14 اصل مدیریت اثر هنری فایول چیست؟

14 اصل مدیریت اثر هنری فایول چیست؟
در این پست می‌خوانید:

اصل مدیریت

تاریخچه 14 اصل مدیریت

هنری فایول به عنوان پدر نظریه مدیریت مدرن شناخته می شود. او مهندس شرکت معدنی بود و در دوران اوج انقلاب صنعتی در فرانسه به سمت مدیری کار کرد. تحت نظارت او، شرکت در حال مبارزه رونق گرفت. این اصول با تمرکز بر مهارت های اداری بر مهارت های فنی، به یکی از اولین نمونه های برخورد با مدیریت به عنوان یک حرفه واقعی تبدیل شدند.

اهمیت 14 اصل مدیریت چیست؟

هنری فایول یکی از اولین افرادی بود که تفاوت بین مهارت های فنی و مدیریتی را برجسته کرد. او بر این ایده تاکید کرد که “مدیر” به خودی خود یک حرفه است. حرفه ای که نیاز به تحقیق، آموزش و توسعه دارد. تیمی را تصور کنید که در آن همه بهترین مهارت های فنی در جهان را دارند، اما هیچ شیوه مدیریتی روشنی ندارند. مطمئناً مهارت های بدون جهت هیچ نتیجه کارآمدی به همراه نخواهد داشت.
مهارت های فنی خوب لزوما شما را مدیر خوبی نمی کند. همچنین برای برنامه ریزی، پیش بینی، تصمیم گیری، مدیریت فرآیند، مدیریت سازمان، هماهنگی و کنترل، به تعدادی مهارت غیر فنی نیاز دارید. همه این مهارت ها در 14 اصل مدیریت آموزش داده می شود تا به مدیران کمک کند تا بفهمند چگونه یک سازمان را به طور مؤثر اداره کنند.

آیا این اصول مدیریت هنوز هم مربوط به امروز هستند؟

14 اصل مدیریت هنری فایول به طور جهانی پذیرفته شده است و به طور مداوم به عنوان دستورالعملی برای مدیران در سراسر جهان استفاده می شود. اگرچه این اصول مدیریت بیش از 100 سال قدمت دارند، اما بدون آنها، ما را صدها سال به عقب می برد، زمانی که مهارت های فنی برتر بود و افراد مسئولیت مدیریتی نداشتند. شما مفاهیم مدیریت اصلی را به همراه یک تخصص همسو با صنعت به انتخاب خود خواهید آموخت، بازاریابی دیجیتال، عملیات، تجزیه و تحلیل کسب و کار، و تجزیه و تحلیل داده ها. همین امروز با این مقاله شروع کنید و به سمت مدیریت بروید و سفر خود را به سمت یک حرفه شاد و موفق آغاز کنید.

آشنایی با 14 اصل مدیریت هنری فایول و نحوه استفاده موثر از آنها

هر سازمانی که بخواهد کارآمد باشد و به اهداف خود برسد نیاز به مدیریت خوب دارد. مدیریت چهار کارکرد اساسی دارد: برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و کنترل که در مدیریت چارچوب POLC نیز نامیده می شود. بدون اینها، ساختار و تمرکز کمی در یک سازمان وجود خواهد داشت. یکی از نظریه های کلاسیک در مورد اصول مدیریت توسط هانری فایول در سال 1916 در کتاب خود با عنوان “صنعت مدیریت و عمومی” نوشته شد.

چارچوب P-O-L-C

 

 

چارچوب polc

 

  • برنامه ریزی(Planning): تعریف چشم انداز و مأموریت سازمان، تعیین اهداف، استراتژی و برنامه عملی برای دستیابی به اهداف می باشد
  • سازماندهی (Organizing): فرموله کردن ساختار سازمانی، تخصیص منابع و طراحی شغل است.
  • رهبری (Leading): هدایت و جهت دهی، انگیزه، هماهنگی و ارتباطات می باشد.
  • کنترل (Controlling): فرآیند و استانداردها، مرور و ارزیابی و اقدام اصلاحی است.

14 اصل مدیریت هنری فایول(henri fayol)

14 اصل مدیریت هنری فایول به سازمان از رویکردی از بالا به پایین نگاه می کند تا به مدیران کمک کند بهترین ها را از کارمندان دریافت کنند و کسب و کار را به راحتی اداره کنند. بیایید نگاهی به آنها بیندازیم و آنها را با جزئیات درک کنیم.

1.  تقسیم کار

اولین اصل هنری فایول مدیریت بر این تئوری استوار است که اگر به یک کارمند وظیفه خاصی داده شود، کارآمدتر و در آن مهارت بیشتری پیدا می کند. این برخلاف فرهنگ چندوظیفه ای است که در آن به یک کارمند وظایف زیادی را در یک زمان انجام می دهند. به منظور اجرای موثر این اصل، به مجموعه مهارت های فعلی هر یک از کارکنان نگاه کنید و وظایفی را به آنها محول کنید که بتوانند در آن مهارت پیدا کنند. این به آنها کمک می کند تا در درازمدت بهره وری، ماهرتر و کارآمدتر شوند.

2.  اختیار

این اصل هنری فایول مدیریت بیان می کند که یک مدیر باید از اختیارات لازم برخوردار باشد تا اطمینان حاصل شود که دستوراتش توسط کارکنان اجرا می شود. اگر مدیران هیچ اختیاری نداشتند، توانایی انجام هر کاری را نداشتند. با این حال، این اختیار باید همراه با مسئولیت باشد. به گفته هانری فایول، باید تعادلی بین اختیار و مسئولیت وجود داشته باشد. اگر اختیارات بیش از مسئولیت باشد، کارمندان ناامید خواهند شد. اگر مسئولیت بیشتر از اختیار باشد، مدیر احساس ناامیدی می کند.

3.  نظم و انضباط

این اصل بیان می کند که نظم و انضباط برای هر سازمانی لازم است تا به طور موثر اداره شود. مدیران برای داشتن کارکنان منضبط باید فرهنگ احترام متقابل را ایجاد کنند. باید مجموعه ای از قوانین، فلسفه ها و ساختارهای سازمانی وجود داشته باشد که همه باید رعایت شوند. قوانین خم شدن یا سستی نباید در هیچ سازمانی مجاز باشد. برای تحقق این امر نیاز به نظارت خوب و قضاوت بی طرفانه وجود دارد.

4. وحدت فرماندهی

این اصل بیان می کند که باید یک زنجیره فرماندهی روشن در سازمان باشد. کارمندان باید روشن باشند که از چه کسی باید پیروی کنند. به گفته فایول، یک کارمند باید فقط از یک مدیر دستور بگیرد. اگر یک کارمند زیر نظر دو یا چند مدیر کار کند، اقتدار، انضباط و ثبات در خطر است. علاوه بر این، این امر باعث از هم گسیختگی در ساختار مدیریتی و فرسودگی کارکنان می شود.

5. وحدت جهت

این اصل هنری فایول مدیریت بیان می کند که کارهایی که باید انجام شود باید به گونه ای سازماندهی شوند که کارکنان با استفاده از یک برنامه و تحت هدایت یک مدیر هماهنگ در جهت یک هدف کار کنند. به عنوان مثال، اگر طیف وسیعی از فعالیت های بازاریابی مانند تبلیغات، بودجه بندی، پیشبرد فروش و غیره دارید، باید یک مدیر وجود داشته باشد که از یک برنامه برای تمام فعالیت های بازاریابی استفاده کند. فعالیت های مختلف را می توان برای مدیران فرعی مختلف تقسیم کرد، اما همه آنها باید در جهت یک هدف مشترک تحت هدایت یک فرد اصلی مسئول کل کار تلاش کنند.

6. منافع جمعی بر منافع فردی

این اصل بیان می کند که منافع کلی تیم باید بر منافع شخصی ارجعیت داشته باشد. منافع سازمان نباید توسط منافع یک فرد خدشه دار شود. اگر کسی سرکشی کند، سازمان سقوط خواهد کرد.

7.  پاداش

این اصل هنری فایول مدیریت بیان می کند که به کارکنان باید دستمزد عادلانه ای برای کاری که انجام می دهند پرداخت شود. هر سازمانی که دستمزد کمتری به کارگرانش بدهد، برای ایجاد انگیزه و حفظ کارگران با کیفیت تلاش خواهد کرد. این پاداش باید شامل مشوق های مالی و غیر مالی باشد. همچنین، باید ساختاری برای پاداش عملکرد خوب برای ایجاد انگیزه در کارکنان وجود داشته باشد.

8. تمرکز

تمرکز قدرت به تمرکز قدرت در دستان قدرت و پیروی از رویکرد مدیریت از بالا به پایین اشاره دارد. در تمرکززدایی، این اختیار در تمام سطوح مدیریتی توزیع می شود. در شرایط مدرن، هیچ سازمانی نمی تواند کاملاً متمرکز یا غیرمتمرکز باشد. تمرکز کامل به این معنی است که افرادی که در پایین هستند هیچ اختیاری بر مسئولیت های خود ندارند. به همین ترتیب، تمرکززدایی کامل به این معنی است که هیچ مرجع برتری برای کنترل سازمان وجود نخواهد داشت. امروزه برای استفاده موثر از این امر، باید تعادلی بین تمرکز و عدم تمرکز وجود داشته باشد. میزان دستیابی به این تعادل از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت است.

9. زنجیره اسکالر

زنجیره اسکالر به یک زنجیره ارتباط شفاف بین کارکنان و مافوق آنها اشاره دارد. کارکنان باید بدانند که در سلسله مراتب سازمان در کجا قرار دارند و در یک زنجیره فرماندهی به سراغ چه کسانی بروند. برای اجرای این امر در محل کار، فایول پیشنهاد می کند که باید یک نمودار سازمانی برای کارکنان ترسیم شود تا این ساختار را به وضوح ببینند.

10.  سفارش دهید

این اصل بیان می کند که باید منابع (نیروی انسانی، پول، مواد و غیره) به طور منظم در مکان مناسب در زمان مناسب قرار گیرد. این امر استفاده صحیح از منابع را به شکل ساختاریافته تضمین می کند. استفاده نادرست از هر یک از این منابع منجر به سوء استفاده و بی نظمی در سازمان می شود.

11.  حقوق صاحبان سهام

عدالت ترکیبی از مهربانی و عدالت است. این اصل بیان می کند که مدیران باید نسبت به هرکسی که مدیریت می کنند مهربانی و عدالت را رعایت کنند. این امر باعث ایجاد وفاداری و فداکاری در بین کارکنان نسبت به سازمانی می شود که برای آن کار می کنند.

12. ثبات دوره تصدی پرسنل

این اصل بیان می کند که یک سازمان باید برای به حداقل رساندن جابجایی کارکنان و به حداکثر رساندن کارایی تلاش کند. از هر کارمند جدیدی نمی توان انتظار داشت که فوراا به فرهنگ یک سازمان عادت کند. باید به آنها زمان کافی داده شود تا در مشاغل خود مستقر شوند تا کارآمد شوند. کارمندان قدیمی و جدید نیز باید از امنیت شغلی اطمینان حاصل کنند زیرا بی ثباتی می تواند منجر به ناکارآمدی شود. همچنین باید یک روش روشن و مؤثر برای رسیدگی به موقعیت‌های خالی در زمان بروز آنها وجود داشته باشد زیرا آموزش افراد جدید مستلزم صرف زمان و هزینه است.

13.  ابتکار عمل

این اصل بیان می کند که همه کارکنان باید تشویق شوند تا ابتکار عمل کنند. هنگامی که کارمندان در مورد اینکه چگونه می توانند کار خود را به بهترین نحو انجام دهند، اظهار نظر می کنند، احساس انگیزه و احترام می کنند. سازمان ها باید به نگرانی های کارکنان خود گوش دهند و آنها را تشویق به توسعه و اجرای برنامه هایی برای بهبود کنند.

14.  ایجاد روحیه در تیم

این اصل هنری فایول مدیریت بیان می کند که مدیریت باید برای ایجاد وحدت، روحیه و همکاری در بین کارکنان تلاش کند. روحیه تیمی منبع بزرگی از قدرت در سازمان است. کارکنان شاد و با انگیزه به احتمال زیاد مولد و کارآمدتر هستند.

نظریه مدیریت فایول:

هانری فایول به عنوان پدر مدیریت مدرن شناخته می شد. او 14 اصل معروف مدیریت را به ما داد. به گفته وی 5 وظیفه اصلی مدیریت برنامه ریزی، سازماندهی، فرماندهی، هماهنگی و کنترل است.

اصول مدیریت:

اصول مدیریت فعالیت های اساسی هستند که می توانند به شما در برنامه ریزی، سازماندهی و کنترل عملیات مربوط به مواد، افراد، ماشین ها، روش ها، پول و بازار کمک کنند. آنها رهبری تلاش های انسانی را فراهم می کنند تا آنها به اهداف تعیین شده به طور موثر دست یابند.

 چرا هنری فایول را پدر مدیریت می نامند؟

هنری فایول به عنوان پدر مدیریت مدرن شناخته می شود زیرا او 14 اصل مدیریت را در قرن بیستم پیشنهاد کرد. تحقیقات و یافته های او به چندین شرکت کمک کرد تا تولید و کار خود را به شیوه ای کارآمد مقیاس کنند. او بر بخش‌های اساسی کار یک مدیر در تضمین چرخه تولید تمرکز کرد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید