آشنایی با سئو (SEO)

آشنایی با سئو (SEO)
در این پست می‌خوانید:

سئو چیست؟

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) فرآیندی است برای بهینه سازی وب سایت شما با هدف بهبود رتبه شما در نتایج جستجو است.
تاریخچه سئو به دهه 90 برمی گردد که برای اولین بار موتورهای جستجو ظهور کردند. امروزه این یک استراتژی بازاریابی ضروری و یک صنعت در حال رشد است.
بهینه سازی موتور جستجو فقط بر نتایج جستجوی متمرکز است و بهینه سازی PPC را شامل نمی شود. هر دو SEO و PPC بخشی از بازاریابی موتورهای جستجو هستند. موتورهای جستجو توسط کاربران اینترنت در هنگام جستجوی چیزی مورد استفاده قرار می گیرند. فرقی نمی‌کند محصول یا خدماتی را بفروشید، وبلاگ بنویسید یا هر چیز دیگری، بهینه‌سازی موتور جستجو برای هر صاحب وب‌سایت ضروری است.

به بیان ساده:
سئو تمام اقداماتی است که شما انجام می دهید تا گوگل وب سایت شما را یک منبع با کیفیت در نظر بگیرد و آن را برای جست و جوهای مورد نظر شما رتبه بندی کند.
توجه: اگرچه SEO مخفف “search engine optimization” و به معنای “بهینه سازی موتور جستجو” است، اما با تسلط فعلی گوگل، ما می توانیم به سادگی از اصطلاح “بهینه سازی گوگل” استفاده کنیم.
به همین دلیل است که تمام نکات و تکنیک های این راهنما عمدتاً در مورد سئوی گوگل است، اگرچه بسیاری از چیزها جهانی هستند و برای بهینه سازی برای هر موتور جستجوی دیگری کاربرد دارند.
نیازی نیست همه عوامل و الگوریتم‌های دقیقی که گوگل برای رتبه‌بندی وب‌سایت خود استفاده می‌کند را بدانید. اما برای موفقیت باید اجزای کلیدی سئو را پوشش دهید.

یک راه آسان برای درک سه عامل مهم این است که یک کاسه سوپ را تصور کنید:
سه جنبه کلیدی سئو وجود دارد:

  • موارد فنی:
    کاسه نشان دهنده تمام جنبه های فنی است که باید پوشش دهید (اغلب به عنوان سئوی فنی یا درون صفحه نامیده می شود). بدون یک کاسه مناسب، چیزی برای نگه داشتن سوپ وجود نخواهد داشت.

 

  • محتوای عالی:
    سوپ نشان دهنده محتوای وب سایت شما است، مهمترین بخش. محتوای با کیفیت پایین مساوی است با رتبه بندی پایین، به همین سادگی است.

 

  • بک لینک های با کیفیت:
    چاشنی نشان دهنده بک لینک هایی است که اعتبار وب سایت شما را افزایش می دهد. شما می‌توانید محتوای عالی و یک وب‌سایت کاملاً بهینه‌ شده داشته باشید، اما در نهایت، باید با دریافت بک‌ لینک‌های باکیفیت، قدرت به دست آورید، آخرین عنصر برای کامل کردن سوپ SEO شما.

آیا می توانم سئو را به تنهایی انجام دهم؟
سئو آسان نیست. اما چیزهایی وجود دارد که می توانید بلافاصله پیاده سازی کنید و مفاهیمی وجود دارد که زمان و تلاش بسیار بیشتری را می طلبد. بنابراین بله، شما می توانید سئو را به تنهایی انجام دهید.
تنها سوال این است که آیا می‌خواهید برای یادگیری تمام جنبه‌های سئو وقت بگذارید یا یک متخصص را استخدام می‌کنید و وقت خود را روی چیز دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنید.

چگونه می توانم سئو را یاد بگیرم؟
برای یادگیری سئو باید چند کار انجام دهید:

  • منابع معتبر را بخوانید
  • تجربه عملی کسب کنید
  • از آزمایش نترسید
  • صبر زیادی داشته باشید (سئو یک ماراتن است نه دوی سرعت)
  • پیاده سازی موارد موجود در این راهنما یک راه عالی برای شروع است

یادگیری SEO چقدر طول می کشد؟
برای پاسخ به این سوال، ما از پاسخ متداول کارشناسان سئو برای تقریباً هر مشکل سئو استفاده می کنیم: بستگی دارد.
در حالی که درک اصول اولیه بیش از دو هفته طول نمی کشد، تسلط واقعی بر این رشته تا حد زیادی به تمرین بستگی دارد که به زمان نیاز دارد. توجه داشته باشید که سئو همیشه در حال پیشرفت است. همیشه باید به یادگیری ادامه دهید و با آخرین بروز رسانی ها، آزمایش ها و یافته ها به روز باشید.

آیا به ابزارهای سئو نیاز دارم؟
اگر در مورد SEO جدی هستید، نباید از داده های مفید و بینش ارائه شده توسط ابزارهای مختلف SEO غافل شوید. آنها مزیت رقابتی بزرگی به شما می دهند و در زمان شما صرفه جویی می کنند.

در اینجا چند ابزار ضروری سئو وجود دارد که هر صاحب وب سایت باید از آن استفاده کند:
کنسول جستجوی گوگل
یک ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک (به عنوان مثال Google Analytics)
ابزار تحقیق کلمه کلیدی (به عنوان مثال KWFinder)
یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک (به عنوان مثال LinkMiner)
یک ردیاب رتبه (به عنوان مثال SERPWatcher)

آیا سئو میمیرد؟
خیر، بهینه سازی موتور جستجو یک استراتژی بازاریابی ضروری و یک صنعت در حال رشد است.

موتورهای جستجو چیست؟

موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که به افراد کمک می کند اطلاعات را در اینترنت پیدا کنند. یک مثال معمولی؟ گوگل.
بنابراین وقتی در این راهنما از موتورهای جستجو صحبت می کنیم، بیشتر منظور گوگل است. سایر موتورهای جستجو بر اساس اصول مشابه کار می کنند و تا زمانی که وب سایت شما برای گوگل بهینه شده است، باید دیگران هم از گوگل استفاده کنند.

 

 

موتور جستجو

 

 

موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

فرآیندی که در آن موتورهای جستجو کار می کنند شامل این مراحل اصلی است:
خزیدن
نمایه سازی
انتخاب نتایج
نمایش نتایج جستجو به کاربر
و…

  • خزیدن:

خزیدن فرآیندی است که در آن موتورهای جستجو به طور مداوم تمام صفحات وب اینترنت را اسکن می کنند.
آنها از قطعات کوچکی از برنامه ها (به نام خزنده یا ربات) برای دنبال کردن تمام لینک ها و کشف صفحات جدید (و همچنین بروز رسانی صفحاتی که قبلاً کشف کرده اند) استفاده می کنند.

مارتین اسپلیت، تحلیلگر روند گوگل وبمستر، فرآیند خزیدن را به سادگی شرح می دهد:
«ما از جایی با برخی از URL ها شروع می کنیم و سپس اساساً پیوندها را از آنجا دنبال می کنیم. بنابراین ما اساساً در حال خزیدن در اینترنت (یک) صفحه به صفحه، کم و بیش هستیم.»

  • نمایه سازی

پس از خزیدن وب سایت، اطلاعات ایندکس می شوند. موتورهای جستجو سعی می کنند صفحات را تجزیه و تحلیل و درک کنند، آنها را دسته بندی کرده و در فهرست ذخیره کنند.

فهرست موتورهای جستجو اساساً یک کتابخانه غول پیکر از تمام وب سایت های خزیده شده با یک هدف واحد است، درک آنها و در دسترس قرار دادن آنها برای استفاده به عنوان یک نتیجه جستجو.

نکته: اگر می‌خواهید بفهمید صفحه شما خزیده شده و فهرست شده است، می‌توانید به سادگی به کنسول جستجوی Google خود بروید و از ابزار بازرسی URL استفاده کنید:

آخرین زمان خزیدن صفحه و همچنین هشدارهایی در مورد هرگونه مشکل احتمالی خزیدن و نمایه سازی که ممکن است Google با صفحه شما داشته باشد را خواهید دید.

  • انتخاب نتایج

هنگامی که کاربر اینترنت یک عبارت جستجو را ارسال می کند، موتور جستجو در فهرست جستجو می کند و بهترین نتایج را به دست می آورد. فهرست نتایج به عنوان SERP (صفحه نتایج موتورهای جستجو) شناخته می شود.

 

  • الگوریتم گوگل

الگوریتم جستجوی گوگل به عنوان یک اصطلاح کلی برای اشاره به همه الگوریتم‌ها، سیستم‌های یادگیری ماشینی و فناوری‌هایی که گوگل برای رتبه ‌بندی وب‌ سایت‌ها استفاده می‌کند، استفاده می‌شود.

برای ارائه بهترین نتایج، آنها عوامل مختلفی را در نظر می گیرند که عبارتند از:

معنی پرس و جو: موتور جستجو باید بفهمد کاربر دقیقاً به دنبال چه چیزی است.

ارتباط صفحات: صفحه باید با عبارت جستجو مرتبط باشد.

کیفیت محتوا: موتور جستجو سعی می کند بهترین نتایج را از نظر کیفیت محتوا انتخاب کند.

قابلیت استفاده از صفحات: صفحات نیز باید قابل استفاده باشند (از نظر دسترسی، خوانایی، ایمنی و غیره).

زمینه و تنظیمات: در آخر، مکان، تنظیمات و تاریخچه جستجوهای کاربر در نظر گرفته می شود.

همانند هر سیستم پیچیده دیگری، الگوریتم گوگل باید مرتباً به روز و اصلاح شود.

علاوه بر بروزرسانی‌های جزئی الگوریتم که به صورت روزانه اتفاق می‌افتد، Google معمولاً هر سال چند بروزرسانی الگوریتم اصلی را ارائه می‌کند. آنها به طور رسمی توسط گوگل اعلام می شوند و سر و صدای زیادی در جامعه سئو ایجاد می کنند.
مرور فهرستی از مهم‌ترین بروزرسانی‌های الگوریتم اصلی (به‌عنوان مثال پاندا، پنگوئن، مرغ مگس‌خوار،…) می‌تواند راهی عالی برای دریافت یک نمای کلی از نحوه تکامل جستجوی Google و SEO در طول سال‌ها باشد.

جستجوی ارزیاب های کیفیت

علاوه بر الگوریتم‌ها، گوگل از ورودی داده‌های انسانی نیز استفاده می‌کند.
هزاران کارمند خارجی گوگل به نام رتبه ‌بندان کیفیت جستجو وجود دارند که از دستورالعمل‌های دقیق (در دسترس عموم) پیروی می‌کنند، نتایج جستجوی واقعی را ارزیابی می‌کنند و کیفیت صفحات رتبه ‌بندی شده را ارزیابی می‌کنند.
یک نمونه معمولی از صفحاتی که تحت این نوع ارزیابی دقیق قرار می گیرند، صفحات به اصطلاح YMYL (پول شما، زندگی شما) هستند. صفحاتی که به موضوعات مهمی می پردازند که می توانند بر شادی، سلامت، ایمنی یا رفاه مالی افراد تأثیر بگذارند. ارزیابی‌کنندگان کیفیت مستقیماً بر رتبه‌بندی تأثیر نمی‌گذارند، اما داده‌های آنها برای بهبود الگوریتم جستجو استفاده می‌شود.

عوامل رتبه بندی

البته موتورهای جستجو محاسبات دقیق الگوریتم های خود را مخفی نگه می دارند. با این وجود، بسیاری از عوامل رتبه بندی به خوبی شناخته شده اند. فاکتورهای رتبه بندی موضوعی بسیار مورد بحث در دنیای سئو هستند.
بسیاری از آنها به طور رسمی توسط گوگل تایید شده اند، اما بسیاری از آنها در حوزه حدث و تئوری باقی مانده اند. از نقطه نظر عملی، مهم است که روی عواملی تمرکز کنید که تأثیر ثابتی دارند، اما همچنین سعی کنید «نمره خوب» را در همه زمینه‌ها حفظ کنید.

فاکتورهای رتبه بندی سئو چیست؟

البته، هر چیزی که مردم فکر می‌کنند عامل رتبه‌بندی است، واقعاً توسط موتورهای جستجو استفاده نمی‌شود (اگر چیزی با رتبه‌های بالاتر مرتبط باشد، لزوماً چیزی نیست که گوگل در الگوریتم خود استفاده می‌کند). از سوی دیگر، برخی از عوامل رتبه بندی تایید شده تنها تاثیر بسیار کمی بر رتبه بندی دارند.

عوامل موفقیت گوگل (آنهایی که بیشتر با رتبه های بالاتر مرتبط هستند) :

محتوای هدفمند:

شما باید شناسایی کنید که افراد چه چیزی را جستجو می کنند و محتوای با کیفیت متناسب با نیازهای آنها ایجاد کنید.

وب‌سایت قابل خزیدن:

این کار بیهوده است اگر می‌خواهید رتبه‌بندی کنید، وب‌سایت شما باید به راحتی توسط موتورهای جستجو پیدا شود.

کیفیت و کمیت لینک ها:

هرچه صفحات با کیفیت بیشتری به وب سایت شما پیوند داده شوند، از نظر گوگل اعتبار بیشتری خواهید داشت.

محتوای مبتنی بر هدف کاربر:

سئو تنها به این نیست که از چه کلماتی استفاده می کنید، بلکه به نوع محتوا و جامعیت آن نیز مربوط می شود. بازدیدکننده شما را خوشحال می کند و گوگل نیز خوشحال خواهد شد.

محتوای منحصر به فرد:

در مورد استفاده از محتوای تکراری در وب سایت خود بسیار مراقب باشید.

EAT:

تخصص، اقتدار، اعتماد سیگنال‌های E-A-T (Expertise, Authority, Trust ) توسط ارزیابی‌کنندگان کیفیت Google ارزیابی می‌شوند هرگز فراموش نکنید که تخصص و قابلیت اعتماد خود را بسازید و اثبات کنید و فقط در مورد موضوعاتی بنویسید که برای آنها واجد شرایط هستید.

محتوای تازه:

برخی از موضوعات به تازگی بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند، اما با این وجود، باید به طور مرتب محتوای خود را به روز کنید تا آن را به روز نگه دارید.

نرخ کلیک:

تگ های عنوان و توضیحات متا خود را برای بهبود CTR صفحات خود بهینه کنید.

سرعت وب‌سایت:

مطمئن شوید که بازدیدکنندگان شما مجبور نیستند برای بارگذاری صفحه زیاد منتظر بمانند، در غیر این صورت، احتمال زیادی وجود دارد که قبل از بازدید واقعی آن را ترک کنند.

روی هر دستگاهی کار می‌کند :

وب‌سایت شما باید روی هر دستگاه و اندازه صفحه‌ای کاملاً کار کند (به یاد داشته باشید که اکثر کاربران اینترنت از طریق دستگاه‌های تلفن همراه می‌آیند!)

نکته: کیفیت محتوا بدون شک مهمترین عامل سئو است (توجه داشته باشید که از هر 10 عامل مهم 5 عامل مربوط به محتوا است).

عوامل مهم دیگری که ممکن است تاثیر مثبتی بر رتبه شما داشته باشد:
عمق محتوا
بهینه سازی تصویر
مرجع موضوعی
صفحه ای با ساختار مناسب
اشتراک گذاری اجتماعی
استفاده از HTTPS

موتورهای جستجوی زیادی وجود دارد، اما تنها گوگل است که بیشترین پیشرفت را در بازیابی اطلاعات، درک زبان طبیعی و پردازش زبان طبیعی داشته است. در 25 سال گذشته، موتورهای جستجو از ارزیابی مبتنی بر متن خالص به عصر یادگیری ماشینی حرکت کردند. امروزه گوگل هر ماه قصد کاربر را تکرار می کند و می تواند تفاوت های جزئی در خواسته های واقعی جستجوگران را تشخیص دهد: کیفیت محتوا، ارائه محصول، طراحی، تجربه کاربر. واقعا هیچ محدودیتی وجود ندارد.

در پایان

در نتیجه، سئو از بهینه سازی معیارهای ثابت به کار در جهت تجربه کاربری بهینه تغییر کرده است. سئوکاران باهوش می دانند که باید از بک لینک ها و محتوا فراتر بروند. آنها باید نیازهای جستجوگران را در زمینه یک کلمه کلیدی درک کنند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید