برای شروع تست مفهومی چه باید کرد؟

برای شروع تست مفهومی چه باید کرد؟
در این پست می‌خوانید:

هر آنچه برای شروع تست مفهومی نیاز دارید

آیا می دانستید که 85 درصد از راه اندازی محصول زمانی که شرکت ها ابتدا با مصرف کنندگان صحبت نمی کنند شکست می خورند؟ این آمار شگفت انگیز اهمیت تست مفهومی را نشان می دهد.
تست مفهوم به شما امکان می دهد از مشتریان بپرسید که در مورد ایده های شما برای محصولات و خدمات جدید چه احساسی دارند. می‌توانید از آن برای آزمایش امتیازات قیمت، ویژگی‌های محصول، حتی تبلیغاتی که قصد انتشار آن را دارید استفاده کنید. به این ترتیب، از اشتباهات پرهزینه جلوگیری کرده و به یکی از 15 درصد خوش شانس شرکت ها تبدیل خواهید شد که محصول موفقی را عرضه می کنند.
در این پست،با تست مفهومی آشنا و روش‌های مختلفی را که می‌توانید برای آزمایش ایده‌ها در کسب‌وکارتان استفاده کنید، توضیح خواهیم داد.

تست مفهومی چیست؟

همانطور که در بالا ذکر شد، تست مفهومی یک روش تحقیق بازار است که احتمال اینکه محصول جدیدی را که عرضه می‌کنید در واقع چیزی است که مردم می‌خواهند بخرند، افزایش می‌دهد. این پیش کاری است که قبل از تحقق ایده محصول جدید انجام داده اید.
این ایده ها ممکن است دستخوش توسعه اولیه شده باشند، اما هنوز قبل از اختصاص منابع قابل توجه به آنها نیاز به تعریف بیشتری دارند. تست های مفهومی قرار نیست جایگزینی برای چرخه توسعه محصول باشند. هنوز باید آن مرحله ایده‌پردازی را تکمیل کنید. در عوض، آنها فقط ابزاری برای تست مفاهیم اولیه برای تحقیقات بازار هستند.

مزایای تست مفهوم

تست مفهومی به کسب و کارها این امکان را می دهد که هر ایده را قبل از انتشار آن در پایگاه مشتریان خود تست کنند. در حالی که ممکن است فکر کنید ایده شما نابغه است، تنها نظرات مهم مشتریان شما هستند. اگر در طول تست آن را دوست نداشته باشند، در تولید انبوه کار نمی کند. باتست این ایده از قبل، شرکت شما می تواند از راه اندازی کمپین های بی اثر و ناموفق جلوگیری کند. مزیت دیگر تست مفهومی انعطاف پذیری آن است. از آنجایی که اکثر تست ها از نظرسنجی برای به دست آوردن بازخورد مشتری استفاده می کنند، می توانید از مشتریان در مورد هر جنبه ای از ایده خود سوال کنید. این شامل عناصری مانند قیمت، سبک، لحن و موارد دیگر است. به این ترتیب، می توانید قبل از در دسترس قرار دادن هر جزئیات برای مخاطبان هدف خود، مطمئن شوید که کامل است.

تست مفهوم در بازاریابی

تست مفهوم یکی از جنبه های کلیدی انجام تحقیقات بازار است. با استفاده از آن، می‌توانید بازخورد مشتری را در مورد ویژگی‌های جدیدی که محصولتان دارد، دریافت کنید، علاوه بر آزمایش اینکه آیا محصول جدید مزایای پیش‌بینی‌شده‌اش را ارائه می‌دهد یا خیر.

به آن مانند یک گروه تمرکز گسترده فکر کنید که در آن می‌توانید با مخاطبان هدف خود کار کنید و در حین ظهور از ویژگی‌های محصول جدید بازخورد دریافت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما اطلاع دهند که چه چیزی کار می‌کند، چه چیزی خوب نیست و چگونه باید آن را بهبود بخشید. سپس می توانید به عقب برگردید و آن بازخورد را با تیم خود اجرا کنید.

نمونه ای از تست مفهومی

فرض کنید برای شرکتی کار می کنید که ردیاب های تناسب اندام پوشیدنی تولید می کند. شما می‌خواهید از ردیابی معیارهای استاندارد مانند ضربان قلب، گام‌ها و کالری سوزانده شده جدا شوید و ویژگی جدیدی را برای ردیابی سطح گلوکز در نظر بگیرید.
فرض این است که برای مصرف کنندگانی که به دنبال ابزارهایی برای کمک به مدیریت دیابت یا کسانی که می خواهند سطح قند خود را به طور کلی ردیابی کنند، یک امتیاز اضافی خواهد بود. آیا مصرف کنندگان نه تنها این ویژگی را دوست خواهند داشت، بلکه حاضرند برای آن هزینه اضافی بپردازند؟

  • هدف

برای تأیید اینکه اکثر کاربران (80٪ و بالاتر) این ویژگی جدید گلوکز را مفید می دانند و برای آن هزینه اضافی می پردازند.

سوالات نظرسنجی را با هدف زیر ارائه دهید:

نقاط درد مشتری: آنها به دنبال چه راه حل هایی هستند؟
سوالات شخصی: مشتریان شما چه کسانی هستند؟ اهداف آنها چیست؟ چقدر احتمال دارد که از محصول شما استفاده کنند؟
سؤالات محصول: آیا استفاده از ویژگی یا محصول جدید شما آسان است؟ چه جنبه هایی در مورد طراحی را دوست دارند یا دوست ندارند؟

  • شرکت کنندگان را جذب کنید

برای بهترین نتایج، می خواهید شرکت کنندگان در نظرسنجی را نماینده مشتریان یا مخاطبان هدف خود استخدام کنید. شخصیت های خریدار خود را بررسی کنید تا سریعا متوجه شوید که هدف شما چه کسی است تا مطمئن شوید که شرکت کنندگان مناسب را انتخاب می کنید. این کلمه را در کانال های اجتماعی خود منتشر کنید یا از یک آژانس برای یافتن شرکت کنندگان استفاده کنید. هنگامی که مجموعه ای از مشتریان را برای نظرسنجی خود انتخاب کردید، مصاحبه های غربالگری را انجام دهید تا مطمئن شوید که آنها با مخاطبان هدف شما همسو هستند.

 

 

تست مفهومی برای ارزیابی ایده

 

 

تست مفهوم فرآیندی است که تقریباً هر کسب و کاری می تواند انجام دهد. در بخش بعدی، برخی از راه‌هایی را که می‌توانید از آن برای ارزیابی ایده‌ها در شرکت خود استفاده کنید، بحث خواهیم کرد.

1. یک هدف تعیین کنید.

اگر در طرح سؤالات مشکل دارید، اغلب به تعیین یک هدف کلی برای نظرسنجی خود کمک می کند. به هدف آزمون و جزئیات خاصی که می خواهید از پاسخ دهندگان در مورد آنها بیاموزید فکر کنید. این به شما کمک می کند تا سوالاتی را ایجاد کنید که معنادار هستند و بینش منحصر به فردی را در مورد دیدگاه مشتریان ارائه می دهند.

2. یک ساختار منسجم ایجاد کنید.

سوالاتی که به یکدیگر مرتبط هستند باید در نظرسنجی شما با هم گروه بندی شوند. این جریان روان تری ایجاد می کند و پاسخ دادن به سوالات را آسان تر می کند. شرکت‌کنندگان مجبور نیستند دائماً توجه خود را تغییر دهند و می‌توانند پاسخ‌های دقیق‌تری ارائه دهند، زیرا آنها بر یک جنبه از ایده شما متمرکز هستند.

3. مقیاس لیکرت را بگنجانید.

مقیاس لیکرت از شرکت کنندگان می خواهد که نظرات خود را در مقیاس پنج یا هفت درجه ای از «کاملاً موافقم» تا «کاملاً مخالفم» رتبه بندی کنند. این یک ساختار ثابت برای نظرسنجی شما ایجاد می کند که تجزیه و تحلیل نتایج را آسان تر می کند. و تیم شما می‌تواند از ابزارهای جمع‌آوری بازخورد با این نوع داده‌ها برای خودکار کردن گزارش‌های خود استفاده کند. به علاوه، اکثر مردم با مقیاس لیکرت آشنایی دارند که نظرسنجی شما را برای شرکت‌کنندگان کاربر پسند می‌کند.

4. از تصاویر برای پاسخ استفاده کنید.

اگر از شرکت کنندگان می خواهید که یک مفهوم بصری را ارزیابی کنند، ممکن است استفاده از تصاویر به جای متن منطقی باشد. به عنوان مثال اگر لوگوهای جدید را آزمایش می کردید، می توانید آنها را با هم در نظرسنجی خود نمایش دهید. سپس از پاسخ دهندگان بخواهید که کدام تصویر را بیشتر دوست دارند انتخاب کنند. این یک قالب بی‌طرفانه را فراهم می‌کند که بازخورد ثابت‌تری برای تیم شما ایجاد می‌کند.

5. شامل سوالات جمعیت شناختی.

مانند هر نظرسنجی دیگری، شما می خواهید بدانید که چه کسانی شرکت می کنند و آیا آنها با مخاطب هدف شما مطابقت دارند یا خیر. فقط به این دلیل که یک شرکت‌کننده می‌گوید از مفهوم شما خوشش نیامده است، به این معنی نیست که ایده شما بد است. آن شرکت کننده ممکن است مشتری ایده آل شما نباشد و بنابراین علاقه ای به پیشنهاد شما ندارد. این باعث می‌شود که شامل سؤالات نظرسنجی جمعیت‌شناختی برای تعیین اینکه آیا ایده شما برای پایگاه مشتری شما مؤثر است یا خیر، مهم است.

برای راهنمایی های بیشتر در مورد ایجاد نظرسنجی های مشتری موثر، راهنمای ما برای نوشتن سوالات نظرسنجی را بخوانید. اکنون که اصول اولیه آزمایش مفهومی را پوشش دادیم، بیایید نگاهی به چند شرکت واقعی بیندازیم که از آن برای سود بردن به تجارت خود استفاده کردند.

نمونه های تست مفهوم

1. لگو

لگو از تست مفهومی برای ایجاد محصولاتی برای دختران استفاده کرد. قبل از سال 2011، این برند مجموعه‌ها و گزینه‌های بسیار بیشتری برای پسران داشت و به دنبال این بود که اسباب‌بازی‌های آن‌ها را برای همه فراگیرتر کند. از طریق تحقیق و تست مفهومی، LEGO متوجه شد که تفاوت‌های کلیدی در نحوه تعامل هر کدام با اسباب‌بازی‌های خود وجود دارد و در پاسخ، LEGO Friends را راه‌اندازی کرد.
در اکتبر سال گذشته، اعلام کرد که در حال گسترش جهان LEGO Friends هستند تا شخصیت‌های متنوع‌تری را شامل شود تا اطمینان حاصل شود که کودکان از همه اقشار جامعه احساس نمایندگی می‌کنند.
تریسی کیارلا، رئیس محصولات LEGO Friends در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: در گروه LEGO، ما می‌دانیم که کودکان می‌خواهند شخصیت‌هایی که با آنها روبرو می‌شوند بیشتر شبیه شخصیت‌های متنوعی باشند که در زندگی واقعی با آنها ملاقات می‌کنند.

2. چوبانی

شرکت یونانی ماست چوبانی، از آزمایش مفهومی برای ایجاد یکی از محبوب ترین محصولات خود، “Flip” استفاده کرد. پس از انجام برخی آزمایش‌ها، متوجه شد شرکت‌کنندگانی که صبحانه را حذف کردند، بیشترین لذت را از محصول جدید خود خواهند برد. از آنجایی که این مصرف کنندگان در حال حرکت غذا می خوردند، چوبانی باید بسته بندی خود را برای مصرف موبایل تنظیم کند. پس از چند تغییر در تولید، Chobani Flip متولد شد.
چوبانی علاوه بر آنالیز محصولات خود از تست مفهومی همراه با تبلیغات خود نیز استفاده کرد. دریافت که تبلیغات تلویزیونی عامل اصلی موفقیت Flip در استرالیا بود. این به شرکت کمک کرد تا کمپین های بیشتری ایجاد کند که فروش کلی را در آن منطقه افزایش داد.

3. تسلا

در سال 2017، تسلا زمانی که خودروی مفهومی آن نه تنها مورد تایید شرکت‌کنندگان قرار گرفت، بلکه روی آن نیز سرمایه‌گذاری کرد، سرفصل خبرها در سرتاسر جهان شد. شرکت‌کنندگان برای تست مفهومی با مدل 3 تسلا معرفی شدند و پس از آشنایی با ویژگی‌های خودروی هوشمند آینده، به پاسخ‌دهندگان این امکان داده شد که برای خودرو مبلغی را واریز کنند. واضح است که این آزمایش موفقیت آمیز بود زیرا تسلا حدود 400 میلیون دلار برای پروژه خود جمع آوری کرد. تسلا با درج نظرات مشتریان خود، بازخورد ارزشمند مشتریان و همچنین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای هرگونه تغییر ضروری را جمع آوری کرد.

4. یاماها

یاماها یک شرکت ژاپنی است که محصولات مختلفی از موتورسیکلت گرفته تا آلات موسیقی تولید می کند. در یک نقطه، این شرکت با یک سوال دشوار در مورد اینکه آیا باید از دستگیره ها یا فیدرهای کشویی روی صفحه کلید یاماها مونتاژ خود استفاده کند، مواجه شد. بنابراین، تیم آن تصمیم گرفت از مشتریان نظرسنجی کند تا اولویت آنها را برای ابزار تعیین کند. پس از دریافت بیش از 400 پاسخ دقیق از نوازندگان، یاماها دقیقاً می دانست که چگونه صفحه کلید را متناسب با نیازهای مخاطبان خود طراحی کند.

درپایان 

در حالی که نرخ موفقیت 15 درصدی برای راه اندازی محصول ممکن است دلسرد کننده باشد، اگر می خواهید محصولات و خدمات موفقی ایجاد کنید، واقعیت مهمی است که باید به خاطر داشته باشید. اگر می خواهید در بین مخاطبان هدف خود موفق شوید، هر بخش از محصول شما و عرضه آن باید کامل باشد.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید