ترفندهایی تاثیرگذار برای سخنرانی عمومی

ترفندهایی تاثیرگذار برای سخنرانی عمومی
در این پست می‌خوانید:

در یک سال گذشته، بیش از 50 سخنرانی عمومی و 50 سخنرانی آنلاین از طریق وبینار و وب کست انجام داده ام. از سال 2007 تاکنون بیش از 300 بار به صورت وبینار و وب کست انجام داده ام. از سال 2007 تاکنون، بیش از 300 بار به صورت حضوری یا آنلاین سخنرانی کرده ام.
در این بین، مجبور بوده ام پای هزار سخنرانی از افراد دیگر هم بنشینم. اصلا این طور نیست که فردی کامل و بی نقص باشم، اما چنین وضعیتی را برای هیچ کس آرزو نمی کنم.
پس از وبلاگ و کتاب هایم، احتمالا سخنرانی های عمومی بیش از کارهای دیگری که انجام داده ام به رشد کسب و کارم کمک کرده اند. راستش، کسب وکارهای زیادی نیستند که سخنرانی در جمع را عاملی جدی برای افزایش درآمد در نظر بگیرند. وظیفه ی شما به عنوان صاحب کسب و کار یا متخصص بازاریابی این است که در درون شرکت تان مبلغانی را پرورش دهید که بتوانند ماموریت محتوایی سازمان تان را اشاعه دهند.
در ادامه برخی ترفند هایی را می بینید که سعی می کنم (بدون ترتیب خاصی) در تک تک سخنرانی هایم به کار ببندم. امیدوارم این ترفندها برای شما مفید واقع شوند.

 

  •  نام کاربری توئیترتان را در تک تک اسلایدها درج کنید.

حتی در رویدادهایی که کمترین درک را از رسانه های اجتماعی دارند، همیشه چند نفری هستند که از توئیتر استفاده کنند و اینکه نام کاربریتان در توئیتر را صرفا در ابتدای مجموعه ی اسلایدها قرار دهید، معمولا کافی نیست. (اگر کسی وارد سالن شود چه؟) از آن جایی که نام کاربری توئیترم را در تک تک اسلایدها درج کرده ام، تعداد توئیت های دریافتی ام بیشتر از دو برابر شده است. چه روش فوق العاده ای برای افزایش برد پیام تان!

  •  پیام های قابل توئیت را در اسلایدها بگنجانید.

از دوستم جی بائر یاد گرفتم که خودم را با پیام های قابل توییت آماده ی سخنرانی کنم. بهترین روش آن است که این پیام ها (حداکثر به طول 140 کاراکتر) را در اسلایدها قرار دهید و دست کم دو بار تکرارشان کنید تا بیشترین تاثیر را بگذراند.

  • با استفاده از هشتگ رویداد موردنظر، سخنرانی تان را پیش از شروع ترویج کنید.

روز قبل و صبح روز سخنرانی تان، حتما باید با استفاده از هشتگ رویداد مورد نظر (مانند هشتگ  cmworld# برای کنفرانس دنیای بازاریابی محتوایی) کاری کنید که مردم بدانند قرار است سخنرانی کنید، درباره ی چه چیزی قرار است سخنرانی کنید و رویداد چه زمانی برگزار می شود. با این روش، افراد زیادی را به سخنرانی ام کشانده ام که درست نمی دانسته اند در کدام یک از جلسات سخنرانی باید شرکت کنند.

  •  در هیچ اسلایدی بیشتر از 20 کلمه ننویسید.

اگر افراد مجبور باشند اسلایدتان را بخوانند، حواس شان از شما پرت می شود. از تیتر و متن برای اشاره به داستان تان استفاده کنید و از تصویر برای تحکیم نکته ی مورد نظرتان. هدف این است که روزی توصیه ی ست گادین را به کار ببندم و همه ی اسلایدهایم را، به جای کلمات، صرفا با تصاویر پر کنم.

  •  اگر از کلمات استفاده می کنید، دست کم از اندازه قلم 30 یا بزرگ تر استفاده کنید.

اگر در اسلایدتان متن دارید، مطمئن شوید که در عمل قابل خواندن است. اندازه ی قلم 30 کوچک ترین اندازه ی است که به کار می برم.

 

 

سخنرانی

 

 

  • پشت تریبون نایستید.

تریبون مانعی غیرضروری را بین شما و مخاطب تان قرار می دهد. با مخاطب صحبت کنید، نه برای خودتان.

  •  اشکالی ندارد که روی صحنه قدم بزنید.

شما انسان هستید و پا دارید: از پاهایتان استفاده کنید. چند نقطه از صحنه را که می توانید بین آنها در رفت و آمد باشید پیدا کنید. پنج ثانیه در یک نقطه بایستید و سپس به نقطه ی بعدی بروید. هر بار که به سراغ موضوع جدیدی می روید، حرکت کنید.

  • لباس های مخصوص سخنرانی داشته باشید.

برای آنکه مردم شما را به خاطر بسپارند، باید از هر چیزی که در اختیار دارید استفاده کنید. لباس چیز مهمی است. در کمد لباس هایتان چیزی پیدا کنید که مردم به ذهن می سپارند. به شخصه همیشه پیراهنی نارنجی به تن می کنم. در پنج سال گذشته، هیچ وقت بدون پیراهن نارنجی سخنرانی نکرده ام. مردم انتظار دارند این پیراهن را بپوشم و همیشه درباره اش نظر می دهند. دوستم ماری اسمیت از آبی فیروزه ای استفاده می کند و گاهی صحنه و جای نشستن حضار را با چیزیهای خاصی به رنگ آبی فیروزه ای تزئین می کند. مردم همیشه ماری را به خاطر می سپارند و یکی از دلایلش هم این است که همیشه ظاهر فوق العاده ای به خود می گیرد. وقتی آنها رنگ آبی فیروزه ای را در جای دیگری می بینند، به یاد ماری می افتند.

  • زیاد لبخند بزنید.

این کار مسری است. همیشه سخنرانی را با لبخندی بزرگ آغاز کنید و برای خودتان نشانه هایی تعیین کنید تا یادتان بیاید که دست کم هر پنج دقیقه یک بار لبخند بزنید. هرچه مردم بیشتر لبخند بزنند، در کل (و در لحظاتی که به یاد شما می افتند) مثبت نگرتر خواهند بود. به علاوه، این کار کمک می کند تا افراد را هشیار نگه دارید.

  •  از لینک های کوتاه به عنوان فراخوان به اقدام استفاده کنید.

در هریک از اسلایدها، چند لینک کوتاه قرار می دهم تا افراد بتوانند درباره چیزی که دارم درباره اش بحث می کنم اطلاعات اضافه به دست بیاورند. پیش آمده است که بیش از 5.000 نفر یکی از ارائه هایم را مستقیم از جلسه ی سخنرانی ام دانلود کنند. از لینک های bit.ly استفاده می کنم تا بتوانم رد محتوا را بگیرم.

  • به پاس حضور افراد، چیزی به آنها تقدیم کنید.

تقریبا همیشه نسخه امضاشده ای از کتابم را به پاس حضور افراد در سخنرانی ام به آنها تقدیم می کنم. این امر به افراد در یافتن پاسخ سوالاتی که بعد تر برایشان پیش می آید کمک می کند و شما را هم وادار می کند پس از سخنرانی با کسی حرف بزنید (تا کتاب را به او بدهید.) چنین کاری منجر به شکل گیری سوالات و فرصت های بیشتر برای شبکه ی مخاطبان می شود. این تاکتیک طی چند سال برای ما مشتری جدید آورده است.

  • یک فراخوان به اقدام اصلی برای سخنرانی تان داشته باشید.

می خواهید حضار کاری انجام دهند، درست است؟ گزینه های پر تعدادی در اختیار آنها نگذارید. صرفا یک کاری را که می خواهید بعد از هر سخنرانی انجام دهند به آنها بدهید و برای ردگیری آن، کد تخفیف یا لینک کوتاهی در نظر بگیرید.

  • از فهرست ها استفاده کنید.

عناوین بیشتر سخنرانی ها و ارائه هایم حاوی اعدادند:« 8 ترفند بازاریابی محتوایی که باید همین الان به کار ببندید»، «6 عامل کلیدی که بازاریابی محتوایی خوب را از عالی جدا می کنند» و به همین ترتیب. اعداد باعث می شوند افراد روی جایی از سخنرانی که در آن هستید، متمرکز بمانند.

  • فضا را عوض کنید و هر هشت دقیقه یک بار داستانی تعریف کنید.

مخطبان تان فقط می توانند هشت دقیقه به شما توجه کنند. هر چند دقیقه یک بار، جریان سخنرانی تان را با مکث کردن و گفتن داستانی که به نحوی به موضوع مربوط می شود متوقف کنید. افراد داستان ها را بیش از چیزهای دیگر به ذهن می سپارند و این امر آنها را درگیر نگه خواهد داشت و به پیش برد ماموریت کلی سخنرانی تان کمک خواهد کرد.

  • به توصیه ی ارسطو عمل کنید.

وقتی برای اولین بار تدریس سخنرانی عمومی را شروع کردم، همیشه از توصیه ی ارسطو درباره ی سخنرانی ها استفاده می کردم: بگویید که چه قرار است بگویید (مقدمه)، سپس حرفتان را بزنید (بدنه) و بعد آنچه را گفته اید بازگو کنید(نتیجه گیری). بخش عمده ای از سخنرانی عمومی و حک کردن چیزها در ذهن افراد تکرار است. این نوع چینش سخنرانی نتیجه ی مطلوب را به بار می آورد.

 

(برگرفته از کتاب قدرت محتوا _ نویسنده: جو پولیتزی)

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید