفتی آنها می تواند دیگران را نیز دور کند. این می تواند حتی منجر به کاهش عزت نفس شود. در نهایت، این می تواند تأثیر جدی بر روی تصویر فرد از خود و رضایت کلی از زندگی داشته باشد.

درپایان

کمال گرایی سالم می تواند افراد را به بهترین عملکرد خود سوق دهد، اما کمال گرایی ناسالم می تواند منجر به استرس، اضطراب، عزت نفس پایین و سایر مشکلاتی شود که می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. کمال گرایان اغلب انتقادی هستند، ترس را هدایت می کنند، انتظارات غیرواقعی دارند، از شکست می ترسند و در صورت مواجهه با هر انتقادی حالت تدافعی دارند. برای خواندن مطالب بیشتر به مقاله اصل گرایی مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید