افزایش خلاقیت و انواع متدها در تیم ها

افزایش خلاقیت و انواع متدها در تیم ها
در این پست می‌خوانید:

ایجاد خلاقیت در تیم

خلاقیت باعث می شود سازمان شما همیشه ایده ها و راه حل های متفاوت و جذاب داشته باشد. مدیری که بتواند به خوبی خلاقیت در تیم را ایجاد کند موفق است، چراکه خلاقیت تیمی یک دفعه به وجود نمی آید. اگر می خواهید در محیط کار کارمندانتان بتوانند به صورت تیمی ارائه خدمات خلاقانه داشته باشند باید از راهکارهایی که این گونه فضا را ایجاد میکند استفاده کنید. هرچه خلاقیت در تیم بیشتر شود باعث ایجاد روحیه و انگیزه بیشتری بین افراد تیم می شود که درصد خستگی در چنین محیطی کمتر دیده می شود. در هر سازمانی هرچه کارها به صورت تیمی انجام شود بیشتر باعث رشد آن سازمان می شود زیرا وقتی یک تیم تشکیل می شود همه ی اعضای گروه در راستای یک هدف تلاش می کنند و برای ارتقای سازمان با هم هماهنگ می شوند.

راه هایی برای هدایت خلاقیت در هر تیم:

1. مشخص کردن اهداف

اعضا را با هدف و نتیجه مورد انتظار آشنا کنید. تیمتان را راهنمایی و مشاوره های لازم را با اعضا داشته باشید.

2. استفاده از راه حل های خلاقانه

فقط از راه حل های کاربردی استفاده نکنید بلکه همیشه جایی برای راه حل های خلاقانه داشته باشید تا همیشه خلاقیت در جریان باشد و هم مشارکت افراد کاهش پیدا نکند.

3. کنترل کیفیت

شما به عنوان مدیر باید حواستان به روند کار باشد و کارهایی که از لحاظ کیفیت مناسب نیستند را تایید نکنید و همچنین از نقاط ضعفشان مطلعشان کنید و نکات لازم را برای رسیدن به هدف بیان کنید.

4. تشکیل جلسه آفلاین

تشکیل جلسه بدهید بصورت حضوری و طوفان فکری بپا کنید در جلسه و از افراد درخواست چندین ایده داشته باشید.
در جلسات حضوری هم افراد برون گرا و هم درون گرا می توانند ایده های خود را بیان کنند.

5. تیمی متنوع تشکیل دهید

اعضای تیم را طوری انتخاب کنید که از انواع شخصیت ها و طرز فکرها در تیم وجود داشته باشد تا راهکار ها و ایده های متفاوت بدست آورید.

6. انگیزه افراد را کور نکنید

وقتی فردی ایده خود را بیان می کند فورا با او مخالف یا دلیل هایی برای مناسب نبودن ایده اش ندهید بلکه ایده اش را تایید کنید این به معنی موافقت با آن ایده نیست.

7. ایجاد محیطی آرام و بی استرس

برای در آرامش بودن کارکنان و باز بودن افکارشان سعی نکنید تنش ایجاد کنید. کارمندانتان را کنترل نکنید و حس مستقل بودن را از آنها نگیرید. همچنین با کارمندان خود ارتباط بگیرید و به حرف هایشان با دقت گوش دهید. یادتان باشد که شناخت کارمندانتان در ارتباط با آنها بسیار مهم است.

8. تشویق کردن و انگیزه دادن

یادتان باشد که تشویق و انگیزه دادن به افراد می تواند بسیار در انجام کارشان تاثیر مثبت بگذارد و به افراد روحیه و انرژی بدهد. توجه داشته باشید که عده ای از افراد هستند که کمتر در کار تیمی شرکت و بیشتر به صورت تکی کار انجام می دهند که شما باید حواستان به این افراد باشد تا از مسیری که تیم طی می کند خارج نشوند پس بهتر است با این افراد در ارتباط باشید.

 

انواع متد های خلاقیت تیمی

  • برای خلاقیت پاداش دهید

برای افرادی که خلاقانه کار می کنند پاداشی کنار بگذارید. فکر نکنید که حتما باید کار خلاقانه بسیار بزرگی انجام بدهند. بگذارید همه بدانند که ایده های خوب ارزش به اشتراک گذاشتن را دارند و شما متوجه آن می شوید.با این حال، دست زدن به یک ایده خلاقانه نمی تواند در طولانی مدت خلاقیت را در تیم شما تقویت کند. محیطی که در آن خلاقیت انتظار می رود، حمایت می شود و تشویق می شود تا شکوفا شود.

  • بگذارید کارمندانتان مستقل کار کنند

خلاقیت با نقشه نمی آید. وقتی سعی می کنید رفتار تیم خود را محدود کنید، در نهایت به آنها دیکته می کنید که چگونه باید عمل کنند. این برای خلاقیت خفه کننده است.به آنها اجازه دهید تصمیم بگیرند و از قدرت خلاقانه خود برای پیشرفت خود استفاده کنند.دانیل پینک در کتاب خود در مورد مطالعه ای که در دانشگاه کرنل انجام شده می گوید. این نشان می‌دهد که کسب‌وکارهایی که به کارمندان استقلال می‌دهند، چهار برابر سریع‌تر از کسب‌وکارهایی که از مدیریت فرمان و کنترل استفاده می‌کنند، رشد کرده‌اند. آنها همچنین نرخ گردش مالی کمتر و سطوح بالاتری از تلاش اختیاری اعضای تیم خود را تجربه کرده اند.

  • پیروزی های کوچک را جشن بگیرید

وقتی می بینید که برنده می شوید، خلاقیت راحت تر است.به دنبال پیروزی های کوچک در تیم باشید و جشن بگیرید. ایمیل‌های ستایش‌کننده خوبی از مدیریت یا مشتریان پخش کنید.تشکر کردن از کارمندانتان را فراموش نکنید. این راه‌ها را برای جشن گرفتن موفقیت بررسی کنید، که بسیاری از آنها به هیچ بودجه رسمی نیاز ندارند.ترزا آمابیل، استاد مدرسه بازرگانی هاروارد، در کتاب خود به نام اصل پیشرفت: «استفاده از بردهای کوچک برای برانگیختن شادی، تعامل و خلاقیت در کار» استدلال می‌کند که حس پیشرفت در کار باعث می‌شود اعضای تیم خلاق‌تر شوند. همانطور که آمبیل اشاره می کند:در روزهایی که مردم احساس شادی، غرور و انگیزه بیشتری می‌کنند، مهم‌ترین اتفاق و پیشرفت در آن روزها رخ می دهد.

  • به طور منظم ارتباط برقرار کنید

دانشمندان در آزمایشگاه دینامیک انسانی MIT کشف کردند که بهترین پیش بینی کننده موفقیت یک تیم، انرژی و سطح تعامل بین اعضای تیم خارج از جلسات رسمی است.
مطالعه دیگری از گالوپ نشان داد که روابط با کیفیت در محل کار، پیش بینی کننده یک محل کار سالم و سازنده است.
هر دوی این مطالعات نتایجی دارند که احتمالاً خلاقیت تیم شما را بهبود می بخشد.
به این فکر کنید که چگونه می توانید محل کار را بهبود ببخشید، تعادل کار و زندگی ایجاد کنید و از همکاران در اهداف حرفه ایشان حمایت کنید.و ارتباطات غیررسمی زیادی ایجاد کنید. با مردم تماس بگیرید. چت کنید. کنار میزشون بایستید قهوه بخورید. این نوع از تعاملات کوچک به ایجاد اعتماد کمک می کند و تأثیر قابل توجهی بر تمایل افراد برای استفاده از قدرت های خلاقانه خود در محل کار خواهد داشت.

  • اعضای تیم را بصورت انفرادی راهنمایی کنید

گاهی اوقات خلاقیت بصورت تیمی مناسب نیست. در عوض، می توانید با افراد بصورت تکی کار کنید و به آنها کمک کنید. خلاقیت خود را باز کنند. همکاران خود را بشناسید. هنگامی که درک بهتری از علاقه آنها داشته باشید و آنچه را که در مورد شغل خود دوست دارند را بدانید ، الهام بخشیدن و رهبری بسیار آسان تر است. با آنها به عنوان یک دوست، یک مربی صحبت کنید..به طور کلی، افرادی که از آمدن به محل کار لذت می برند و احساس می کنند که توسط تیم و مدیریت خود حمایت می شوند، خلاق تر خواهند بود.

  • جلسات طوفان فکری را بهبود بخشید.

طوفان فکری یک راه عالی برای باز کردن خلاقیت تیم شما است. طوفان فکری باید یک فعالیت خلاقانه باشد، اما همیشه اینطور نمی شود. مشکلات در صورتی شروع می شوند که با هدف خلاقیت عمدی وارد یک جلسه طوفان فکری نشوید.
این یک مسئله ذهنی است و اگر به اندازه کافی مصمم باشید، غلبه بر آن بسیار آسان است!
به سادگی به پخش یادداشت های چسبناک نپردازید. درعوض، با چند تمرین تیمی شروع کنید تا مغز افراد را گرم کنید و به آنها کمک کنید متوجه شوند که در فضای امنی هستند که در آن پیشنهاد دادن اشکالی ندارد.
به عنوان مثال: با یک بازی مانند تداعی کلمات شروع کنید. ساده است، هیچ ابزاری نمی‌گیرد و جلسه را شروع می‌کند و به مردم کمک می‌کند احساس کنند به خاطر آنچه می‌گویند مورد قضاوت قرار نمی‌گیرند.

  • طوفان فکری را شروع کنید

    طوفان فکری

وقتی آماده شدید، جلسه طوفان فکری را شروع کنید. مشکل را به وضوح تعریف کنید. به مردم دستورات واضح بدهید.
هدف شما لزوماً حل مشکل نیست و مسلماً این نباید هدف شما باشد. هدف این جلسه ارائه چند ایده است که ممکن است پرواز کند. سپس تیم می‌تواند با جزئیات بیشتری به آن‌ها نگاه کند و پیشنهاداتی برای راه پیش رو ارائه دهد.
قانون طلایی طوفان فکری را به خاطر بسپارید: ایده ها را قضاوت نکنید. همه چیز را بنویسید، انتقاد پذیر باشید شما می‌خواهید ایده‌ها را تشویق کنید که جریان پیدا کنند و اگر به کسی بگویید که ایده‌اش کار نمی‌کند، به سادگی مکالمه را متوقف می‌کند.

 

 

  • استوری برد

    استوری برد

داستان استوری برد به شرکت والت دیزنی در سال 1928 بر می گردد. شرکت دیزنی که قصد ساخت انیمشن را داشته و عکس های زیادی در دست داشتند به این نتیجه رسیدند که تمام عکس ها روی برد بزنند تا انتخاب برایشان راحت تر باشد. پس شما هم می توانید با استوری بورد نمای کاملی از پروژۀ خود را مشاهده کنید. این کار به توسعۀ خلاقیت تیمی کمک زیادی می‌کند.

  • کلمات تصادفی

    کلمات تصادفی

کلمات کلیدی که در طول روز می بینید را نوشته و روی تخته بچسبانید. ممکن است هر کلمه جرقه ای برای پیدا کردن راه حلی جدید باشد. این موارد را به لیست اضافه کنید و در موردش گفتگو و همفکری داشته باشید.

  • ایده پردازی منفی

    ایده پردازی منفی

ایده های منفی را در نظر بگیرید و روی آنها فکر کنید ببینید که چگونه می توانید روی آنها کار کنید تا تبدیل به ایده های خوب شوند. مثلا شما می توانید ابتدا اعضای تیم را از هم جدا کنید به اتاق های جدا بفرستید در مورد موضوعی هرکس به تنهایی فکر کند سپس همه ی اعضارا دورهم جمع کنید و نظر تک تک اعضارا بشنوید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید