نکاتی که در مصاحبه باید رعایت کرد!

نکاتی که در مصاحبه باید رعایت کرد!
در این پست می‌خوانید:

چگونه تأثیر خوبی در مصاحبه بگذاریم؟

آیا برای شغل مورد نظرتان رزومه فرستاده واکنون به مصاحبه دعوت شده اید؟ حالا باید آنها را در یک مصاحبه متقاعد که مناسب این شغل هستید. ناگهان احساس می کنید بسیار عصبی و استرسی می شوید زیرا یک مصاحبه شغلی همیشه یک چالش است. مصاحبه بخش مهمی از فرآیند استخدام است. برای اینکه یک مصاحبه خوب داشته باشید، باید آماده باشید، سوالات درست پاسخ دهید، با دقت گوش دهید.
مصاحبه فرآیندی است که طی آن افراد (معمولاً دو نفر) اطلاعات را مبادله می کنند. این افراد ممکن است در مورد یک فرصت شغلی، یک ترفیع، یک مأموریت ویژه، یک فروش محصول، یک ادغام پیشنهادی یا سؤالات دیگر صحبت کنند پس نگران نباشید.

مصاحبه

  •  آماده سازی همه چیز است!

آماده سازی مناسب ضروری است. شما باید سوالات و جواب ها رو بخوانید و تمرین کنید. البته، ساختار هر مصاحبه شغلی کمی متفاوت است و سؤالات به شغلی که برای آن درخواست داده اید بستگی دارد، حتی اگر بسیاری از مصاحبه ها خودجوش باشند، می توانید به مواردی تکیه کنید که در هر مصاحبه یکسان است. جواب هایتان واضح و مختصر باشند. به خوبی برای شرایط آماده شوید.

  •  در مورد شرکت تحقیق کنید

درباره شرکت تحقیق کنید. به خاطر داشته باشید که کارفرمای جدید شما نیز می تواند در طول مصاحبه از شما سوالاتی در مورد شرکت خود بپرسد، بنابراین مهم است که قبل از مصاحبه تحقیقات خود را انجام دهید تا بتوانید به جای لکنت، پاسخ خوبی بدهید. توجه داشته باشید که در شرکت‌های بین‌المللی، ممکن است مصاحبه به زبان انگلیسی برگزار شود و برای یافتن واژگان مناسب، مهم است که از قبل آن را پیدا کنید.

  •  تمرین!

هنگامی که مصاحبه دارید استرس داشتن بسیار طبیعی است مخصوصا اگر بار اولتان باشد. از دوستان یا اعضای خانواده خود بخواهید که یک مصاحبه تمرینی با شما انجام دهند. این به شما کمک می کند تا احساس راحت تری در مصاحبه داشته باشید. بهتر است ایده اولیه در مورد اینکه چگونه می توانید پاسخ های حرفه ای بدهید را به دست آورید.
هرچه بیشتر بازی پرسش و پاسخ را تمرین کنید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت و در مصاحبه موفق تر خواهید بود! با این حال، آنچه بسیار مهم است این است که هیچ پاسخی را از روی یاد نگیرید، بلکه فقط با شرایط آشنا شوید و همیشه در طول مصاحبه خود به مدیر منابع انسانی خاص و سؤالات خاص او بپردازید. سعی کنید از پاسخ‌های بی‌مورد نیز اجتناب کنید. نشان دهید که چه کسی هستید و چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند!

  • سوالات دشوار

نقاط ضعف شما چیستند؟ ۵ سال دیگر خودت را کجا می بینی؟ دوستانتان شما را چه جوری تعریف می کنند؟ سؤالات چالش برانگیز می توانند به سرعت شما را ناامید کنند، اما اگر آماده باشید و شاید قبلاً پاسخی در دست داشته باشید، حتی با سؤالات پیچیده یا غافلگیرکننده، انجام حرفه ای آسان تر است. مخصوصاً وقتی از شما در مورد چیزی مانند نقاط ضعفتان سؤال می شود، واقعاً مهم است که صادق باشید. همه نقاط ضعفی دارند و شما با تظاهر به نداشتن آنها لطفی به خود نمی کنید. صادق باشید و حتما تاکید کنید که دائماً روی این نقاط ضعف کار می کنید.
یک مثال : من اغلب کارهای زیادی انجام می دهم، اما روی مدیریت زمان خود کار می کنم. نکات دیگری را بررسی کنید که به شما کمک می کند حتی در سخت ترین سؤالات تسلط پیدا کنید.

  •  لباس مناسب

همه احساس ایستادن در مقابل کمد لباس خود و ناتوانی در انتخاب لباس مناسب را می دانند. در یک مصاحبه شغلی، مهم است که لباس مناسب بپوشید زیرا لباس شما بخش بزرگی از اولین برداشت را تشکیل می دهد. بسته به شرکت، عملیات و صنعت، شما باید لباس خود را تطبیق دهید. به هر حال، لباس شما برای یک کار اداری متفاوت از زمانی های دیگر است. یک قانون اساسی کلی: لباس‌های خیلی آشکار، تمیز و ترجیحاً بدون رنگ روشن.
با این رنگ ها می توانید در مصاحبه شغلی امتیاز کسب کنید:
آبی نشان دهنده اعتماد و اقتدار است، اما خلاقیت کمی دارد.
رنگ مشکی بیانگر ظرافت و جدیت است.
سبز رنگ رشد و آرامش است. این نشان می دهد که شما آماده آموزش و یادگیری هستید.

  •  سر وقت باشید!

اگر برای مصاحبه خود سوار وسایل نقلیه عمومی می شوید، نمی توانید تاخیرهای احتمالی را رد کنید. بنابراین، برای زمانی که قطار را از دست دادید یا مجبور شدید مسیر دیگری را در کوتاه مدت انتخاب کنید، زمان کافی را برنامه ریزی کنید. استرس زمانی نیز می‌تواند شما را عصبی‌تر کند، بنابراین توصیه می‌شود با کمی وقت فراغت وارد محل شوید. اگر هنوز در محل وقت دارید، می توانید فقط در اطراف بلوک قدم بزنید و چند لحظه خود را جمع کنید و چند نفس عمیق بکشید.

  • زبان بدن

نه تنها لباس شما، بلکه رفتار و زبان بدن شما نیز بر اولین برداشتی که کارفرمایان آینده از شما خواهند داشت تأثیر می گذارد. اگر جلوی مصاحبه کننده با دستان ضربدری بنشینید یا سر خود را در عمق شانه های خود فرو کنید، این دقیقاً همان چیزی است که باید از آن اجتناب کنید! با اعتماد به نفس و با یک دست دادن محکم به فردی که با شما مصاحبه می کند سلام کنید، سعی کنید لبخند بزنید، صاف بنشینید.

  • این منم!

خودنمایی! ظاهر شما گویای خودش است، اما باید چند کلمه در مورد خودتان و توانایی هایتان هم بگویید. یک چیز بسیار مهم است: چیزی را حفظ نکنید! سعی کنید خود را تا حد ممکن طبیعی جلوه دهید. برای بسیاری از مردم صحبت کردن در مورد خود یا بازاریابی خوب برای خود و مهارت هایشان به ویژه دشوار است، اما اینجا دقیقاً همان جایی است که باید در مورد خودتان صحبت کنید! منحصر به فرد بودن خود را نشان دهید! معتبر باشید!

  •  از قبل خود را مطلع کنید و توضیحات لازم در رابطه با مباحث مالی را کاملا شفاف بیان کنید؟

اطمینان حاصل کنید که قبل از مصاحبه از حقوق خود به خوبی مطلع شده اید. به این ترتیب، می‌دانید که باید چه انتظاری داشته باشید و چه چیزی را مورد بحث و جدل قرار دهید، اگر مثلاً در مورد حقوق و دستمزد مذاکره کنید و از همان ابتدا تأثیری مطمئن و توانا ایجاد کنید. در مورد انتظارات خود برای میزان حقوق و مزایا بدون تعارف و رودربایستی صحبت کنید. اگر نمی دانید که چه میزان حقوقی برای جایگاه شغلی مدنظرتان درخواست دهید با افرادی که در این زمینه مشغول به کار هستند مشورت کنید.

  •  آیا شما سؤال های بیشتری دارید؟

در هر مصاحبه شغلی، زمانی پیش می آید که از شما می پرسند “سوال دیگری ندارید؟ این فرصتی است که قطعا باید از آن استفاده کنید! با پرسیدن سوالاتی در مورد شرکت، همکاری یا شغل واقعی، علاقه نشان می دهید، ثابت می کنید که آمادگی خوبی دارید و در بهترین حالت، در مورد کارفرمای احتمالی آینده خود اطلاعات بیشتری کسب می کنید.
می توانید از قبل به این موضوع فکر کنید. دوست دارید در مورد کارفرمای آینده خود چه بدانید؟ سوابق اخلاقی، محصولات خاص، مکان یا پرداخت  نشان می دهد که علاقه مند هستید و قبلاً به طور گسترده اطلاع کسب کرده اید!

  •  پایان مصاحبه!

در پایان هر مصاحبه، قبل از اینکه حتی بگویید «خداحافظ» باید بگویید «متشکرم». یک خداحافظی برای هر شخص و یک دست دادن مطمئن همیشه تأثیر خوبی بر جای می گذارد. همچنین می توانید قبل از خداحافظی در مورد مراحل بعدی فرآیند درخواست بپرسید!

در پایان

پس از مصاحبه، لحظه ای را به خود اختصاص دهید و در مورد مصاحبه فکر کنید. چی خوب شد؟ چه کاری را خیلی خوب انجام دادید و چه کاری می توانستید بهتر انجام دهید؟ این خود انعکاس به شما کمک می کند تا خود را بهبود ببخشید و حتی اگر این بار نتیجه نداد، نکات و ایده هایی را برای مصاحبه بعدی به شما می دهد!

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید