دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

دیجیتال مارکتینگ و انواع آن
در این پست می‌خوانید:

امروزه دیگر مفهوم دیجیتال مارکتینگ یا بازایابی دیجیتال برای همگان واژه‌ای آشناست. اما اینکه دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست و چه کاربردی در بازاریابی نوین امروز دارد و شامل چه حوزه‌هایی می‌شود، نیاز به تشریح دارد. در این مقاله می‌توانید با زیر و بم این مفهوم آشنا شوید.

تعریف بازاریابی دیجیتال

هر نوع بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق دستگاه های الکترونیکی نظیر موبایل، کامپیوتر و … را دیجیتال مارکتینگ می گویند. امروزه بیشتر مشاغل و بازاریابان حرفه ای از دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند.

انواع دیجیتال مارکتینگ

در اینجا به سراغ معرفی رایج ترین روش‌های بازاریابی دیجیتال و ابزارها یا کانال‌های مرتبط با هر یک از آن‌ها می‌رویم.

بازاریابی محتوا (Content marketing)

شامل تولید محتوایی از محصول یا خدماتتان می شود. هرچه محتوای شما کیفیت بهتری داشته باشد می تواند باعث جذب مشتری و معروفیت برندتان شود. بازاریابی محتوا یکی از مهم ترین استراتژی ها در بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. تولید محتوا می تواند در قالب پادکست، رسانه های اجتماعی، کتاب های الکترونیکی و …

بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

هرچه سئو داخلی و خارجی سایتتان بهتر باشد در داخل موتورهای جست و جو سایتتان جز رتبه های اول قرار می گیرد. سئو داخلی شامل بخش های کلمات کلیدی و ارائه توضیحات متا برای محتوای شما. سئو خارجی شامل بخش های تکنیک‌های لینک سازی خارجی و ایجاد بک لینک، بهینه‌سازی فنی وب‌سایت و … است.

بازاریابی موتورهای جستجوی (SEM)

درحالی‌که SEM افزایش ترافیک وب‌سایت از طریق تبلیغات پولی در موتورهای جستجو است به این صورت که به ازای هر کلیکی که دریافت می‌کنید باید هزینه‌ای پرداخت کنید. دو سرویس متداول SEM عبارت‌اند از Bing Ads و Google AdWords.

ایمیل مارکتینگ (Email marketing)

بازاریابی از طریق ایمیل یکی از موثرترین کانال بازاریابی است. ایمیل از لحاظ مالی با صرفه ترین روش تبلیغ محصولات به حساب می‌آید که می‌تواند برقراری ارتباط با مشتریان و دستیابی به فروش را راحت تر کند.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

پرداخت به ازای کلیک یا PPC یک مدل تبلیغاتی خاص است که هزینه تبلیغات شما با مجموع تعداد کلیکی که کاربران روی تبلیغ کرده‌اند، متناسب می کند. پس هر چه کلیک بیشتری صورت گیرد، هزینه افزایش پیدا می‌کند. با توجه به قیمت کلیکی که تعیین ‌می‌کنید و متناسب با بودجه‌ای که برای تبلیغات خود در نظر می‌گیرید، کلیک دریافت می‌کنید و هزینه می‌پردازید.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی (SMM)

شبکه‌های اجتماعی یکی از معدود کانال‌های دیجیتال است که ارتباط دوطرفه را بین برند و مشتریان ایجاد می کند و بسیار کم هزینه اما می تواند در فروش بسیار موثر باشد مانند اینستاگرام.

اتوماسیون بازاریابی ( Marketing Automation)

اتوماسیون بازاریابی به نرم افزار یا مجموعه برنامه‌نویسی‌هایی می گویند که عملیات اصلی بازاریابی دیجیتالی شما را خودکار می‌کند، که شامل خبرنامه های ایمیل، برنامه‌ریزی برای پست شبکه‌های اجتماعی، روند پرورش لید،ردیابی و گزارش کمپین

محتوای حمایت شده (sponsored content)

شما به شرکتی بابت تبلیغ و حمایت از شما پولی پرداخت می کنید تا آن ها شما را معرفی کنند. این نوع حمایت ها با انتشار ویدیو یا پستی که مربوط به شماست صورت می گیرد.

روابط عمومی آنلاین (Online PR)

در محیطی آنلاین ولی شبیه روابط عمومی سنتی است. با افراد در ارتباط باشید بدون پرداخت های مالی، با کمک ابزارهای تحلیلی مشتریان سایت خود را تحلیل کنید. از دلایل عدم خرید آن‌ها آگاه شوید و تغییرات لازم را در کمپین های بازاریابی خود انجام دهید.

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)

با ایجاد روابطی مستحکم و معنادار با مشتریان می توان باعث رشد سازمان شد. این روش به ارزش‌گذاری و توانمندسازی مشتریان مربوط می‌شود که در نهایت شما را به اهداف بازاریابی‌تان برسانند. بازاریابی شامل سه بخش می شود:جذب، تعامل، پشتیبانی.

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

مشارکت کردن با شرکت ها یا خرده فروشان و با گرفتن کمسیون از آن ها یکی از راه های موثر بازاریابی است. مانند سایت دیوار یا اسنپ مارکت. فروشندگان مختلف می توانند به واسطه این شرکت ها محصولات خودرا بدست مشتری برسانند.

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)

مشتریان بیشتر وقتشان را با موبایل می گذرانند و این به این معناست که موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایل همیشه در دسترس آنهاست. موبایل بسیار سودآور و سریع است، مانند استفاده از کد QR

دیدگاه‌ها ۱
ارسال دیدگاه جدید