راهنمایی برای تولید محتوا

راهنمایی برای تولید محتوا
در این پست می‌خوانید:

تولید محتوا

تولید محتوا سنگ بنای یک استراتژی بازاریابی آنلاین قوی است. با محتوای جذاب و ارزشمند، به سایت شما بازدیدکنندگان جدید اضافه می شود وسایت شما را به سایتی مفیدتر تبدیل می کند.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا فرآیند ایجاد محصولات نوشتاری و بصری برای توزیع به عنوان بخشی از یک استراتژی کلی بازاریابی محتوا است. در این مقاله، ما بر فرآیند تولید محتوای عالی برای دستیابی به اهداف مشخص شده در استراتژی محتوای شما تمرکز خواهیم کرد. در حالی که ما در این مقاله تعاریف زیادی را برای شما تعریف می کنیم، اگر فقط یک چیز را یاد بگیرید، باید این باشد: تولید محتوا یک سیستم است.
اگر سیستم خوبی داشته باشید، می توانید محتوای خوبی تولید کنید. در حالی که راه‌اندازی یک سیستم دقیق و سازماندهی شده با چند مرحله ممکن است به نظر اتلاف وقت شما باشد، این چیزی است که به شما امکان می‌دهد بعداً تلاش‌های خود را افزایش دهید، نقش‌ها و مسئولیت‌ها را به وضوح بیان کنید و مشکلات تولید محتوا را قبل از وقوع آنها حل کنید.

تفاوت بین تولید محتوا و استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا اهداف شما و نحوه استفاده از محتوا را برای دستیابی به آن اهداف مشخص می کند. استراتژی محتوا همیشه حرف اول را می زند، در غیر این صورت هیچ راهی برای سنجش اثربخشی سیستم تولید محتوای شما وجود ندارد.

تفاوت بین تولید محتوا و استراتژی محتوا را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

  • تولید محتوا مجموعه ای از مراحل تعریف شده، مستند، که هر قطعه از محتوا را از ایده به انتشار می برد و اثربخشی آن را در پیشبرد استراتژی محتوای شما تحلیل می کند.
  • استراتژی محتوا طرحی است که اطلاع می‌دهد چه چیزی منتشر می‌کنید، چگونه منتشر می‌کنید و چرا منتشر می‌کنید.

گاهی اوقات بلافاصله برای مشتری مشخص نیست که چرا به یک استراتژی محتوا نیاز دارد. برخی از مشتریان ممکن است استراتژی محتوا را به عنوان یک گام نامربوط یا دور انداخته ببینند، اما در واقع این مهم ترین است. ریچارد کندی، مدیر عامل آژانس سئو و بازاریابی محتوا مستقر در بریتانیا Arken Marketing، این چالش را با قرار دادن مشتری در جایگاه مشتری خود حل می کند:
اگر بتوانم به مشتری نشان دهم که سوالاتی که در مورد خدمات ما دارند، همان سوالاتی است که مشتریان آنها در مورد سوالات خود دارند، راحت‌تر می‌توان آنها را به کار گرفت. وقتی به آنها نشان دادم که چگونه به آنها کمک می‌کند تا شخصاً خدمات بهینه سازی هر مرحله از فرآیند تولید محتوای شما چندین چیز را انجام می دهد

  • جریان یکنواخت محتوا را حفظ می کند.
  • به شما امکان می دهد تا به سرعت مشکلات فرآیند تولید محتوای خود را شناسایی کنید.
  • به شما امکان می دهد انواع محتوای تولیدی خود را برای رسیدن به اهداف جدید تغییر دهید.
  • ارتباط شفاف بین تیم ها را امکان پذیر می کند.

مراحل زیر به شما کمک می کند تا فرآیند موثرتری ایجاد کنید:

مرحله 1: تعیین هدف

هر قسمت از محتوا باید با هدف پیشبرد یکی از این سه هدف نوشته شود:

  • آگاهی
  • ارزیابی
  • اقدام

این سه مرحله به طور کلی با ابتدا، وسط و پایان قیف بازاریابی که سفر خریدار نیز نامیده می‌شود، مطابقت داشت. به عبارت دیگر، هر بخش از محتوایی که منتشر می کنید باید با هدف پرورش آگاهی از برند شما، به دست آوردن سرنخ های جدید یا تشویق فروش باشد.

 

قیف بازاریابی

قیف بازاریابی AIDA

با تعیین هدف خاص محتوای خود قبل از شروع تولید آن، پیگیری موفقیت پروژه را آسان تر می کنید.
برخی از بازاریابان می خواهند محتوای آنها هر سه مورد را انجام دهد، اما این کار بی تاثیر است. محتوای باکیفیتی که تبدیل به یک خریدار در مرحله خاص سفر می‌شود. با جمع کردن آگاهی، توجه و فروش در یک بسته، محتوا را بیش از حد عمومی می کنید و توجه خریدار خود را از دست می دهید.

 

مرحله 2: تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی تولید کنید

اکنون که هدف تولید محتوای خود را می دانید، باید تصمیم بگیرید که چه شکلی به خود می گیرد. چند راه مختلف برای فکر کردن در این مورد وجود دارد. شما می توانید محتوای خود را بر اساس فرم دسترسی یا قالب آن دسته بندی کنید. ما هر دو را پوشش خواهیم داد.

در اکثر وب سایت ها سه نوع محتوا وجود دارد:
محتوای پایه
محتوایی که شامل عکس، فیلم، متن و …
رشد و تکامل

محتوای دیجیتال، چاپی و ویدیویی

فرمت محتوا فرآیند تولید محتوای مورد نیاز شما را تعیین می کند. تیم تولید محتوای شما ممکن است در نظر داشته باشد:
وبلاگ ها
صفحات وب
ایمیل ها
پادکست ها
فیلم های
پست های رسانه های اجتماعی
کاغذهای سفید
قالب ها
اینفوگرافیک

مرحله 3: نقش ها در فرآیند تولید محتوا

نوع محتوایی که تصمیم به تولید می‌گیرید تعیین می‌کند چه کسی در آن فرآیند مشارکت خواهد داشت.
گاهی اوقات یک نفر چند وظیفه را به عهده می گیرد به خصوص در یک سازمان کوچکتر، در حالی که یک شرکت بزرگ ممکن است تیم های کاملی را به هر یک از این دسته ها اختصاص دهد. بسته به نوع محتوایی که ایجاد می کنید، ممکن است به تولیدکنندگان محتوای زیر نیاز داشته باشید:
نویسندگان/محققان
تصحیح کنندگان / ویراستاران
فیلمبرداران
عکاسان
طراحان UX/UI
طراحان گرافیک
مدیر محتوا / تولید کننده

در حالی که هر قطعه از محتوا احتمالاً به هر نوع حرفه ای در ترکیب نیاز ندارد، چیزی از نظر فنی پیچیده مانند مجموعه ویدیویی با اینفوگرافیک، نویسندگان، محققان، ویراستاران، فیلمبرداران و طراحان گرافیک را در کنار هم خواهد داشت.
اما وارد کردن افراد بیشتر به این ترکیب همیشه راه حل نیست.  با درگیر نکردن افراد زیادی در هر مرحله‌ای، کار بسیار آسان‌تر است. یک رویکرد مؤثر هنگام برنامه‌ریزی محتوا، این است که از قبل تصمیم بگیرید که آیا یک قطعه مشارکتی است یا بهتر است به یک فرد واگذار شود.
اگر همکاری است، اطمینان حاصل کنید که کسانی که روی آن کار کار می کنند، خلاصه یکسانی داشته باشند و در درک خود از نتیجه یکسان باشند. با این کار در یک راستا شروع و نیاز به عقب نشینی را کاهش می دهیم.

تیم محتوا

شما به راهی برای تسهیل اشتراک گذاری ایده ها و محتوا در بین همه این افراد نیاز دارید، به همین دلیل است که فرآیند تولید محتوا بسیار مهم است.

یک تولید کننده محتوا چه می کند؟

یک کلمه کوتاه در مورد تولیدکنندگان  که گاهی اوقات به آنها مدیر محتوا نیز می گویند. این متخصصان بر چرخه حیات محتوا نظارت می کنند و اغلب مسئول اطمینان از همسویی تمام جنبه های خلاقانه و فنی محتوا هستند. این اغلب به معنای توجه زیاد به مواردی مانند ایجاد مختصر محتوا و جلسات تیم است. اگر سازمان شما تمایل دارد که تعداد زیادی وظایف محتوای کم و بدون هیچ فرد مشخصی برای انجام آنها جمع آوری شود، ممکن است وقت آن رسیده باشد که یک تولید کننده محتوا استخدام کنید.

نمونه ای از یک فرآیند تولید محتوا عالی
ما به شما گفته‌ایم که فرآیند چقدر حیاتی است، و اکنون می‌خواهیم آناتومی یک فرآیند تولید محتوای عالی را به شما ارائه دهیم.

  • اهداف تولید محتوا
  • تیم
  • وظایف
  • جدول زمانی
  • بررسی/تحلیل

اهداف تولید محتوا

با تصمیم گیری در مورد اینکه چه بخش خاصی از استراتژی محتوای شما توسط این محتوا پیشرفت خواهد کرد، شروع کنید. در حالت ایده آل، محتوای شما باید چندین ماه در یک زمان برنامه ریزی شود و برای پیشبرد اهداف بزرگتر به اهداف کوچکتر تقسیم شود.
به عنوان مثال، ممکن است هدف شما افزایش فروش 5 درصدی در سال جاری باشد و بنابراین یک کمپین ایمیلی با هدف کوچکتر افزایش فروش 2 درصدی در سه ماهه آینده راه اندازی خواهید کرد. یا شاید یک مجموعه ویدیویی با هدف افزایش نام تجاری در کانال های اجتماعی، پیشبرد هدف بزرگتر افزایش آگاهی از برند باشد.

نکات:

یک محتوای مختصر مبتنی بر تحقیق ایجاد کنید که به وضوح اهداف را مشخص کند.
برای پاسخ به سوالات یک جلسه (کوتاه) تیمی برگزار کنید.
برای افزایش کارایی، محتوا و اهداف را برای چند ماه در یک زمان برنامه ریزی کنید.

تیم

اعضای تیم اختصاص داده شده به یک پروژه محتوایی خاص باید هر بار مشخص شوند. برای جلوگیری از سردرگمی بعداً به وضوح بگویید چه کسی مسئول چه چیزی است.
شما باید بیش از حد روشن باشید که چه وظایفی به هر یک از اعضای تیم محول شده و به چه ترتیبی باید تکمیل شوند. یک ابزار خوب مدیریت گردش کار به این امر کمک می کند، اما حتی نوشتن آن روی تخته سفید بهتر از عدم ارتباط است.

نکات

اطمینان حاصل کنید که هر یک از اعضای تیم می دانند که چه نقشی در تولید محتوا دارند.
وظایف خاصی را تعیین کنید.
ترتیب عملیات و انتقال را روشن کنید.

وظایف

اگرچه اغلب گیج می شوند، وظایف و نقش ها یکسان نیستند. وظایف باید به کوچکترین اجزای ممکن تقسیم شوند و هر کدام به یک عضو تیم اختصاص داده شوند.
به عنوان مثال، آیا نویسنده مسئول آپلود نسخه نهایی وبلاگ در وردپرس است یا ویرایشگر این کار را انجام می دهد؟ آیا طراح گرافیک شما باید داده ها را برای یک اینفوگرافی جمع آوری کند یا شخص دیگری مسئول انجام آن تحقیق است؟
تخصیص هر وظیفه راه خوبی برای تشخیص اینکه آیا یکی از اعضای تیم خودش بیش از حد این فرآیند را انجام می دهد یا اینکه می توانید وظایف را تحت یک نقش در آینده ادغام کنید، راه خوبی است.
نکات
وظایف را به کوچکترین واحدهای ممکن تقسیم کنید.
پس از تخصیص وظایف، بازخورد خود را دعوت کنید. گاهی اوقات برای شخص دیگری منطقی تر است که یک کار را انجام دهد.
با استفاده از مدیریت گردش کار خوب و ابزارهای دسترسی به محتوا، راهی واضح برای علامت دادن به اتمام یک کار ایجاد کنید.

جدول زمانی

بهترین کار این است که برای ایجاد جدول زمانی خود به عقب کار کنید. از تاریخ انتشار نهایی برای محتوای خود شروع کنید و مطمئن شوید که تاریخ های خاصی را برای تمام مراحل فرآیند خود اضافه کنید. این به هر یک از اعضای تیم اجازه می دهد تا بدانند چه زمانی موعد دریافت قطعه آنهاست.

جدول زمانی محتوا

برای مثال، وبلاگی با تاریخ انتشار نهایی 1 مهر ممکن است طرح کلی را در تاریخ 6 مهر، تصاویر موعد مقرر در 10 مهر و نظرات ویراستاران تا 19 مهر به نویسنده بازگردانده شود تا زمان کافی برای بازبینی در نظر گرفته شود.

نکات
برای ویرایش و بازنگری زمان کافی در نظر بگیرید.
برای ادغام شدن ایده‌های جدید در جدول زمانی، یک فرآیند پذیرش اضافه کنید.

 

بررسی/تحلیل

به این سؤال مهم پاسخ می دهید: آیا کار کرد؟ شما باید تجزیه و تحلیل را در استراتژی بازاریابی خود داشته باشید و مهم است که آن را به عنوان بخشی از چرخه عمر تولید محتوای خود نیز در نظر بگیرید.
به عنوان یک تیم محتوا، این شانس شما برای تنظیم دقیق فرآیند است. آیا هر یک از اعضای تیم به موقع به عنصر صحیح دسترسی داشتند؟ مشکلات ارتباطی وجود داشت؟ مشکلات نشان دهنده ضعف در فرآیند شماست. اینها را می توان به راحتی برطرف کرد تا دفعه بعد سیستم شما بهتر شود.

ابزارهای مفید تولید محتوا

  • ابزارهای مدیریت گردش کار

از آنجایی که گردش کار محتوا به سازمان خلاصه می شود، هر چه ابزاری که استفاده می کنید ساده تر و شهودی تر باشد، بهتر است. مفیدترین ابزارهای تولید محتوا عبارتند از:
سیستم های مدیریت گردش کار
تقویم محتوای قابل تنظیم
یک سیستم مدیریت گردش کار متمرکز می تواند برای بهره وری تیم شما شگفتی ایجاد کند.

  • تقویم های محتوایی

چیزی به سادگی یک تقویم محتوا می تواند به شما در برنامه ریزی بلندمدت و همسویی اهداف کمک کند. برای نیازهای محتوایی خاص، تقویم‌های خاصی مانند تقویم‌های رسانه‌های اجتماعی وجود دارد.

  • ابزارهای دسترسی به محتوا

اگر قرار است هر کار به طور طبیعی به سمت بعدی پیش برود پس در هر مرحله از توسعه نیاز به دسترسی آسان به محتوا دارید.
در حالت ایده‌آل، هر یک از اعضای تیم باید بتواند بخشی از پروژه خود را به پایان برساند، آن را در پوشه صحیح ذخیره کند و سپس پروژه بعدی را بدون تاخیر شروع کند. مانند گردش کار، دسترسی به محتوا باید تا حد امکان ساده باشد.

  • پوشه های شماره گذاری شده

اگر همه افراد در یک پروژه به یک درایو مشترک دسترسی دارند، می توانید یک سری پوشه ساده راه اندازی کنید. برچسب ها را واضح و ثابت نگه دارید، بنابراین هر بار که یک پست وبلاگ جدید می نویسید، این چرخ را دوباره شروع و آغاز نکنید. مثلا:

اعضای تیم به سادگی با اطمینان از اینکه عناصر محتوا در هر مرحله از چرخه حیات به پوشه صحیح اضافه می شوند، می توانند به وضوح ببینند که کار برای آنها چه زمانی آماده است. به این ترتیب، دائماً ویرایشگرانی ندارید که به نویسندگان و عکاسان ایمیل بفرستند و بپرسند چه زمانی کار برای آنها آماده می شود: آنها فقط می توانند پوشه را بررسی کنند.

در پایان

محتوای عالی نیاز به یک فرآیند عالی دارد. در ابتدا، ایجاد چندین مرحله ممکن است به نظر برسد که مانع از فرآیند خلاقیت می‌شود، اما در نهایت به هر یک از اعضای تیم شما اجازه می‌دهد تا روند تولید محتوا را با اطمینان پیش ببرند.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید